Coraz większa grupa konsumentów zdaje sobie sprawę z konieczności zabezpieczenia roślin przed mrozem. Dzięki temu produkty służące do tego celu z roku na roku sprzedają się w większych ilościach. Co kryje w sobie ta kategoria produktów i jaki jest jej potencjał biznesowy?
Tekst: Marcin Fajerski
Rynek okryw i zabezpieczeń roślin na jesień oraz zimę rozwija się w bardzo szybkim tempie. Szacuje się, że w ciągu ostatnich lat sprzedaż tych produktów wzrosła kilkakrotnie, co skłoniło detalistów do rozszerzenia oferty materiałów służących do ochrony roślin przed dużymi wahaniami temperatur, mroźnym wiatrem i opadami śniegu. Lidia Mainka, sprzedawczyni w Centrum Ogrodniczym Pracuś w Ozimku, mówi: – Towary te sprzedają się coraz lepiej w okresie jesienno-zimowym i stanowią jedną z bardziej dochodowych kategorii produktów w tym czasie. Cieszy nas fakt, że konsumenci wykazują dużo większą świadomość w zakresie pielęgnacji roślin i zabezpieczania ich na zimę – dodaje.
Do kategorii okryw jesienno-zimowych zaliczamy przede wszystkim agrowłókniny, które w większości centrów ogrodniczych generują największe dochody. Na wyniki ich sprzedaży wpływa wiele czynników, jednak najistotniejszym jest jakość tych produktów. Tomasz Szymczak, właściciel Centrum Ogrodniczego Exoflora w Łodzi, przyznaje: – Agrowłókniny sprzedają się coraz lepiej ze względu na intensywność ubiegłorocznych przymrozków i z uwagi na fakt, że jest to jedna z niewielu naprawdę skutecznych form zabezpieczania roślin przed zimą. Agrowłókniny zapewniają roślinie filtrację i cyrkulację powietrza, chronią ją przed mroźnym wiatrem i negatywnym promieniowaniem – dodaje.
Jarosław Mokrzecki, dyrektor handlowy firmy Agrimpex, wskazuje tu również na bardzo istotne znaczenie edukacji konsumentów w promowaniu agrowłóknin: – Tak intensywny wzrost sprzedaży agrowłóknin zawdzięczamy umiejętnie prowadzonym działaniom edukacyjno-sprzedażowym, które dzięki odpowiednim nakładom inwestycyjnym odniosły oczekiwany skutek. Na nasz sukces wpłynęło także objęcie produktu gwarancją jakości – nadmienia.
Na drugim miejscu w sprzedaży okryw zimowych wymieniane są najczęściej plandeki i folie. Skutecznie chronią one przed opadami i wiatrem, jednak należy zaznaczyć, iż folie i podobne materiały nie zapewniają odpowiedniej cyrkulacji powietrza.
Podczas ostatnich dwóch lat nieznacznie wzrosła sprzedaż jut, mat, okryw słomianych i ozdobnych. Zajmują one obecnie ok. 7 proc. w zyskach z handlu jesienno-zimowymi zabezpieczeniami roślin. Należy jednak zaznaczyć, iż w najbliższych latach nie przewiduje się dynamicznego rozwoju sprzedaży tej grupy produktów. Wpływ na to ma dążenie klientów centrów ogrodniczych do ograniczenia wysiłków związanych z utrzymaniem ogrodu. Okrywy ozdobne natomiast, jak sama nazwa wskazuje, służą głównie go dekoracji i sprzedają się jedynie przed świętami Bożego Narodzenia.
Pogoda na zysk
Na handel agrowłókninami i innymi okrywami jesienno-zimowymi największy wpływ według detalistów ma pogoda. Intensywne i mroźne zimy w latach ubiegłych sprawiły, że sprzedaż tych produktów gwałtownie wzrosła. Piotr Jastrzębski, właściciel Centrum Ogrodniczego Jastrzębski w Grabówce k. Białegostoku, potwierdza: – Kluczowe znaczenie dla handlu tym asortymentem miała długotrwała i bardzo mroźna zima w ubiegłym roku. Teraz klienci, nauczeni doświadczeniem poprzednich lat, dużo wcześniej kupują te produkty i w większych ilościach – przyznaje.
Obecnie klienci centrów ogrodniczych z obawy przed dużymi wahaniami temperatur oraz mrozami znacznie wcześniej przygotowują ogród do zimy. Nie da się ukryć, że czynnik ten wpływa na wydłużenie się okresu sprzedaży okryw roślin i tym samym dochodowość całej kategorii
Klienci centrów ogrodniczych z obawy przed dużymi wahaniami temperatur oraz mrozami zimowymi znacznie wcześniej przygotowują ogród do zimy. Nie da się ukryć, że czynnik ten także wpływa na wydłużenie się okresu sprzedaży okryw roślin i tym samym dochodowość całej kategorii. Anna Pobudejska, kierownik Centrum Ogrodniczego PPO Siechnice, zauważa: – Zimowe okrywy roślin generują coraz większe zyski, ponieważ dużo wcześniej przygotowujemy ich ekspozycję. W tym roku prognozy pogodowe, które przewidywały okresowe przymrozki w okolicach października, pomogły nam zwiększyć sprzedaż tych produktów – dodaje.
Jarosław Mokrzecki również zwraca uwagę na odpowiedni termin przygotowania oferty agrowłóknin zimowych: – Towar ten powinno się promować jako asortyment jesienno-zimowy, ponieważ częstokroć już pierwsze jesienne przymrozki wymuszają konieczność stosowania agrowłóknin. Warto przekonywać konsumentów do zapobiegawczości w zakresie ich stosowania.
Długoterminowe prognozy pozwalają sądzić, iż popyt na okrywy zimowe w przyszłym roku będzie wzrastał. Początek 2011 roku upłynie pod znakiem dużych wahań temperatury i naprzemiennych opadów deszczu oraz śniegu. W lutym możemy spodziewać się temperatur sięgających nawet 20 stopni poniżej zera.
Trendy tworzą sprzedaż
Popyt na okrywy roślin na jesień i zimę nie tylko korzystnie stymulują trudne warunki atmosferyczne od października do marca. Na koniunkturę rynkową ma wpływ także zmiana profilu ogrodów w naszym kraju. Obecnie w Polsce dominuje amerykański model ogrodu, z przewagą trawnika oraz drzew i krzewów odgradzających teren (tzw. trend cocooningu). Równie popularne stają się ogrody japońskie. Przede wszystkim jednak klienci centrów ogrodniczych dążą do minimalizacji wysiłków związanych z utrzymaniem ogrodów. To sprawia, iż drzewa oraz krzewy, wymagające okrycia na jesień i zimę, stają się popularną formą zagospodarowania ogrodów.
Poza tym popularność w ostatnim czasie zyskują rośliny egzotyczne, które na ogół umieszcza się w donicach i które także wymagają ochrony przed zimowym mrozem. Wojciech Jastrzębski, właściciel Centrum Ogrodniczego Amarylis w Białymstoku, mówi: – Wysoka sprzedaż rzadziej występujących w naszym klimacie roślin, które wykazują większą wrażliwość na warunki lokalne, bardzo korzystnie wpływa na handel okrywami zimowymi. Ponadto konsumenci często pragną również zabezpieczyć rośliny na balkonach i tarasach.
Promocja i ekspozycja
Sukces w sprzedaży okryw zimowych w znacznej mierze zależy od odpowiedniego wypromowania tych produktów na terenie centrum ogrodniczego i umiejętnej ich ekspozycji, na co zwraca uwagę Jarosław Mokrzecki: – Agrowłókniny zimowe stanowią towar sezonowy, którego sprzedaż zawsze uzależniona będzie od lokalizacji wystawienniczej w sklepie oraz od ciekawej ekspozycji zwracającej uwagę i sygnalizującej potrzebę okrycia roślin i zabezpieczenia ich przed zimą.
Większość detalistów, dostrzegając potencjał rynku okryw zimowych, nauczyła się już umiejętnie promować ten asortyment w placówce. Piotr Jastrzębski mówi: – Specjalnie w szczytowym okresie sprzedaży okrywy umieszczamy blisko kas, aby klienci mieli łatwy dostęp do tych produktów i by pracownik będący w pobliżu mógł udzielać rad dotyczących ich zastosowania.
Warto więc pokusić się o zorganizowanie całego działu z okrywami na jesień i zimę, w którym znajdą się także szpilki do ich mocowania, tyczki bambusowe i gotowe konstrukcje na klomby. Anna Pobudejska wskazuje też inne metody promocji: – Można promować ten asortyment przy prowadzeniu zabiegów pielęgnacji ogrodów. Bardzo często zastosowanie agrowłóknin na terenach zieleni przyczynia się do wzrostu świadomości konsumentów. Przewidujemy, iż w ciągu najbliższych lat sprzedaż okryw będzie się rozwijać. Wskazanie klientom korzyści wynikających z zabezpieczania roślin stanowi potężną rekomendację dla okryw i zwiększa zapotrzebowanie na te artykuły – podsumowuje.
Rynek chłonny i dynamiczny
Tomasz Kalita
specjalista ds. obrotu towarowego
Planta Sp. z o.o.
Nasza nierzadko bardzo mroźna zima może być dla roślin zabójcza. Na rynku dostępne są białe agrowłókniny (znacznie grubsze od tych wiosennych), kaptury ochronne, tkaniny jutowe oraz maty słomiane. Obecne trendy sprzedaży tego rodzaju towarów pokazują, iż jest to rynek chłonny i niezwykle dynamiczny. Odnotowujemy znaczny wzrost sprzedaży materiałów chroniących przed niekorzystnymi warunkami klimatycznymi. Okrywy zimowe sprzedają się tylko nieznacznie słabiej od tych chroniących przed wiosennymi przymrozkami.
Dla wrażliwych roślin
Tomasz Nowak
dział handlowy
Ceres
Sprzedaż produktów służących do okrywania i zabezpieczania roślin przed mrozami na przestrzeni kilku ostatnich lat bardzo się rozwinęła. Można zaobserwować stały wzrost sprzedaży agrowłóknin. Dochodowość kategorii wzrosła dzięki świadomości klienta, który pragnie zabezpieczyć rośliny przed zimowymi warunkami atmosferycznymi. Szkółkarze polecają stosowanie siatek cieniujących zarówno w okresie letnim, jak i zimowym. Latem ograniczają one promieniowanie UV, co dla wrażliwych roślin (o jasnym wybarwieniu) jest bardzo wskazane, natomiast w zimie chronią rośliny przed mroźnym wysuszającym wiatrem oraz ograniczają przebarwianie liści.
Kwestia promocji i pogody
Joachim Trocha
dział sprzedaży i marketingu
Bradas
Rosnące zainteresowanie sprzedawców i klientów okrywami zimowymi skłoniło nas do wzbogacenia naszej oferty o produkty zabezpieczające rośliny przed mrozem. Popyt na nie wzrasta nieprzerwanie od dwóch-trzech lat, do czego niewątpliwie przyczynia się promocja okryw w centrach ogrodniczych. Jednak należy zauważyć, iż na koniunkturę ma tu również wpływ pogoda, a więc intensywność i długość przymrozków, a także dostępność materiałów okrywowych przez cały rok w centrum ogrodniczym. Póki co okrywy w rolkach i przeznaczone dla profesjonalistów sprzedają się dużo lepiej niż paczkowane, jednak ich udział w puli zysków systematycznie rośnie.
Informacja dźwignią handlu
Jarosław Mokrzecki
dyrektor handlowy
Agrimpex Sp. z o.o.
Trzeba pamiętać, że poza standardowymi formami promocji i dotarcia do klientów z ofertą agrowłóknin jesienno-zimowych, bardzo ważne jest edukowanie ich przyszłych użytkowników przez firmy i pracowników zakładających zieleń. Profesjonaliści ci w najlepszy sposób rozpropagują i wyedukują konsumentów. Zakładając ogrody z cennymi okazami roślin, wskazują na potrzebę ich zabezpieczania w okresie jesienno-zimowym i w ten sposób z pewnością przyczyniają się do wzrostu kategorii okryw zimowych.
Popyt na inwestycje
Jan Ludwig
Prezes
Center Plast Jemielnica
Agrowłókniny od wielu już lat są głównym materiałem okrywowym chroniącym rośliny przed niskimi temperaturami. Dobry popyt na rynku pozwala na inwestowanie w rozwój technologii okrywania roślin. Wchodzą na rynek agrowłókniny nowej generacji z unikalnym splotem bardzo rozciągliwych włókien oraz włókniny o szerokości powyżej 20m. Pozwalają one ogrodnikom zminimalizować straty w eksploatacji materiału. Zmniejsza się też długość rolek, co ogranicza koszty ich transportu i magazynowania.