Patent na prezent

Choć pierwsze miesiące roku obfitują w święta, wokół których można zbudować skuteczną, handlową „opowieść”, to dla kategorii giving najistotniejsze jest Boże Narodzenie. Jakie trendy wpływają na decyzje konsumentów szukających okolicznościowych prezentów?

 

Tekst: Michał Gradowski

 

Choć pierwsze miesiące roku obfitują w święta, wokół których można zbudować skuteczną, handlową „opowieść”, to dla kategorii giving najistotniejsze jest Boże Narodzenie. Jakie trendy wpływają na decyzje konsumentów szukających okolicznościowych prezentów?

Rynek ozdób okazjonalnych i artykułów do dekoracji wnętrz podlega dużym wahaniom popytu, a okazją do wykorzystania jego potencjału są wszelkie święta, takie jak Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Wielkanoc czy Dzień Matki. Dzięki wielu świętom w pierwszej połowie roku właścicielom sklepów udaje się zniwelować wpływ sezonowości w handlu artykułami dekoracyjnymi, a osoby zarządzające centrami ogrodniczymi mogą przyciągnąć klientów jeszcze przed nadejściem wiosny – mówi Natalia Tarachowicz, Project Manager targów SPECIAL DAYS i HOME DECOR. – Przybywa też okazji, aby udekorować dom i jego otoczenie. Jeszcze 10 lat temu prawie nikt w Polsce nie świętował Halloween, a obecnie to kolejny okres, który można wykorzystać pod względem handlowym – dodaje. Zdaniem Natalii Tarachowicz popularne prezenty to świece zapachowe, lampiony i inne nieinwazyjne artykuły do dekoracji wnętrz –„bezpieczna” opcja dla wszystkich tych, którzy nie wiedzą, co obdarowywana osoba chciałaby otrzymać.

 

Handlowe uderzenie

Szczytem sezonu w kategorii giving jest jednak okres poprzedzający święta Bożego Narodzenia. To wtedy konsumenci wydają najwięcej na prezenty. Co i za ile kupują? Świąteczne zwyczaje konsumentów w 11 krajach od kilku lat bada Groupon. W 2014 r. polscy klienci zadeklarowali, że na wszystkie świąteczne prezenty przeznaczą średnio ok. 487 zł, co stanowiło 13,4% ich domowych budżetów. Daleko nam do liderów w tym badaniu – Brytyjczyków, którzy w 2014 r. zamierzali wydać na ten cel średnio 518 funtów, czyli prawie 3 tys. zł według obecnego kursu. Procentowo był to dla ankietowanych w Wielkiej Brytanii wydatek tylko nieznacznie wyższy niż w Polsce, stanowiący 19,3% domowego budżetu. Najnowsze wyniki tego badania pokazują jednak tendencję wzrostową – w ubiegłym roku Polacy planowali wydać na prezenty średnio 604 zł, obdarowując około ośmiu osób. Według danych firmy Groupon największą radość sprawiają nam bożonarodzeniowe prezenty, które są praktyczne i przydatne w codziennym życiu. Taką odpowiedź wskazało 47% respondentów. Ponad połowa ankietowanych chciałaby także otrzymać świąteczne dekoracje domu, które nadadzą mu wyjątkowy charakter. – Spośród wszystkich świąt prym wiedzie Boże Narodzenie, które co roku gwarantuje mocne, handlowe uderzenie. W minionym sezonie szczególnie dobrze sprzedawały się ręcznie robione złote i srebrne bombki. Oprócz tych dwóch kolorów modna jest także miedź, którą ostrożnie wprowadzamy do oferty – komentuje Agnieszka Kowalska, prezes firmy Belldeco. – Pozostałe święta mają wpływ na wzmożony ruch w sklepach, ale jest on niewielki. Konsumenci, zniechęceni drobiazgami niskiej jakości, które zalewają rynek, coraz częściej wybierają jako prezent towary luksusowe, takie jak duże,  złote wazy, tace czy półmiski – dodaje.

 

Walentynki i piersiówki

Kolejnym popularnym świętem, które gwarantuje dodatkowe przychody, są Walentynki. Według badań portalu Ceneo. pl, do ich świętowania przyznaje się 54% ankietowanych, a prawie 60% badanych deklaruje, że kupi dla partnera upominek W ubiegłym roku najwięcej osób biorących udział w ankiecie Ceneo.pl zadeklarowało przeznaczenie na ten cel nawet 300 zł, podczas gdy rok wcześniej średnie wydatki związane z prezentami na Walentynki wyniosły ok. 100 zł. Najpopularniejsze upominki wręczane z okazji tego święta to akcesoria erotyczne, biżuteria i perfumy, ale coraz popularniejsze są także produkty z kategorii Home&Decor. Według popularnego portalu www.urzadzamy.pl coraz modniejsze są „uczuciowe” dekoracje wnętrz, czyli takie dodatki jak zapachowe świece, eleganckie świeczniki, dekoracyjne naczynia czy podkładki w kształcie serca.

 

Artykuły dekoracyjne to najczęściej prezent kupowany z przeznaczeniem dla kobiet. Co z drugą, brzydszą połową konsumentów? W ankietach badających to, komu najtrudniej kupić prezent, niezmiennie prowadzą mężczyźni – mąż, chłopak, ojciec i brat. Między innymi dlatego, według szacunków firmy Super Prezenty, dynamicznie rośnie w Polsce rynek voucherów prezentowych. – Z naszych danych sprzedażowych wynika, że ponad 70% naszych klientów to kobiety w wieku od 18 do 40 lat. Najczęściej kupują one prezenty dla mężczyzn, bo dużo trudniej wybrać dla nich ciekawy podarunek – mówi Ernestas Vasiliauskas, prezes firmy Super Prezenty. Jednak dzięki obecności na targach i monitorowaniu rynku można zaoferować klientom ciekawą ofertę także dla tej grupy docelowej. – Prezent dla mężczyzny nie musi kojarzyć się ze sztampowym zestawem – skarpety i krawat. Na rynku jest coraz więcej produktów idealnych na prezent dla męża czy ojca, takich jak karafka do whisky czy efektowna piersiówka – mówi Natalia Tarachowicz. 

 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie