Płonące źródło dochodu

Producenci konkurują ze sobą poprzez wysoką jakość wyrobów, trwałość ich wykonania i pomysłowość oferty. Centrum ogrodnicze to jeden z najlepszych kanałów dystrybucji dla świec ozdobnych

 

Tekst: Anna Walczak

 

Świece to produkty, które cieszą się dużym zainteresowaniem przez cały rok – zauważa Joanna Smarzyk, asystent w dziale sprzedaży firmy Grupa Zachodnia, wyłącznego importera świec amerykańskiej firmy Yankee Candle. Na stałe więc te produkty zagościły na półkach centrum ogrodniczego, które może konkurować z innymi kanałami dystrybucji atrakcyjną i przykuwającą wzrok ekspozycją oraz różnorodnym asortymentem.

Świece należą do grupy tzw. towarów impulsowych. To, czy klient zwróci na nie uwagę i dokona zakupu, zależy przede wszystkim od odpowiedniego zatowarowania. A jest z czego wybierać, świece dekoracyjne do wnętrz i ogrodów, na urodziny, czy przeciw komarom. Pomagają stworzyć pożądany nastrój, są modne i nierzadko luksusowe.

 

Cynamon w grudniu, pomarańcza w lipcu
Jak potwierdzają nasi rozmówcy, najlepszy okres sprzedaży świec przypada na miesiące jesienno-zimowe. – Wtedy to klienci pragną stworzyć atmosferę ciepła w swoich domach – mówi Joanna Smarzyk. Największym zainteresowaniem ze strony nabywców cieszą się świece zapachowe. – Kupujący zwracają uwagę przede wszystkim na zapach i kolor świec – mówi Izabela Kaszuba z Centrum Ogrodniczego Flora-Point w Warszawie. – Równie ważny jest kształt i sposób ich wykonania – zapewnia Hanna Milczyńska, główny kupiec Centrum Ogrodniczego PrimaFlora w Owińskach. – W miesiącach jesienno-zimowych systematycznie poszerzamy ofertę o artykuły okolicznościowe, takie jak świece bożonarodzeniowe. W ramach jesiennej propozycji naszego centrum ogrodniczego wyróżnić należy również świece o zapachach zdecydowanych i wyrazistych, takich jak rozgrzewający aromat cynamonowy – dodaje pani Hanna. – Jesienią królują aromaty bardziej intensywne, pełne przypraw, kojarzące się ze spędzaniem długich wieczorów w domowym zaciszu – uzupełnia Joanna Smarzyk.

– W okresie letnim odnotowujemy niewielki spadek sprzedaży – zauważa Joanna Smarzyk. – Jednak na popularności zyskują wtedy świece odstraszające owady – dodaje. Latem dużym powodzeniem cieszą się zapachy lekkie, kwiatowe i owocowe, zwłaszcza te o aromacie waniliowym i pomarańczowym. Klienci bardzo często wybierają klasyczne w kształcie świece, do których dobierają dodatki. – Latem wzrasta sprzedaż świeczników i latarenek, które ułatwiają palenie świec w ogrodach czy na balkonach – podkreśla pani Joanna.

 

Niekonwencjonalnie i kolorowo
– Spore grono nabywców decyduje się na zakup świec w szklanej oprawie lub w metalowych puszkach – mówi producent świec z Krakowa. Dużym zainteresowaniem cieszą się te zdobione kawą, laskami cynamonu czy wanilii. Hitem ostatnich sezonów są świece w kształcie stożka. Jeśli chodzi o kolorystykę, dominują barwy kojarzone z konkretnym zapachem: lawendowe, pomarańczowe, malinowe. Od kilku sezonów zauważa się również popularność koloru fioletowego, szczególnie w okresie Bożego Narodzenia. – W naszej ofercie jest kilkadziesiąt rodzajów i kolorów świec – mówi importer tych produktów z Wrocławia. – Realizujemy zamówienia od klientów indywidualnych, sklepów i hurtowni – dodaje – Stale podążamy za panującymi trendami i rozwijamy współpracę z centrami ogrodniczymi – pointuje.

 

Po pierwsze, jakość
– W ciągu ostatnich lat zauważa się, że klienci zwracają coraz większą uwagę na jakość kupowanych świec – mówi Joanna Smarzyk. Od kilku sezonów kategoria świec ekskluzywnych notuje stały i zauważalny wzrost. – Prognozuje się, że w przyszłości trend ten będzie się utrzymywał, gdyż klienci chcą mieć pewność, że świeca zapachowa będzie ładnie pachnieć nie tylko w sklepie, ale także podczas palenia – dodaje Joanna Smarzyk. – W przypadku tego typu produktów cena przekłada się na jakość – podkreśla nasza rozmówczyni z centrum ogrodniczego w Warszawie. – Rozpoczynając współpracę z dostawcą świec, zawsze należy sprawdzić, czy są one dobrze wykonane, czyli czy wypalają się równomiernie i czy intensywnie pachną przez cały okres spalania – radzi Hanna Milczyńska.

 

Konkurencyjna ekspozycja
– Centrum ogrodnicze to niewątpliwie doskonałe miejsce do sprzedaży świec – mówi Joanna Smarzyk. Świece to towar, który pomaga rozwiązać problem sezonowości. Warunkiem szybkiej rotacji jest ich odpowiednia ekspozycja. Na tym polu centrum ogrodnicze może rywalizować z innymi kanałami dystrybucji. – Sposobem na przyciągnięcie wzroku klienta są wszelkiego rodzaju aranżacje – podkreśla Hanna Milczyńska. – Warto wyeksponować świece w pokazowym ogrodzie wypoczynkowym, w towarzystwie roślin czy mebli ogrodowych – dodaje. Świece powinny znaleźć się w towarzystwie lampionów, świeczników czy ceramiki stołowej. Pomysły na ciekawą prezentację dostarczają również sami producenci. – Proponujemy naszym klientom gotowe ekspozytory, które zawierają w sobie kompletną ofertę skomponowaną pod względem kształtów, kolorów i zapachów – mówi Joanna Smarzyk. Takie rozwiązania ułatwiają klientom znalezienie odpowiedniej świecy, a w konsekwencji jej zakup.

 

 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie