Płynne źródło dochodów

Duża konkurencja na rynku płynnych  nawozów uniwersalnych powoduje, że sprzedaż na satysfakcjonującym poziomie osiągną operatorzy inwestujący w marketing. Osoby odpowiedzialne za zakupy w centrach ogrodniczych wybierają bowiem uznane produkty, które są rozpoznawalne i których obecność na półce wzbudza zainteresowanie klientów

Tekst: Agnieszka Idziak

Nawozy bez wątpienia należą do niezwykle silnie rozwijającej się kategorii w branży ogrodniczej i najszybciej rotujących produktów w centrach ogrodniczych i marketach remontowo-budowlanych. Duża podaż powoduje, że kategoria tych produktów wymaga ciągłego monitorowania, zwłaszcza segment popularnych płynnych nawozów uniwersalnych. W związku ze wzrostem liczby przydomowych ogrodów, a także z powodu coraz większej dbałości o balkony i tarasy, popyt na rynku uniwersalnych nawozów płynnych utrzymuje się na wysokim poziomie. Konsumenci chętnie po nie sięgają ze względu na wygodę stosowania. Jakie wyzwania stoją przed producentami płynnych nawozów uniwersalnych? Jak na ich sprzedaż wpływa rosnąca popularność produktów specjalistycznych dedykowanych konkretnym gatunkom roślin?
Dostawcy systematycznie poszerzają portfolio oferowanych produktów o nowe nawozy specjalistyczne. Na rynku zwiększa się zapotrzebowanie na nawozy dobrane do poszczególnych gatunków czy grup roślin. Warto jednak podkreślić, że należy je stosować w celu osiągnięcia konkretnych celów – ładniejszego wybarwienia kwiatów, dostarczenia mikroelementów czy zakwaszenia podłoża. Nawozy specjalistyczne powinny więc stanowić uzupełnienie nawozów uniwersalnych, które z racji zróżnicowanego zastosowania są przez klientów centrów ogrodniczych znacznie częściej kupowane.
Nawozy stanowią jedną z podstawowych grup produktów w branży ogrodniczej. Wraz ze wzrostem podaży zmieniają się również miejsca ich dystrybucji. Można je spotkać już nie tylko w sklepach i centrach ogrodniczych  czy marketach DIY, ale i w osiedlowych sklepach spożywczo-przemysłowych, kwiaciarniach, dyskontach czy hipermarketach. Dlatego już nie sprzedaż jest wyzwaniem, ale przygotowanie oferty, która wzbudzi zainteresowanie klientów, umożliwi im wybór, a przy tym będzie oryginalna czy wręcz unikatowa. – Niewątpliwie konkurencja jest bardzo duża, a rywalizacja na rynku stale się zaostrza. Popularność zyskują  produkty jakościowo bardzo dobre w rozsądnej cenie – podkreśla Piotr Sygnarowicz, import/export manager z firmy Planta. Co więc decyduje o wyborze konkretnej marki płynnego nawozu uniwersalnego? Z pewnością znaczenie mają jej rozpoznawalność oraz reklama produktu w popularnych programach telewizyjnych i czasopismach. Na zwiększenie sprzedaży wpływa pozycjonowanie marki i środki przeznaczane na marketing. – Obserwujemy wzrost sprzedaży nawozów, które pojawiają się w popularnych programach. Popyt na nie bardzo szybko wzrasta – informuje Urszula Witkowicz, sprzedawca z działu środki ochrony roślin i nawozy w Centrum Ogrodniczym Daglezja w Zawierciu. Większe zainteresowanie, a tym samym wolumen sprzedaży notują również nawozy, którym zostały przyznane prestiżowe nagrody, świadczące o ich pozycji na rynku, a jednocześnie wzbudzające zaufanie wśród konsumentów.
    Na zwiększenie obrotów znacząco wpływają także porady sprzedawcy. Dla klientów bardzo duże znaczenie mają rzetelne informacje, jakie przekazuje sprzedawca na temat sposobu, czasu nawożenia oraz odpowiedniej dawki nawozu. Klienci coraz częściej oczekują informacji  o składzie produktów i różnicach pomiędzy poszczególnymi markami. Nie bez znaczenia pozostają cena i wygląd opakowania. 
W ofercie powinny znaleźć się produkty z trzech różnych półek cenowych. Ustalana w centrach ogrodniczych marża na nawozy wynosi od 30 do 40 proc. Warto podkreślić, że systematycznie zwiększa się sprzedaż produktów z półki premium. Klienci zdają sobie bowiem sprawę, że w tym przypadku cena idzie w parze z jakością produktu, która gwarantuje zdrowy rozwój roślin. 
Płynne nawozy uniwersalne są dostępne w opakowaniach o różnej wielkości, dostosowanych do potrzeb posiadaczy zarówno dużych, jak i małych ogrodów czy wyłącznie skrzynek balkonowych. Klienci najczęściej jednak wybierają nawozy w opakowaniach 1-litrowych.
Choć większą popularnością cieszą się płynne nawozy uniwersalne doglebowe, to w ofercie nie może zabraknąć produktów gotowych do aplikacji dolistnej w postaci roztworu. Warto również wzbogacić asortyment w nawozy dla klientów poszukujących rozwiązań ekologicznych. którzy zwracają uwagę na to, jak nawozy wpływają na środowisko naturalne oraz jak przebiega proces ich produkcji. Nawozy organiczne poprawiają strukturę gleby i wzbogacają jej mikroflorę, jednak na efekty działania trzeba czekać dłużej. Dlatego częściej kupują je osoby uprawiające warzywa, bo nie są nastawione na szybki efekt.
 

REKLAMA