Podłoża dobrze opakowane

Coraz więcej różnorodnych opakowań podłoży, także o niestandardowych pojemnościach, to odpowiedź producentów na rosnące oczekiwania klientów. Zmienia się – na bardziej nowoczesną – także ich szata graficzna, a na popularności zyskują dodatkowe udogodnienia takie jak uchwyty oraz niestandardowe rozwiązania, np. krążki kokosowe

Tekst: Michał Mazik

Choć świadomość konsumentów rośnie i kierują się oni głównie rodzajem/jakością podłoża, to opakowanie wciąż ma znaczenie. Liczą się względy praktyczne – pojemność worka i jego grubość oraz walory estetyczne. Działa tutaj naturalna ludzka skłonność do wybierania tego, co ładniejsze i zwracające na siebie uwagę.
Warto też przypomnieć dlaczego na rynku dominują podłoża sprzedawane w foliowych opakowaniach. – Podłoża posiadają pewne właściwości fizykochemiczne – są materiałem sypkim, biologicznie czynnym oraz posiadają pewną wilgotność. Taki rodzaj opakowania chroni podłoże przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi, a nam ułatwia jego transport i przechowywanie – mówi Wigman Barton, właściciel Barton Gardens, firmy zakładającej ogrody.
Jednak nawet w przypadku tak prostych opakowań ich jakość może być różna.
Dobre opakowanie jest odporne na rozerwanie i uszkodzenia mechaniczne powstające podczas przenoszenia, bo nie ma nic gorszego nic rozerwany worek w bagażniku konsumenta. Ważna jest także odporność na promienie UV, bo wyblakłe opakowanie może zniechęcić do zakupu.
Na rynku ogrodniczym najpopularniejsze są niezmiennie opakowania 50 l – konsensus pomiędzy praktyczną pojemnością (taki worek większość osób jest w stanie przenieść nawet bez pomocy obsługi sklepu czy centrum ogrodniczego), a niską ceną.
Coraz większego znaczenia nabiera też specjalizacja i czytelne oznaczenia przeznaczenia danego produktu. Właściciele ogrodów czy domów z dużymi balkonami coraz chętniej wybierają konkretne rodzaje podłoży: m.in. podłoża do wysiewu, podłoża do warzyw, do roślin kwasolubnych czy kwiatów balkonowych. Wybór zależy od potrzeb, ale wpływa też na szybkość podejmowania decyzji zakupowych. A co z wzorami i oznaczeniami na opakowaniu? – Na rynku mamy dużą gamę kolorów opakowań, ale w większości królują jasne barwy z oznaczeniem, jakiego rodzaju i przeznaczenia jest dane podłoże – mówi Wigman Barton. – Atrakcyjne i wyróżniające się opakowanie pozytywnie wpływa na lojalność klientów i pozwala im łatwiej odnaleźć produkt, który sprawdził się w ubiegłych latach – dodaje. Liczy się także reputacja firmy i jej rozpoznawalność oraz elementy, które wpływają na wygodę przenoszenia opakowań, np. uchwyty. Na popularności zyskują również niesztampowe rozwiązania, np. dyski kokosowe, które umieszcza się w pojemnikach i zalewa wodą.
Z czasem asortyment podłoży sklepu czy centrum ogrodniczego składa się jednak głównie z „pewniaków”, produktów sprawdzonych i lubianych przez klientów, uzupełnionych o nowości danego producenta. Nowy dostawca ma więc utrudnione zadanie – chyba, że dotychczasowy aktualnie nie ma towaru lub nie może go dostarczyć, co w ostatnich sezonach wcale nie jest rzadkością w branży ogrodniczej.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie