Widok balkonu, na którym suszy się pranie lub sąsiad pali papierosy, odchodzi do lamusa. Dziś dla mieszkańców bloków i kamienic balkon stanowi namiastkę własnego ogrodu, gdzie kwitnie piękna roślinność. Oprócz zwiększonej sprzedaży kwiatów rabatowych centra ogrodnicze notują znaczny popyt na różnorodne pojemniki balkonowe. Jak wykorzystać panującą koniunkturę?
Tekst: Dominika Pupkowska
Według ekspertów rynku nieruchomości z firmy Home Broker, dla 95 proc. szukających własnego lokum – balkon jest czynnikiem niezbędnym, aby podjęta została pozytywna decyzja o zakupie. Aż 19 na 20 nabywców odrzuca oferty mieszkań bez balkonu, loggii lub tarasu. Mieszkanie nie posiadające balkonu jest przeciętnie o 6 proc. tańsze, co jednak nie zachęca rodaków do kupna. Wielu Polaków traktuje balkon jak przedłużenie mieszkania, gdzie w ciepłe dni można się zrelaksować i odpocząć po ciężkiej pracy.
Wizytówka mieszkania
W ostatnich latach diametralnie zmieniło się podejście Polaków do balkonu, który niegdyś traktowany był jako schowek na rowery oraz inne sprzęty. Moda na zielone i ukwiecone balkony jest coraz bardziej widoczna. Nawet w miejskich wieżowcach konsumenci pokrywają betonowe podłogi drewnem, a na balustradach wieszają skrzynki z różnorodną roślinnością. Producenci donic szybko dostrzegli panujący trend. Szeroki wybór asortymentu, od tanich plastikowych skrzynek do tych droższych z włókna szklanego, powoduje, że praktycznie każdy mieszkaniec bloku lub kamienicy może sobie pozwolić na stworzenie oazy spokoju na swoim balkonie.
Wykorzystać potencjał
Jak odpowiednio zatowarować centrum ogrodnicze w rozwiązania balkonowe, by trafić do szerokiej grupy klientów? Prawda jest taka, że ilu konsumentów, tyle upodobań. Jedyną receptą na sukces jest ciągłe monitorowanie trendów i wsłuchiwanie się w potrzeby odwiedzających centra nabywców. Trafny dobór towaru, spełniający oczekiwania nabywców, z pewnością przyniesie zamierzone zyski.
Nie należy jednak zapominać, iż klienci poszukują w centrach ogrodniczych również inspiracji do aranżacji swojego podniebnego salonu. – Ekspozycja, jak wiadomo, to podstawowy element dobrej sprzedaży. Wszystko zależy od miejsca, jakim się dysponuje, a przecież oferta jest bardzo bogata. Na pewno nieodłącznym elementem sprzedaży jest zewnętrzna ekspozycja obsadzonych roślinami pojemników – zdradza Rafał Osiński z Centrum Ogrodniczo-Dekoratorskiego „Przyjaciele Zieleni”. Pojemniki balkonowe dostępne są dziś nawet w marketach spożywczych, dlatego centra ogrodnicze powinny wykorzystać swój potencjał i przyciągnąć klienta właśnie ciekawymi pomysłami aranżacji wystroju, których w innych miejscach sprzedaży nie ma. – Warto pomyśleć o specjalnej ekspozycji w postaci zaaranżowanych tarasów czy balkonów o różnej wielkości. W pojemnikach posadzić kilka gotowych kompozycji kwiatowych, które wyeksponują zarazem rośliny i skrzynki – doradza Agnieszka Pokusa, przedstawiciel firmy Prosperplast.
Plastic fantastic
Nadal najchętniej kupowanymi pojemnikami balkonowymi są te wykonane z tworzywa sztucznego. – Za zakupem pojemników plastikowych przemawia cena, zdecydowanie niższa od cen pojemników ceramicznych czy glinianych. Istotnym czynnikiem, często decydującym o wyborze plastikowego asortymentu, jest również mała waga – stwierdza Justyna Miszczuk, kierownik sklepu Flor Fabo. Lżejsze pojemniki pozwalają na częstą zmianę koncepcji aranżacji wystroju balkonu, ułatwiają pielęgnację zasadzonych w nich roślin oraz transport pojemników ze sklepu do domu. – Tworzywo sztuczne, z którego wykonane są doniczki, podstawki i inne elementy dekoracyjne, jest bardzo plastyczne w procesie produkcji, a zarazem twarde i wytrzymałe. Dzięki tym właściwościom można z niego stworzyć dowolne wzory i kształty we wszystkich kolorach – wymienia zalety plastikowych pojemników Agnieszka Michorczyk z firmy Don-Plast. Ponadto producenci podkreślają wytrzymałość tworzywa na wpływ czynników atmosferycznych – donice nie pękają, gdy jest zimno, a latem nie blakną. Sami użytkownicy stwierdzają, że plastik dobrze utrzymuje wilgoć, dzięki czemu rzadziej muszą podlewać kwiaty.
Plastik premium
Wśród plastikowych pojemników producenci oferują także produkty premium. Ceny takich donic są często zbliżone do wyrobów z ceramiki czy z włókna szklanego. Wiele firm stworzyło całe systemy do nawadniania oraz kontroli zużycia wody dopasowanych do ich pojemników. Agnieszka Pokusa wymieniając walory systemów COUBI oraz BALCONY CAN, podkreśla przede wszystkim swobodny obieg wody w skrzynkach, który zapewnia prawidłową wilgotność podłoża i tym samym brak problemu z pozostawieniem roślin podczas wyjazdów. Takie nowości w centrach ogrodniczych z pewnością zainteresują niejednego hobbystę.
Marżowa mniejszość
Mimo licznych i niepodważalnych zalet pojemników z tworzyw sztucznych istnieją grupy klientów, dla których materiały takie jak drewno, ceramika, glina, stal lub włókno szklane stanowią pierwszorzędny wybór. Najczęściej są to właściciele apartamentów z tarasami. Design wnętrza mieszkania przenoszony jest na taras. Naturalne donice i skrzynie idealnie pasują do mebli i ogólnej kolorystyki tarasu. Do solidnych i ekskluzywnych donic dobierają najczęściej niespotykane rośliny. Przychodząc do centrum ogrodniczego, stawiają na wysoką jakość produktów, często nie zwracając uwagi na cenę. W sezonie letnim salon przenoszą na taras, gdzie spędzają większość czasu w gronie rodziny lub znajomych. I choć w przypadku plastikowych pojemników dochód sklepów ogrodniczych jest duży ze względu na ilość sprzedawanego towaru, to marżowość donic wykonanych właśnie z tych materiałów znacznie przyczynia się do ogólnego zysku.
Niszowe potrzeby
Modne ostatnio są również pojemniki z włókna szklanego, które oprócz oryginalnego wyglądu są lekkie. Stanowią alternatywę dla plastiku i ciężkiej ceramiki. Należy pamiętać, że nie każdy klient jest zwolennikiem wyrobów z tworzyw sztucznych, ciągle jeszcze utożsamianych przez niektórych z kiczem. Dlatego, by trafiać do szerokiego grona odbiorców, nie można pomijać potrzeb mniej licznych, ale i zamożniejszych klientów. Każde centrum ogrodnicze musi postawić na różnorodność asortymentu, by klient miał z czego wybierać. Ponadto producenci ceramiki nie poddają się wśród rosnącej konkurencji i wciąż próbują nadążyć za ciągle zmieniającymi się trendami: – W naszej ofercie posiadamy dwa rodzaje skrzynek balkonowych z ceramiki szamotowej. Jedne to typowe skrzynki, a drugie to skrzynki modułowe składające się z trzech elementów o różnych kształtach. Dzięki takiej konstrukcji skrzynki można ustawiać pod różnymi kątami, tworząc różnokolorowe figury geometryczne. Jest to jedyny tego rodzaju wyrób na rynku pozwalający na tak kreatywne zagospodarowanie miejsca – opowiada o pomysłowym produkcie Janusz Frant z firmy Ceramik-Art. Mimo starań producentów Rafał Osiński stwierdza: – Zainteresowanie betonowymi lub ceramicznymi skrzynkami jest bardzo duże, jednak oferta nadal jest zbyt mała.
Trendy 2012
Bez względu na wybierany materiał, z którego wyprodukowano pojemnik, otwarci na nowości konsumenci coraz częściej poszukują niespotykanych kształtów oraz kolorów. – Na czasie są plastikowe pojemniki w wyrazistych kolorach. Dzięki temu odważniejsi nabywcy mogą poeksperymentować z kolorystyką i kontrastami. Od niedawna wielkie zainteresowanie wzbudza kolor antracytu, który również wprowadziliśmy do swojej oferty – jest doskonałym uzupełnieniem nowoczesnych, zewnętrznych aranżacji. Ta barwa to numer 1 wśród projektantów i architektów – zachwala Agnieszka Pokusa. Młodzi klienci odważnie łączą kubistyczne kształty z owalnymi formami. W centrach ogrodniczych szukają nowości, zaskakujących rozwiązań. Jednak dla konserwatywnej grupy klientów to nadal odniesienia do natury, pojemniki w kolorach ziemi: zielenie, beże, terra oraz popiele, wzbudzają zainteresowanie. – Są klienci, którzy gustują w prostych, a zarazem eleganckich wzorach – przypomina Agnieszka Michorczyk. Wyczucie złotego środka na przepełnionym różnorodnym asortymentem rynku z pewnością nie jest łatwe. Jednak odpowiedni dobór towaru spełniający oczekiwania szerokiego grona klientów i jego ciekawa ekspozycja to zdecydowanie klucz do sukcesu.