Pora na korę

Tekst: Anna Walczak

 

Ze względu na coraz większą świadomość klientów dotyczącą ściółkowania właściciele centrów ogrodniczych odnotowują wysokie wyniki sprzedaży kory ogrodowej. Oprócz funkcji zabezpieczających nadaje ona ogrodowi estetyczny wygląd. To głównie dzięki jej walorom dekoracyjnym, sprzedaż tej kategorii produktów w ciągu ostatnich kilku lat wzrasta.

 

Dobra na wszystko

Kora stosowana w ogrodach pochodzi najczęściej z drzew iglastych i, jak zapewniają producenci, ulega procesowi kompostowania przez cały rok, co podnosi jej jakość. W zależności od grubości frakcji (1-2 cm, 2-4 cm, 4-8 cm) może spełniać różne funkcje. Kora mielona, o drobnej frakcji, najczęściej przeznaczona jest do ściółkowania. Zakwasza glebę i poprawia jej jakość. Stosowanie tego rodzaju kory zapobiega nadmiernemu wzrostowi chwastów. Pomaga utrzymać wilgoć podłoża w okresach suszy, natomiast zimą stanowi doskonałą ochronę przed mrozem. Producenci szczególnie zalecają jej stosowanie do takich roślin jak: żurawiny, borówki, aronie, a także pod drzewa owocowe i krzewy iglaste. Korę ogrodową podzielić można na świeżą oraz kompostowaną. Ta pierwsza charakteryzuje się jasnobrązową barwą, lekkością i zapachem żywicy. Jej pH wynosi od 4,3-4,5. Nie zawiera bakterii i grzybów. Posiada również niewielką ilość substancji odżywczych. Kora kompostowana natomiast odznacza się ciemnym, brunatnym kolorem, większą wilgotnością i wagą. Zawiera dużo próchnicy oraz humusu, a jej wartość pH wynosi 4,5-5,5.

 

Walory dekoracyjne
– Klienci sięgający po korę to osoby świadome zalet tego produktu. Coraz częściej doceniają też rolę ozdobną kory – mówi Marian Kowalczuk z Centrum Ogrodniczego Agro Flora w Opolu. W zależności od przeznaczenia wybierają tę o drobnej lub grubszej frakcji. Ta druga spełnia przede wszystkim funkcję dekoracyjną. Doskonale sprawdza się przy ściółkowaniu gleby wokół roślin.

 

 

– Konsumenci poszukują produktów mających dodatkowe walory estetyczne – potwierdza Mirosław Wesołowski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Wokas. Dlatego ten typ produktu wchodzi w skład podstawowego asortymentu w centrach ogrodniczych. Klienci zdają sobie bowiem sprawę z korzyści, jakie niesie ze sobą stosowanie w ogrodzie kory. Do jej głównych atutów zaliczają niską cenę, która jest szczególnie atrakcyjna w porównaniu do ceny innych materiałów wykorzystywanych przy ściółkowaniu czy dekoracji, takich jak keramzyt, grys czy agrowłóknina. Asortymentem uzupełniającym kategorię produktów dekoracyjnych stają się coraz częściej zrębki ozdobne. – Coraz większe wymagania konsumentów skłoniły producentów do poprawy jakości ich wybarwienia, co skutkuje dłuższym okresem pełnego korzystania z tych produktów – mówi Mirosław Wesołowski. Zauważa się również zainteresowanie innymi materiałami do ściółkowania i dekoracji, takimi jak kora kokosowa, która jest drobniejsza od rodzimej kory sosnowej.

 

Całoroczna sprzedaż
Kora ogrodowa stosowana jest przez cały rok, z tego też względu nie może jej zabraknąć w ofercie centrum ogrodniczego. – Właściciele ogrodów używają jej w sezonie wiosenno-letnim do dekoracji i ściółkowania. Natomiast późną jesienią czy wczesną, bezśnieżną zimą znajduje zastosowanie jako materiał zabezpieczający drzewa i krzewy przed mrozem. – Kategoria ta generuje duże obroty w centrach ogrodniczych. To towar, który wymaga częstego i systematycznego uzupełniania, ponieważ kora ulega biodegradacji – mówi Maciej Krajewski, właściciel firmy KiK Krajewscy.

 

Preferencje klientów
Kora ogrodowa dostępna jest w opakowaniach 50-, 60- i 80-litrowych. – Klienci najczęściej sięgają po opakowania 80-litrowe – mówi Marian Kowalczuk. – Właściciele mniejszych ogródków oraz ci, którzy uzupełniają braki w ściółce, decydują się na gramatury mniejsze – dodaje właściciel centrum ogrodniczego z Wrocławia. Niezwykle ważne zatem w przypadku tego rodzaju produktów jest kompleksowe zaopatrzenie półki, które gwarantuje dobrą rotację. Warto zatowarować centrum w korę o różnych frakcjach oraz w kilku gramaturach opakowań. Najdogodniejszym miejscem ekspozycyjnym dla kory jest dział z podłożami. Bliskość tego asortymentu sprawia często, że konsumenci decydują się na zakup kory, choć wcześniej go nie planowali. Takie umiejscowienie jest również czytelne i intuicyjne dla stałych nabywców.

 

REKLAMA