Blisko 300 wystawców z 11 krajów i 17 000 zwiedzających. Producenci roślin, hurtownie i dystrybutorzy artykułów ogrodniczych. Pokazy florystyczne, konkursy i konferencje szkoleniowe skierowane do zarządzających centrami ogrodniczymi oraz architektów krajobrazu. Tak w miniony weekend branża ogrodnicza celebrowała jubileuszową 20 międzynarodową wystawę Zieleń to życie
Tekst: Anna Walczak
Trzy dni wydarzeń, spotkań, prezentacji i największa oferta roślin w tej części Europy. W dniach 24-26 sierpnia w Centrum EXPO XXI w Warszawie swoją ofertę prezentowały rodzime i europejskie szkółki, producenci technik i technologii dla ogrodnictwa i architektury krajobrazu, a także artykułów do tworzenia, pielęgnacji i dekoracji ogrodów. Sukces tegorocznej wystawy został osiągnięty dzięki zaangażowaniu Związku Szkółkarzy Polskich, Agencji Promocji Zieleni, patronów Polskiego Stowarzyszenia Centrów Ogrodniczych oraz patrona medialnego, miesięcznika „Biznes Ogrodniczy”. – W tym roku targi jeszcze liczniej niż w latach ubiegłych odwiedzili goście z kraju i zagranicy, wśród nich m.in. Rosjanie, Białorusini, Czesi i Słowacy. O wysokim poziomie wystawy świadczy również frekwencja podczas wydarzeń towarzyszących– mówi Agnieszka Żukowska, prezes Agencji Promocji Zieleni.
Branżowy piątek
Pierwszy dzień wystawy tradycyjnie już skierowany był wyłącznie do profesjonalistów. Branżowi goście, to przede wszystkim: szkółkarze, kupcy, hurtownicy, architekci krajobrazu, dostawcy usług, specjaliści zajmujący się zielenią publiczną i właściciele sklepów i centrów ogrodniczych. Pierwszego dnia wręczono Zielony Laur Wystawy, który otrzymała firma Syma S.C. za Sterownik Neptun. – To innowacyjne urządzenie przeznaczone do sterowania nawadniania w ogrodach i terenach zieleni. To jedyny sterownik całkowicie sterowany przez Internet – mówi Michał Gradowski, redaktor miesięcznika „Biznes Ogrodniczy”, członek kapituły konkursu. W piątek wyróżniono również roślinne nowości. – Konkurs promuje rośliny niedawno wprowadzone do sprzedaży w Polsce. Jego celem jest wyłonienie najcenniejszych odmian, które podbiją rodzimy rynek – mówi Alicja Cecot, członek jury. Złotym medalem wyróżniono Świerk kłujący ‘The Blues’ zgłoszony przez szkółkę Tomżyński oraz Tawułę brzozolistną ‘Tor Gold’ zgłoszoną przez szkółkę krzewów ozdobnych Szmit . Zwieńczeniem dnia branżowego była Konferencja „Centrum ogrodnicze – sukces w praktyce” , podczas której , Erwin Meier-Honegger, szwajcarski ekspert i praktyk, właściciel utytułowanego licznymi nagrodami branżowymi centrum ogrodniczego przedstawił interesujące koncepcje prowadzenia placówki ogrodniczej. Jego wykład poprzedził Jarosław Olewicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju „Biznesu Ogrodniczego”, który przedstawił perspektywy rozwoju branży ogrodniczej w Polsce. – Właściciele rodzimych biznesów nie mają powodów do narzekań. Wszelkie dane dowodzą, że ogrodnictwo nadal pozostaje branżą antykryzysową, zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach europejskich. Rokrocznie wzrasta zainteresowanie ogrodniczym hobby wśród naszych rodaków. Warto więc inwestować w rozwój i marketing nowoczesnych centrów ogrodniczych. Rolą mediów branżowych jest wspieranie tych inicjatyw i wskazywanie trendów – podkreśla Jarosław Olewicz.
Zieleń sprzyja biznesowi
Pozytywną opinię wystawców zyskała ilość i profesjonalizm odwiedzających klientów. Targi odwiedziło 17 000 osób w tym 5500 profesjonalistów. – Jestem pod wrażeniem organizacji spotkania oraz jego skali. Dla nas, młodej szkółki, to bardzo ważne wydarzenie. Odbyliśmy wiele spotkań, podczas których udało się zawrzeć owocne transakcje handlowe – mówi Michał Sutkowski, właściciel Szkółki Drzew i Krzewów Ozdobnych Sutkowscy. – Branżowych gości łatwo było rozpoznać dzięki specjalnym identyfikatorom. Konkretne pytania, zdefiniowane problemy i oczekiwania, a także zamówienia to efekt branżowych spotkań na stoiskach. Większość zawodowo zainteresowanych targami gości odwiedziła je w piątek i w sobotę – mówi Agnieszka Żukowska. Wystawcy pozytywnie oceniali ilość pozyskanych kontaktów z poszczególnych grup odbiorców – przedstawicieli handlu, architektów krajobrazu, innych producentów. – Wśród odwiedzających nasze stoisko pojawili się właściciele sklepów i hurtowni ogrodniczych, zainteresowani ofertą na zbliżający się sezon – podkreśla Jarosław Mokrzecki, dyrektor handlowy firmy Agrimpex. – Wypracowana przez lata marka i formuła targów sprzyja kontaktom z klientami biznesowymi – dodaje Dorota Muszyńska, marketing manager Central Europe, Russia & Poland. Mocnym punktem dla wielu wystawców była możliwość kontaktów biznesowych pomiędzy wystawcami z różnych sektorów. W tym roku zaowocowały one nie tylko specjalnymi ofertami pomiędzy uczestnikami targów, ale też pomysłami na kolejne innowacje.
Liczby przemawiają za zielenią
Sukcesem okazały się wszystkie wydarzenie towarzyszące dla profesjonalistów – uczestnicy wysoko ocenili ich poziom merytoryczny. Skierowana do centrów ogrodniczych konferencja z gościem specjalnym Erwinem Meier-Honeggerem zgromadziła ponad 150 uczestników z Polski, Rosji, Ukrainy, Litwy, Łotwy, Węgier, Kazachstanu. Konferencja dla zieleni publicznej, która rozpoczęła się już w czwartek przed Wystawą – 100 osób, sobotnia konferencja dla architektów krajobrazu – 200 osób z Polski, Rosji, Białorusi, Kazachstanu i Norwegii. Jej gościem specjalnym był John Brookes – jeden z najbardziej znanych na świecie projektantów ogrodów i ikona brytyjskiego stylu projektowania. – Atrakcyjna tematyka targów, widowiskowość i ciekawy program przyciągnęły kilkunastotysięczną publiczność. Konsumenci mogli nie tylko zobaczyć nowości i trendy, ale też uzyskać porady, informacje na temat tworzenia i pielęgnowania ogrodu, wziąć udział w warsztatach, pokazach i prelekcjach – mówi Szczepan Marczyński, prezes Związku Szkółkarzy Polskich.