Segment handlu BBQ rozwija się w Polsce coraz dynamiczniej ze względu na popularyzację grillowania i dostępność szerokiej gamy produktów. Nie we wszystkich jednak kanałach dystrybucji sprzedaż towarów BBQ ma rację bytu. W centrach ogrodniczych natomiast jak najbardziej
Tekst: Marcin Fajerski
Grillowanie i spędzanie wieczorów w gronie najbliższych to jedna z najpopularniejszych form wypoczynku weekendowego Polaków, czego dowodzą m.in. najnowsze badania przeprowadzone przez CBOS. Wynika z nich, że aż 36 proc. osób jako formę dzielenia czasu z innymi preferuje odwiedzenie bądź przyjęcie krewnych, znajomych lub przyjaciół u siebie w domu albo w ogrodzie. Najczęściej wybieraną formą rekreacji są co prawda spacery (24 proc. ankietowanych przez CBOS), ale wyjazdy i wycieczki za miasto zajmują drugie miejsce (13 proc.) wśród badanych osób. Natomiast aż 54 proc. Polaków od czasu do czasu przyjmuje kogoś z rodziny lub przyjaciół w gościnę połączoną z nocowaniem (w 2004 roku odsetek ten miał wartość 50 proc.), a 45 proc. respondentów zaprasza gości lub rodzinę na obiady i kolacje przynajmniej raz w tygodniu (w 2004 roku odsetek ten wynosił 38 proc.).
Czy przyjmuje Pan(i) od czasu do czasu kogoś z rodziny lub przyjaciół w gościnę połączoną z nocowaniem?
Źródło: CBOS
Czy zaprasza Pan(i) gości lub rodzinę na obiad lub kolację przynajmniej raz w tygodniu?
Źródło: CBOS
Dowodzi to nie tylko towarzyskiej obyczajowości Polaków, ale także pozwala wysnuć wniosek, iż w sezonie grillowanie to niezwykle popularne i nie tylko weekendowe hobby. Potwierdza to fakt, że aż dwóch spośród wiodących producentów asortymentu BBQ z półki premium, według danych Euromonitor International, już w 2008 roku znalazło się w czołówce 5 firm ogrodniczych odnotowujących największą roczną sprzedaż. Ponadto wówczas wartość sektora BBQ włącznie z kategoriami związanymi z wypoczynkiem w ogrodzie osiągnęła (przy aktualnym przeliczniku walutowym dolara) wartość ok. 557 mln zł, podczas gdy rynek sprzedaży samych grilli i akcesoriów był wart w przybliżeniu 410 mln zł.
BBQ w ogrodzie
Dzięki promocji i upowszechnianiu się w większości krajów europejskich takich trendów konsumenckich, jak homentainment (poszukiwanie rozrywki w otoczeniu domu) i cocooning (tworzenie azylu w ogrodzie), grillowanie stało się nieodłączną częścią wypoczynku w ogrodzie. Mariusz Lewandowski, właściciel Centrum Ogrodniczego Iglak w Pile, potwierdza: – Wiosenno-letnie grillowanie to obecnie nie tylko niebywale popularna forma spędzania czasu w gronie przyjaciół i rodziny, ale również hobby nierozerwalnie związane z ogrodnictwem. Przyjęcia przy grillu to nie tylko towarzyskie spotkania przy karkówkach i innych przysmakach z rusztu, ale bardzo atrakcyjny, a nawet wyszukany sposób przyrządzania potraw, biesiadowania i rekreacji. Należy przy tym zauważyć, że wśród ludzi biznesu barbecue i spotkania ogrodowe są w bardzo dobrym tonie, dlatego klienci coraz chętniej nabywają produkty z wyższej półki, a to z kolei wpływa na wzrost sprzedaży w tej kategorii, zwłaszcza w centrach ogrodniczych – zaznacza.
Najlepiej rotujące spośród nowo wprowadzonych do centrów ogrodniczych kategorii produktów – na podstawie ankiety „Biznesu Ogrodniczego”
Źródło: „Biznes Ogrodniczy” 2011
Jak wynika z ankiety „Biznesu Ogrodniczego”, aż 18 proc. detalistów uznaje asortyment BBQ za jedną z najbardziej dochodowych kategorii niedawno wprowadzonych do tradycyjnych placówek. Punkty sprzedaży o profilu ogrodniczym rozbudowują więc ofertę tych towarów. Grzegorz Pintal, właściciel Centrum Ogrodniczego Plant-Garden w Gorzowie Wielkopolskim, mówi: – Oferta produktów do grillowania stale rozszerza się i to pozwala zapewnić kompleksową obsługę konsumentom oraz zwiększyć sprzedaż asortymentu BBQ – wnioskuje.
Co istotne, dostępność szerokiej gamy akcesoriów nie tylko pozytywnie wpływa na obroty centrów ogrodniczych, szczególnie w okresie letnim, ale także pomaga zwiększyć sprzedaż m.in. mebli ogrodowych, insektycydów i pestycydów, coraz bardziej popularnych moskitier, elementów oświetlenia ogrodu, a nawet artykułów POND. Rozkwit w handlu asortymentem do grillowania sprawia, że klienci centrów ogrodniczych dużo chętniej kupują też produkty zoologiczne i elementy dekoracji stołu.
Zapaleni fani BBQ
Nabywców asortymentu go grillowania od kilku lat podzielić można na klientów ekonomicznych, konsumentów o bardziej sprecyzowanych i większych wymaganiach oraz miłośników sztuki grillowania, dla których cena nie odgrywa większej roli.
Kupujący z pierwszej grupy, jak nietrudno się domyśleć, poszukują najtańszych produktów, które wystarczają na krótszy czas. Pomimo jednak, iż grille z półki economy rotują bardzo szybko, udział ich w sprzedaży jest niewielki, a naniesione marże nie pozwalają pokryć kosztów transportu i realizacji kolejnych zamówień, dlatego są one wypierane z centrów ogrodniczych.
Wyraźnie rośnie natomiast grupa klientów wybierających droższe produkty z półki średniej. Konsumentom tym zależy na kupnie lepszej jakości sprzętu w zoptymalizowanej cenie. Przykładają oni coraz większą wagę do komponentów, z jakich grille wykonano i decydują się na kupno np. ceramicznych grilli na metalowych podstawkach. Zauważa się również, że coraz większa liczba klientów centrów ogrodniczych wykazuje zainteresowanie nabyciem sprzętu do grillowania z najwyższej półki i palenisk ogrodowych, które zdobyły już popularność w Niemczech. Co istotne, cena tych towarów przestaje stanowić czynnik zaporowy. Asortyment ten sprzedaje się coraz lepiej także ze względu na usługi świadczone przez centra ogrodnicze, m.in. możliwość transportu bądź zbudowania albo ustawienia paleniska w ramach wykonywanego projektu ogrodu.
Profil klientów zainteresowanych zakupem grilli w centrach ogrodniczych – na podstawie ankiety „Biznesu Ogrodniczego”
Źródło: „Biznes Ogrodniczy” 2011
Nastrój na zysk
Według ekonomistów apogeum kryzysu finansów Polska ma już za sobą, mimo iż wskaźniki ufności konsumenckiej opracowane przez GUS wyraźnie maleją. Paradoksalnie jednak wydatki Polaków rosną. Jak wynika z danych „Gazety Wyborczej”, w lutym sprzedaż detaliczna rosła najszybciej od września 2008 roku i zwiększyła się aż o 12,2 proc. po styczniowym wzroście rzędu 5,8 proc. Ekonomiści Banku Zachodniego WBK obliczyli, że w lutym wskaźniki sprzedaży przyspieszyły o 4,7 proc., a konsumenci kupowali o jedną trzecią więcej mebli, sprzętu RTV i AGD.
Źródło: „Gazeta Wyborcza” 2011
Z czego to wynika? – Rafał Antczak, wiceprezes firmy doradczej Deloitte, mówi tu o tzw. efekcie szminki: – Kupujemy więcej, żeby sobie poprawić humor. Wprawdzie nie mamy z czego się cieszyć, bo płace nie idą w górę, ale nie jest aż tak źle, by wcale nie kupować – podsumowuje.
W przyszłości
Reasumując, prognozy dotyczące rozwoju rynku BBQ i sprzedaży artykułów tej kategorii w tradycyjnym kanale dystrybucji są pomyślne. Przewidywania Euromonitor International na ten sezon potwierdzają optymistyczne nastroje przedsiębiorców działających w tym segmencie handlu ogrodniczego. Według analiz sprzedaż asortymentu do grillowania ma bowiem osiągnąć około 13 proc. wzrost w stosunku do roku 2008.
Szacowana wartość sprzedaży detalicznej w poszczególnych sektorach rynku ogrodniczego – prognoza na rok 2011 (mln zł) przy aktualnym przeliczniku walutowym
Źródło: Euromonitor International 2010
Dowodzi to opłacalności prowadzenia sprzedaży kategorii BBQ, szczególnie w centrach ogrodniczych, oferujących towar wysokiej jakości tym klientom, dla których grillowanie to coś więcej niż weekendowe wieczory spędzane w gronie rodziny i przyjaciół. Trzeba jednak śledzić nowości rynkowe i zapewniać kupującym możliwie najszerszy wybór akcesoriów do grillowania z różnych półek cenowych, w tym głównie z półek średniej i wysokiej.
Prognozowany wzrost sprzedaży produktów ogrodniczych w 2011 roku
Źródło: Euromonitor International 2010, „Biznes Ogrodniczy” 2011