Rynek ogrodniczy w Polsce w 2014 roku

Mijający sezon był bardzo udany dla całej branży, przede wszystkim ze względu na sprzyjającą pogodę – jedną z najcieplejszych wiosen w historii pomiarów meteorologicznych w Polsce oraz długą, pogodną jesień. Wiodący operatorzy na rynku ogrodniczym zanotowali dwucyfrowe wzrosty sprzedaży, ożywienie można było zauważyć także w handlu detalicznym, co przełożyło się na nastroje w branży
 

Pozytywną ocenę kondycji ekonomicznej placówki ogrodniczej zadeklarowało 62% ankietowanych przez instytut Millward Brown, o 20% więcej niż w ubiegłym roku. W tym roku na rynku ogrodniczym sfinalizowano lub podjęto decyzję
o realizacji wielu nowych inwestycji – na rozbudowę bądź budowę nowego obiektu zdecydowali się właściciele co najmniej kilkunastu znaczących centrów ogrodniczych  w naszym kraju. 

Miliard coraz bliżej
Według danych Euromonitor International, szacowana wartość rynku ogrodniczego w Polsce w 2014 roku to ponad 971 mln złotych. Prognozowany wzrost w sezonach 2013/2014 i 2014/2015 kształtuje się natomiast na poziomie 1,7-1,8 %. Wzrosty w Polsce są mniejsze niż w całej Europie Wschodniej, ale sytuacja w naszym kraju jest znacznie lepsza niż w Europie Zachodniej, gdzie od kilku lat notowano spadki. Jednak nawet w krajach, gdzie rynek ogrodniczy jest już rozwinięty, Euromonitor prognozuje nieznaczny wzrost w najbliższym sezonie. 

Potencjał w roślinach
Duży potencjał na polskim rynku tkwi zwłaszcza w sprzedaży materiału roślinnego. W Europie Zachodniej sprzedaż roślin generuje 52,5%  wartości obrotów dla całej kategorii Gardening, w Europie Wschodniej – 35%, w Polsce – poniżej 20%. Znaczna część materiału szkółkarskiego dostępnego na polskim rynku pochodzi z eksportu. Według danych Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach, największa część wartości importu, ok. 50%, przypada na drzewa i krzewy ozdobne. W ostatnich latach dynamicznie rośnie także import bylin. Najważniejszym polskim produktem szkółkarskim kierowanym na eksport są natomiast róże, choć między 2000 a 2010 rokiem zanotowano spadek łącznego udziału róż w całkowitej wartości eksportu z 59 do 23%. Warto podkreślić, że w Polsce, w przeciwieństwie do Niemiec czy Holandii, wiele gospodarstw szkółkarskich prowadzi także sprzedaż detaliczną.

Profil konsumenta
Według prognoz Euromonitor International, branża ogrodnicza w Polsce będzie się rozwijać, bo rośnie liczba domów jednorodzinnych z ogrodami, polska gospodarka jest w relatywnie dobrej kondycji, coraz większym zainteresowaniem cieszą się też trendy wspierające sprzedaż asortymentu ogrodniczego, takie jak grow your own.
Według danych Eurostatu, już 52% Polaków mieszka w domach jednorodzinnych, w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców ten współczynnik wynosi 8,5%, ale na wsiach to aż 82%. Ważnym klientem na rynku ogrodniczym są także właściciele ogrodów działkowych. Według badań prof. Andrzeja Mizgajskiego z Zakładu Geografii Kompleksowej UAM  w Poznaniu Polska, obok Niemiec i Austrii, jest w ścisłej czołówce Europy pod względem wielkości ogrodów działkowych. Jest ich w naszym kraju 4,6 tys., podzielonych na ponad 966 tys. działek o łącznej powierzchni 43 tys. hektarów. 

Średnie roczne wydatki polskich konsumentów na ogród ciągle są ponad trzykrotnie niższe niż w takich krajach jak Niemcy, Francja czy Szwecja. W Globalnym Raporcie Ogrodniczym 40% z nich zadeklarowało też brak wiedzy lub niewielką wiedzę na temat ogrodów. Możliwości rozwoju sprzedaży dzięki stymulowaniu popytu i edukacji klientów ciągle są więc bardzo duże.   

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: