Społeczeństwo się starzeje. To zjawisko dotyczy niemal całego świata, w szczególności Europy Zachodniej. Warto zadać sobie pytanie, na ile ten proces stanowi wyzwanie, a na ile może być szansą na opracowanie nowych technologii czy innowacji? Branża ogrodnicza trzyma rękę na pulsie, uważnie obserwuje zmiany demograficzne i proponuje nowe rozwiązania
Tekst: Konrad Urbański
Według raportu Biura Analiz i Dokumentacji działającego przy Kancelarii Senatu zjawisko starzenia – przy jednoczesnym spadku liczby narodzin – nasiliło się w ostatnich kilku latach w krajach wysoko rozwiniętych. Już teraz za 50% wszystkich wydatków w Wielkiej Brytanii odpowiadają osoby starsze. Światowe koncerny intensywnie pracują nad wdrażaniem innowacyjnych propozycji. W kwietniu 2016 r. firma Nestlé poinformowała o planach dotyczących otwarcia nowego centrum badawczego, które skoncentruje się wyłącznie na rozpracowywaniu potrzeb osób starszych.
Już teraz wiadomo, że specjaliści od marketingu przy planowaniu strategii sprzedażowych powinni uwzględniać trzy typy seniorów: tradycyjnych, obejmujących osoby powyżej 70. roku życia, które większość swojego życia zawodowego spędziły w gospodarce niedoboru, nowoczesnych, między 50. a 60., które doświadczyły kapitalizmu i są otwarte na nowości i zmiany oraz seniorów przyszłości, dla których starość ma być najatrakcyjniejszym okresem w życiu, kiedy będą realizować wciąż odkładane marzenia i plany.
Starzejące się społeczeństwo jest sporym wyzwaniem także dla branży ogrodniczej. Im człowiek starszy, tym więcej potrzebuje rozwiązań, które ułatwią mu pracę. Z pomocą przychodzą producenci, wprowadzający na rynek coraz to nowe produkty mające zaspokoić te potrzeby. Automatyczne kosiarki, roboty koszące czy zautomatyzowane systemy nawadniania to tylko kilka z nich.
Senior w sklepie ogrodniczym
Klienci powyżej 50. i 65. roku życia w branży ogrodniczej to wymagający konsumenci. Posiadają dużą wiedzę i spory zapas czasu, dzięki czemu mają możliwość szczegółowego poznania oferty producentów, jak i dbania o swój ogród. – Senior jest klientem doświadczonym, wiernym i motywującym do działania. Przychodzi do sklepu stosunkowo często – to nawet 12 wizyt w roku – i spędza w nim nieco ponad godzinę – mówi Sławomir Majewski z Centrum Ogrodniczego Majewscy. Klienci seniorzy są zazwyczaj przywiązani do określonych marek. Do jakości produktów przywiązują znacznie większą wagę niż osoby młodsze. To sprawia, że pomimo doskonałej znajomości ofert, zniżek i promocji, podczas robienia zakupów nie kierują się wyłącznie promocją. Sprawdzone wyroby, ich wysoka jakość, przywiązanie do marki – to ważne dla seniora czynniki zakupowe. – Kupujący z tej grupy to zazwyczaj działkowcy, są klientem docelowym dla takich kategorii, jak nasiona, nawozy, podłoża i cebulki. Bardzo często w naszym sklepie obserwujemy coś w rodzaju forum ogrodniczego przy stojakach. Kupujący dyskutują o wyższości jednego gatunku nasion nad innym, czy o wyższości pewnych rozwiązań nad innymi – dodaje Sławomir Majewski. – Klienci 50+ decydują się najczęściej na zakup produktów, które dobrze znają. Od lat popularnością cieszy się Azofoska. Wśród tej grupy konsumentów bardzo popularne są również nasiona – mówi Jolanta Nowicka z Centrum Ogrodniczego Bogdanowo.
Warto pamiętać, że seniorzy to klienci, którzy bardzo często czują się osamotnieni, nie mają z kim porozmawiać o swoich sprawach, problemach i zainteresowaniach, do jakich należy także ogród czy działka. Dla sprzedawcy bardzo istotna będzie zatem cierpliwość, poświęcanie całej swojej uwagi osobie starszej oraz zdobycie jej przyjaźni. Detalista powinien umieć spojrzeć na świat jej oczami i dobrze rozpoznać potrzeby. Poza tym centra ogrodnicze będą walczyć o klientów z tej grupy wiekowej i, poza obsługą, zapewniać im także pakiet usług dodatkowych, jak catering bądź rozrywki. Producenci w pojedynku o seniora powinni uwzględnić szereg ułatwień. Powiększona czcionka na etykietach czy bardziej czytelne opakowania produktów na pewno zostaną odebrane pozytywnie. Specjaliści od marketingu powinni także pamiętać, że wiele osób starszych wbrew pozorom nie jest wcale do tyłu z technologią. Badacze wprowadzają tu kategorię „seniora 2.0” – seniora doskonale zorientowanego i dobrze poruszającego się w przestrzeni internetowej i multimedialnej. Dlatego dużą rolę w sprzedaży dla konsumentów 60+ odegra Internet.