Sezon wzrostu

Producenci roślin, środków do ich ochrony, nasion, sprzętu ogrodniczego, szkółkarze i właściciele hurtowni – wszyscy pozytywnie oceniają miniony sezon i chwalą się wzrostami sprzedaży. W zgodnej opinii wielu z nich, sezon 2015 nie powinien być gorszy

Tekst: Szymon Skalski

 

Dwucyfrowy wynik
Jakub Chwieduk, Właściciel GardenFlora

Sezon był bardzo udany, wczesna wiosna zaskoczyła pozytywnie całą branżę – zaowocowało to wzrostem sprzedaży z dwucyfrowym wynikiem. Rozwinęliśmy bardzo mocno eksport, zwłaszcza do naszych sąsiadów z Niemiec. Od samego początku istnienia firmy na pierwszym miejscu plasuje się sprzedaż nasion traw. W tym sezonie zaobserwowaliśmy wzrost o 45% w tej kategorii. W dalszym ciągu z dumą używamy naszego hasła reklamowego „Fachowcy od traw gazonowych i pastewnych”. Na drugim miejscu jest agrowłóknina i agrotkanina. To pierwszy taki sezon, gdzie wynik tej grupy praktycznie zrównał się z nasionami traw – wzrost o ponad 55%. Kolejne miejsca to nawozy, plandeki okryciowe i siatki – zwłaszcza „siatki na kreta”, gdzie udało się uzyskać wzrost o 25%. Bardzo mały wzrost uzyskaliśmy na narzędziach ręcznych i sekatorach. Nastroje przed przyszłym sezonem są bardzo optymistyczne i zapowiadają kolejny udany rok, jednak jak zawsze uzyskany wynik będzie zależny od pogody. Bardzo mocno pracujemy nad nowymi rozwiązaniami informatycznymi, przebudowujemy sklepy www i rozwijamy branżowy portal. Poszerzyliśmy ofertę o towary importowane i wciąż pracujemy nad naszą marką GF.

 

Wymarzony, wypracowany, wysiany = Sukces
Violetta Ratajczak, dyrektor ds. sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią Vilmorin Garden

Mijający rok to kolejny niezwykle udany okres dla Vilmorin Garden. W 100% zrealizowaliśmy wszystkie cele założone w strategii przed sezonem 2014. Wprowadziliśmy na rynek nowe programy doradczo-edukacyjne, bardzo dobrze rozwija się współpraca z partnerami handlowymi, których wspieramy aktywnym marketingiem i PR. Jeśli chodzi o sprzedaż, to zanotowaliśmy wyraźny wzrost. Miarą sukcesu są nie tylko pozytywne wyniki i rosnąca sprzedaż, ale także nagrody, przyznawane przez środowisko branży ogrodniczej. Przyszyły sezon – podobnie jak ten mijający powinien być dla nas równie udany, ponieważ ponownie jest ogromne wsparcie sprzedaży dla handlu: PR, 2 kolekcje standów „Kolorowe witaminy”, „Warzywa na przetwory”, edukacja konsumenta poprzez programy w TV oraz kanał YouTube . Kluczem do sukcesu są innowacyjność, motywacja i otwartość na potrzeby naszych klientów.
 

 

Klienci stawiają na jakość
Jarosław Wójtowicz, dyrektor handlowy, Rolimpex S.A.

Sezon 2014 można porównać do tego z  2012 roku. Sprzedaż zwiększyła się o ok. 8% w stosunku do tej z roku 2013. Zwiększyło się także przeświadczenie klientów, iż warto nabywać towary lepszej jakości – odnotowaliśmy wzrost sprzedaży markowych nasion traw. Sprzedało się ich więcej przede wszystkim w marketach DIY. Jeśli chodzi o przyszły sezon, to trudno wyrokować jaki będzie. Wszystko zależy od pogody i od tego, jak wcześnie zacznie się wiosna.
 

 

Sezon w 100% udany
Sławomir Gajda, dyrektor generalny GGP Polska, marka Stiga

To był bardzo dobry sezon, jeden z lepszych w ostatnich latach. Firma GGP Polska w 100% zrealizowała wszystkie zamówienia, zanotowaliśmy też wzrost sprzedaży wynoszący powyżej 30% na rynku tradycyjnym. Spory udział w sukcesie miał wprowadzony z powodzeniem nowy koncept merchandisingowy marki Stiga ‘shop in shop’, nagrodzony na IV Forum Branży Ogrodniczej statuetką Top Innowacje. Po pierwszych tygodniach rozmów z klientami nadchodzący sezon zapowiada się niezwykle udanie – nasi partnerzy są bardzo zadowoleni, nie mają stocków magazynowych i z dużym optymizmem patrzą w przyszłość. Planujemy wprowadzić w nim kilka nowości – np. szeroki wybór narzędzi akumulatorowych, w tym m.in. pilarki, sekatory, kosy, kosiarki, dmuchawy i pilarki.

 

Sezon bez rewelacji
Jakub Kowalewski, współwłaściciel Centrum Ogrodniczego Ogrody Podlaskie

Miniony sezon określiłbym jako średni. W mojej opinii branża nie wyszła jeszcze z dołka powstałego w wyniku niekorzystnej aury w 2013 roku oraz ogólnej sytuacji ekonomicznej w Polsce. Szczególnie widać to w zaopatrzeniu profesjonalistów, na który wpływ ma obecna sytuacja za wschodnią granicą. Wielu sadowników i pieczarkarzy współpracuje ze Wschodem i zawirowania w tej części Europy niekorzystnie przekładają się na ich sytuację, a w konsekwencji także na poziom sprzedaży. W mijającym sezonie słabiej sprzedawały się produkty wykorzystywane w produkcji ogrodniczej – np. środki ochrony roślin czy sprzęt zmechanizowany. Widać jednak wzrost sprzedaży w detalu i w mojej opinii powinien być on widoczny również w przyszłym sezonie.

 

Nie zakładam czarnego scenariusza
Emilia Ulińska, Właścicielka Szkółki Ulińscy

Miniony sezon był nieco słabszy od poprzednich i jednocześnie inny. Widać, że zmieniła się moda, ponieważ klienci wybierali głównie trawy, rośliny okrywowe i pojedyncze, duże drzewa. Zmianie uległ też materiał wykorzystywany w nasadzeniach w miejscach publicznych. Zrezygnowano z „plam” zieleni na rzecz bardziej „wyrazistych” nasadzeń. Jeśli chodzi o sprzedaż, to na rynku krajowym zanotowaliśmy nieznaczny spadek. W eksporcie sprzyja nam wyjątkowo łaskawa aura – sezon jeszcze trwa, dlatego też powinniśmy zanotować 10-procentowy wzrost. Cieszy mnie również zmiana podejścia do kategorii roślin ozdobnych – w tej kwestii osiągnęliśmy wreszcie europejski standard. Jeżeli chodzi o przyszły sezon – nie zakładam czarnego scenariusza, przeszkodą w rozwoju może być sytuacja polityczna na Ukrainie i wzrost cen.

 

Sezon bardzo udany
Łukasz Molski, Kierownik działu marketingu, Agrecol

Dzięki skutecznym działaniom marketingowym oraz rozwojowi działu handlowego wszystkie założone cele zostały zrealizowane. Nie bez znaczenia była również sprzyjająca aura, którą obserwowaliśmy w mijającym sezonie. Udało się nam skutecznie wdrożyć nowości, które mieliśmy w planach na rok 2014. Najwyższą sprzedaż zanotowaliśmy w przypadku asortymentu nawozowego. Seria płynnych nawozów mineralnych „dla Moich roślin” z sukcesem weszła na rynek. Została również dostrzeżona przez Jury konkursowe targów Gardenia, otrzymując Złoty Medal MTP. Oprócz tej serii wprowadziliśmy kilkanaście nowości uzupełniających ofertę towarową marek „Agrecol” i „Arox”. Nadchodzący sezon przyniesie wiele niespodzianek, które pozytywnie zaskoczą naszych partnerów biznesowych. Mam tu na myśli zarówno gamę nawozów, środków do pielęgnacji roślin, środków ochrony roślin, jak i preparatów biobójczych. Jesteśmy pewni, że nadchodzący sezon, w sensie sprzedażowym, będzie jeszcze lepszy.

 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie