Od kilku lat storczyk jest jedną z chętniej kupowanych roślin doniczkowych. Jego popularność sprawia, że storczykowy biznes rozwija się coraz lepiej. Szczególnie dobrze sprzedają się osłonki, które dostępne są nie tylko w centrach i sklepach ogrodniczych, ale również w kwiaciarniach, marketach remontowo-budowlanych oraz w sieciowych supermarketach spożywczych
Tekst: Agnieszka Idziak
Klienci kupują storczyki przez cały rok, choć szczyt sprzedaży przypada na miesiące zimowe, od grudnia do marca. Storczyki jako rośliny epifityczne wymagają do uprawy pojemników przezroczystych, stąd niszę znaleźli tu producenci doniczek. Wraz z rosnącą popularnością storczyków systematycznie zwiększa się popyt na osłonki. – Miniony sezon sprzedaży wypadł niezwykle korzystnie, nowy zapowiada się równie pomyślnie. Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić na rynek kolejną osłonkę. Jest to już piąta osłonka w ofercie firmy – informuje Andrzej Lisiewski, dyrektor handlowy w firmie Lamela.
Na rynku osłonek do storczyków panuje spora konkurencja, nie tylko wśród rodzimych producentów i dystrybutorów. Wiele produktów jest importowanych z Dalekiego Wschodu, a ich ceny są bardzo atrakcyjne. Ponadto znaczną część rynku szklanych osłonek przejęły polskie huty. – Konkurencja w tym jest coraz większa. Wyzwaniem dla tego rynku będzie zaproponowanie produktów w konkurencyjnej cenie oraz zadbanie o szybkość dostawy – podkreśla Magdalena Grzejszczyk-Różyc z działu akcesoriów ogrodniczych w firmie Agrosimex.
Czy należy obawiać się dużej konkurencji? – Miejsca dla wszystkich firm jest wystarczająco dużo i każdy producent oraz importer znajdzie odbiorcę – podkreśla Jerzy Pawłowski, właściciel firmy Pol-Plast. Aby odnieść sukces na tym rynku, trzeba poznać oczekiwania klientów. Ważne jest dostosowanie oferty do nieustannie zmieniających się potrzeb nabywców oraz zaproponowanie produktów o oryginalnym designie. Klienci poszukują wzornictwa łączącego nowoczesność, atrakcyjny wygląd i funkcjonalność. – Nabywcy przede wszystkim wybierają produkty dobrej jakości, odpowiadające ich gustom oraz pasujące do wystroju wnętrz. Jeżeli jeszcze zaproponuje się przystępną cenę produktu, to sukces jest gwarantowany – dodaje Jerzy Pawłowski.
Oferta dostępnych na rynku osłonek jest niezwykle zróżnicowana. Producenci proponują osłonki w przeróżnych wzorach i kolorach, ceramiczne, plastikowe, szklane, a także specjalne, podwieszane koszyczki. Storczyki coraz częściej oferowane są nie tylko w standardowym rozmiarze doniczek 12 cm, ale także w mniejszych i większych rozmiarach. – W minionym sezonie największym powodzeniem cieszyły się osłonki bezbarwne, co związane jest z przekonaniem, że korzeniom storczyków powinno się zapewnić dostęp do światła. Zaraz za nimi najchętniej wybierane przez klientów były osłonki transparentne w różnych kolorach – informuje Andrzej Lisiewski.