Światełko w tunelu

Polska jest jednym z globalnych liderów w produkcji i sprzedaży świec – według szacunków producentów wyprzedzają nas tylko Chiny. Większość asortymentu trafia na eksport, bo krajowy rynek jest ciągle mało chłonny, a polski konsument za biedny na dekoracyjne świece wysokiej jakości. Jednak świadomość klientów jest z roku na rok coraz większa  

Tekst: Michał Gradowski

W Polsce jest ok. 1000 producentów świec, z tego na rynku liczy się ok. kilkunastu. Wielu graczy to niewielkie firmy wykonujące artystyczne świece z dystrybucją ograniczoną do sprzedaży on-line. Kluczem do sukcesu na tym niełatwym rynku jest oferowanie szerokiego asortymentu, jednak trendy i mody na kolory i zapachy szybko przemijają, dlatego wielu producentów koncentruje się na najlepiej rotującym asortymencie, co gwarantuje powtarzalność produkcji. 

Na rynku ciągle jest bardzo wiele asortymentu niskiej jakości – świec zapachowych, które spalają się błyskawicznie i wbrew przeznaczeniu – nie pachną. To efekt zastosowania najtańszych składników – parafiny, barwników, kompozycji zapachowych i knotów. Świadomość konsumentów systematycznie jednak rośnie, co przekłada się na rozpoznawalność marek i większą wiedzę o samych produktach. Od co najmniej dekady świeca to już nie tylko element uroczystości religijnych, ale popularny dodatek do prezentów i integralny element dekoracji wnętrz, który sprzedaje się cały rok i jest w użyciu nie tylko wtedy, gdy dzień jest krótki. Nie ma danych obrazujących „konsumpcję” świec na polskim rynku, ciągle jednak daleko nam do takich krajów jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Holandia czy państwa skandynawskie.

Przykładem spektakularnego sukcesu polskiej firmy w tej branży jest natomiast Spółka Korona, jeden z największych na świecie producentów świec, który jeszcze w tym roku ma uruchomić produkcję w nowej fabryce w Stanach Zjednoczonych. Inwestycja powstaje w Hrabstwie Pulaski w Stanie Wirginia kosztem ponad 18 mln dolarów. Zapleczem badawczo-rozwojowym i technologicznym nowego zakładu będzie jednak główna fabryka firmy w Wieluniu w woj. łódzkim. Korona produkuje około 9 mln szt. świec dziennie, ok. 3,3 mld świec rocznie, a produkty spółki sprzedawane są w około 40 krajach świata, głównie pod markami własnymi dużych sieci handlowych. Jednym z największych klientów firmy jest IKEA.
 

REKLAMA