Świetlana przyszłość borówki

Borówka amerykańska w Polsce ma wszelkie warunki ku temu, by stać się owocem jagodowym równie popularnym, co truskawka czy malina. Pamiętajmy, że wszystko zaczyna się od jakościowych sadzonek, a to właśnie gałąź produkcji, która najbardziej nas zajmuje – mówi Wadim Filiks, export manager w firmie superborowka.pl

Rozmawia: Michał Gradowski

W ofercie firmy Superborowka.pl znajdziemy sadzonki borówki amerykańskiej, jagody kamczackiej, aktinidii i świdośliwy. Jak zaczęła się historia szkółki i dlaczego zdecydowali się Państwo akurat na taką specjalizację?
Początki działalności datujemy na 2010 rok. Firma powstała z potrzeby znalezienia jakościowego materiału nasadzeniowego pod założenie plantacji. Brak możliwości zakupu sadzonek spowodował, że zrodził się pomysł samodzielnej produkcji materiału. W ten sposób od odważnego pomysłu przeszliśmy do realizacji planów, a dziś zaopatrujemy klientów z kilkunastu krajów w Europie. Nasza plantacja stała się z kolei miejscem pokazowym, gdzie zapraszamy kontrahentów w celu pokazania sposobów uprawy roślin borówki amerykańskiej.
Zdecydowaliśmy się skupić na produkcji sadzonek borówki amerykańskiej, ponieważ od lat zauważalny jest wyraźny rozwój popytu zarówno na świeży owoc, jak i ten poddany obróbce. Jagody borówki amerykańskiej swoją popularność zawdzięczają nie tylko walorom smakowym, ale również wizualnym i zdrowotnym. Wysoki poziom antyoksydantów i pożytecznych mikroelementów w tych kulistych owocach powodują, że naukowcy często wpisują borówkę amerykańską na listę tak zwanych superfoods – produktów spożywczych bogatych w składniki odżywcze, które pomagają ludziom zachować dobre zdrowie.
Bieżąca analiza rynku i globalnych trendów pozwala nam eksperymentować również z innymi gatunkami roślin. Choć kamczatka, aktinidia czy świdośliwa wciąż traktowane są raczej jako ciekawostka, to my zauważamy potencjał w tych roślinach, wychodząc naprzeciw zainteresowaniu klienta końcowego. Nasi eksperci są w stanie rozmnożyć wegetatywnie dowolne ilości sadzonek w stosunkowo krótkim czasie. Część naszego materiału jest produkowana w laboratorium.

Siedziba szkółki mieści się w Lyskach w woj. śląskim. Czy współpracujecie Państwo z klientami z całej Polski? Kto jest głównym odbiorcą materiału?
Jesteśmy stale rozwijającą się firmą, produkującą ponad milion sadzonek rocznie. Nie ograniczamy się w poszukiwaniu rynków zbytu – obsługujemy klientów zarówno z całej Polski, jak i kilkunastu krajów europejskich. Rośliny z naszej oferty idealnie nadają się do warunków klimatycznych Europy Środkowo-Wschodniej. Istotny jest dobór odpowiednich odmian, ponieważ z racji położenia geograficznego istnieje wyraźna różnica w zapotrzebowaniu na borówkę amerykańską na przykład w Niemczech i Serbii. Dzisiejsze technologie pozwalają jednak na odpowiedni rozwój plantacji praktycznie w każdym mikroklimacie.
To właśnie plantatorzy są naszym głównym odbiorcą materiału, choć zaraz za nimi plasują się pośrednicy sprzedaży, centra ogrodnicze i lokalni producenci. Nie zamykamy się na jedną grupę konsumencką, prowadzimy równolegle sprzedaż detaliczną. Wyróżnia nas indywidualne podejście do każdego klienta. Nieważne, czy ktoś kupuje tysiące roślin pod zakładaną plantację, czy ma plan zasadzić kilka sadzonek w ogródku, wszystkim służymy pomocą i fachowym doradztwem w zakresie sadzenia, nawadniania, nawożenia, pielęgnacji i zrównoważonego rozwoju materiału borówkowego.

Specjalizujecie się w sprzedaży certyfikowanego materiału szkółkarskiego cenionych i sprawdzonych odmian. Jakie odmiany szczególnie polecacie w tym sezonie?
Będąc certyfikowaną szkółką roślin pod stałym nadzorem PIORiN, mamy pewność, że produkowany przez nas materiał jest najwyższej jakości. Skupiliśmy się na odmianach, które są już wypróbowane i lubiane, ponieważ wciąż zauważalne jest duże zapotrzebowanie właśnie na tradycyjne i znane odmiany, jak 'Bluecrop’ czy 'Patriot’. Każda z osiemnastu odmian borówki w naszej ofercie wyróżnia się czymś wyjątkowym. W tym sezonie szczególnie polecamy wcześnie owocującą odmianę 'Duke’ – nieco trudniejszą w uprawie, ale gwarantującą pewny zysk finansowy. Od kilku sezonów polecamy również odmiany późne, takie jak 'Nelson’ i 'Darrow’ – zauważamy bowiem wpływ globalnego ocieplenia na ich przyspieszony wzrost i owocowanie, co powoduje, że również późne odmiany borówki potrafią niejednego zaskoczyć swoim słodkim smakiem.

Z racji kilkuletniego doświadczenia zajmują się Państwo także doradztwem w zakresie zakładania i prowadzenia plantacji. Czy to ciągle opłacalny biznes w naszym kraju? Czy duża popularność borówki amerykańskiej to wciąż aktualny trend?
Dopóki producenci owoców będą dostarczać jakościowy owoc, dopóty borówkowy trend utrzyma się na rynku. Produkcja i konspumcja zawsze idą w parze, a skoro rośnie dostępność i spożycie jagód borówki, to pojawiają się coraz to nowsze nasadzenia. Globalny trend dąży ku zapewnieniu owoców borówki amerykańskiej przez cały rok, co widać również w polskich supermarketach, gdzie w okresie zimowo-wiosennym kupić można świeże borówki z Peru, Chile, Argentyny, Maroka i Hiszpanii. Rodzimy rynek skupia się wciąż na konspumcji naszej polskiej borówki, dlatego uważam, że wejście w ten biznes (choć kosztowne na początku) jest opłacalne, a aktualne tempo wzrostu konsumpcji, a co za tym idzie sprzedaży, powinno utrzymać się przez co najmniej kolejnych kilka lat. Z naszych obserwacji wynika, że borówka amerykańska w Polsce ma wszelkie warunki ku temu, by stać się owocem jagodowym równie popularnym, co truskawka czy malina. Bez wątpienia temat borówkowy jest bardzo rozwojowy i przyszłościowy. Pamiętajmy, że wszystko zaczyna się od jakościowych sadzonek, a to właśnie gałąź produkcji, która najbardziej nas zajmuje.

Jakie są plany rozwoju szkółki w kilku najbliższych sezonach?
Wciąż będziemy obserwować i analizować lokalny oraz europejski rynek, a także starać się szerzyć wiedzę o zakładaniu i rozwoju plantacji. Sami również chcemy się rozwijać, dlatego nadal będziemy uczestniczyć w najciekawszych targach i konferencjach branżowych w kraju i za granicą, żeby cały czas być na bieżąco z trendami. W końcu borówka to nasza prawdziwa pasja. Zresztą już dziś szykujemy pewne zmiany i nowości w ofercie, o których poinformujemy za pośrednictwem naszej strony interenetowej i mediów społecznościowych przed rozpoczęciem kolejnego sezonu sprzedaży.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie