Każdego roku Euromonitor International identyfikuje nowe trendy, które mogą zyskać na popularności w nadchodzącym czasie. Dają one wgląd w zmiany zachowań konsumentów i wartości, którymi się kierują przy podejmowaniu decyzji zakupowych. A zmiany te wpływają na strategie firm na całym świecie
1.Nowa, lepsza odbudowa
Konsumenci domagają się, aby firmy troszczyły się już nie tylko o dochody, ale uwzględniały w swoich działaniach także ochronę zdrowia i interes społeczeństwa i planety. Ich zdaniem przedsiębiorcy powinny pomagać zmieniać świat w bardziej zrównoważony sposób, przestawić zwrotnicę na gospodarkę opartą na wartościach i przyczyniać się do niwelowania fali nierówności społecznych i szkód w środowisku.
Przed pandemią uwagę konsumentów przykuwały głównie zmiany klimatyczne, a priorytetem było ograniczanie zużycia plastiku, ale COVID-19 zmienił tę perspektywę – uwaga opinii publicznej przeniosła się z zagrożeń środowiskowych w kierunku rozwiązania pilnych problemów społecznych.
2.W pogoni za wygodą
W czasie pandemii spontaniczność ustępuje planowaniu, a gospodarka przestawia się z trybu „dostępne od ręki” na „wcześniej zaplanowane”. Konsumenci pozbawieni możliwości spontanicznych wypadów na zakupy, wydarzenia kulturalne i rozrywkowe czy do restauracji w nowej rzeczywistości oczekują jednak podobnej wygody. COVID-19 zakłócił łańcuchy dostaw, powodował przeciążenia w działach obsługi klienta i opóźnienia w dostawach.
Przedsiębiorstwa są więc pod presją szybkiego dostosowania swojej działalności, rozwijania elastycznej obsługi klienta przy zachowaniu odpowiedniego poziomu wygody. Z pomocą przychodzą nowoczesne technologie, ale to rozwiązanie ma też poważne ograniczenia, bo 68% konsumentów w wieku powyżej 60 lat preferuje bezpośrednie kontakty z przedstawicielami firmy.
3.Zewnętrzne oazy relaksu
Otwarte przestrzenie dawały uwięzionym w domach konsumentom namiastkę wolności. Zagrożenie dla zdrowia i związane z nim restrykcje, ograniczenie mobilności oraz upowszechnienie pracy zdalnej spowodowało, że konsumenci szukali zewnętrznych oaz wypoczynku i rekreacji. Jedzenie, ćwiczenia, spotkania towarzyskie i relaks na świeżym powietrzu okazywały się niezbędne dla zachowania dobrego samopoczucia i równowagi psychicznej. Niektórzy rozważali nawet przeprowadzkę z gęsto zaludnionych miast na obszary wiejskie. Dlatego firmy powinny ukierunkować rozwój swoich produktów i usług, przystosowując je do nowej rzeczywistości – kawiarnie na świeżym powietrzu, kina samochodowe i zewnętrzne zajęcia fitness czy kapsuły do jogi od Lmnts Outdoor Studio to tylko niektóre przykłady takich działań. Eksperci EI zauważają też, że trend DIY i chęć kontaktu z naturą napędza rozwój produktów i usług ogrodniczych na całym świecie.
4.Hybrydowa rzeczywistość
Przenikanie się rzeczywistości realnej i cyfrowej powoduje powstanie hybrydy światów fizycznych i wirtualnych. Narzędzia cyfrowe pozwalają konsumentom pozostawać w kontakcie z innymi, pracować, uczyć się, bawić i kupować online oraz ponownie wejść do świata zewnętrznego w miarę otwierania się gospodarek. Zapewnienie konsumentom komfortu wirtualnych doświadczeń w domu jest konieczne, aby zwiększyć sprzedaż online, ale pozwala też zebrać dane o ich zachowaniach na niespotykaną wcześniej skalę.
5.Zabawy z czasem
Lockdown, zdalna praca i nauka wywróciły do góry nogami harmonogramy i zmusiły konsumentów do bardziej elastycznego zarządzania czasem. Takiego podejścia oczekują też od producentów i usługodawców. Z jednej strony mają więcej czasu, bo nie muszą np. dojeżdżać do pracy, ale też granice między pracą a wolnym czasem coraz bardziej się zacierają. Ten nowy poziom elastyczności zmieni sposób działania firm, wymagając od nich przejścia na 24-godzinną kulturę obsługi. Firmy muszą być świadome tego, jak klienci wykorzystują swój czas, aby lepiej pozycjonować produkty i usługi oraz opracowywać nowe rozwiązania.
6. Niepokój i bunt
Konsumenci mają dość. Nieufność do przywództwa stała się normą. Uprzedzenia i dezinformacja powodują kryzys zaufania. Konsumenci stawiają na pierwszym miejscu własne potrzeby i pragnienia. Firmy powinny bardziej precyzyjnie zaspokajać ich potrzeby poprzez marketing w mediach społecznościowych i grach, gdzie mogą dawać konsumentom głos i pomagać im wywierać nacisk na decydentów, żeby stawili czoła dezinformacji.
Warto też pamiętać, że w czasie pandemii konsumenci podejmują ryzykowne działania, takie jak udział w nielegalnych imprezach czy hazard online. Rozwój nielegalnego rynku sprzedaży papierosów i alkoholu w Republice Południowej Afryki w okresie lockdownu pokazuje, że cześć konsumentów oczekuje, że będzie mogła nadal żyć tak, jak uważa za stosowne.
Działania podjęte w celu opanowania pandemii zwiększyły zadłużenie gospodarstw domowych, rządów i przedsiębiorstw, ale można było także zaobserwować zjawisko „zakupów z zemsty” – ekstrawaganckiej, kompulsywnej konsumpcji po okresie przymusowej izolacji i ograniczeń. Po zniesieniu lockdownu w Chinach, sklep francuskiej luksusowej marki modowej Hermès w Guangzhou tylko w ciągu jednego dnia sprzedał rzeczy warte 2,7 miliona dolarów.
7.Obsesja bezpieczeństwa
Obsesja bezpieczeństwa to nowy ruch wellness. Strach przed infekcją napędza popyt na produkty higieniczne i popycha konsumentów do szukania rozwiązań „bezdotykowych”. Firmy powinny wdrażać ulepszone środki bezpieczeństwa i innowacje, które są ukierunkowane na uspokojenie tych obaw. Jak podają eksperci EI, 44% konsumentów czułoby się komfortowo odbierając dostawę za pośrednictwem drona lub robota.
8.Wstrząśnięci i zmieszani
Pandemia zmieniła codzienne życie, testując odporność psychiczną konsumentów, którzy poświęcali więcej czasu na zrozumienie siebie i swojego miejsca w świecie. Poszukiwanie bardziej spełnionego i zrównoważonego pomysłu na życie staje się nową normą. Firmy, które dostarczają produkty i usługi wspierające odporność, dobre samopoczucie, pomagające przezwyciężyć niekorzystne okoliczności mogą zdobyć zaufanie i nowych klientów.
Globalna sprzedaż produktów związanych z hobby spadła między 2014 a 2019 r., ale oczekuje się, że ponownie wzrośnie jako wynik pandemii. Sztuka i rzemiosło, instrumenty muzyczne, sprzęt sportowy i zajęcia online przyniosą oferującym je firmom korzyści, bo konsumenci szukają produktów, które pomogą im rozwinąć specjalistyczne umiejętności.
9.Rozważni i oszczędni
Konsumenci wciąż mają recesję w tyle głowy, są ostrożni i oszczędni. Ograniczają niepotrzebne wydatki ze względu na niepewne otoczenie gospodarcze. Jak podaje EI, 49% konsumentów zamierza zwiększyć pulę swoich oszczędności w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Priorytetowo traktują produkty prozdrowotne i te wnoszące do ich życia wartość dodaną. Firmy, konstruując swoje oferty, powinny skoncentrować się na propozycjach korzystnych cenowo, bez poświęcania jakości. Marketingową opowieść o produktach premium warto natomiast wzbogacić o nową, pełną empatii historię mającą silny związek ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem.
10.Praca w nowej przestrzeni
Praca zdalna nabrała nowego znaczenia w 2020 roku i miała rozległy wpływ na życie konsumentów w wielu dziedzinach – od wyboru odzieży, przez wydatki na urządzenia technologiczne, po nawyki żywieniowe. Konsumenci szukają nowych sposobów definiowania początku i końca ich dnia pracy, uczą się na nowo zarządzać swoim czasem. Firmy muszą wspierać równowagę między życiem zawodowym a prywatnym pracowników, pomagać w realizowaniu ich potrzeb komunikacyjnych, wspierać ich produktywność Zrozumienie korzyści i wyzwań związanych z pracą zdalną pozwoli firmom przenieść z biura do domu to, co najlepsze.