TOP 10 Globalnych Trendów Konsumenckich 2022

Każdego roku Euromonitor International identyfikuje nowe trendy, które mogą zyskać na popularności w nadchodzącym czasie. Dają one wgląd w zmiany zachowań konsumentów i wartości, którymi się kierują przy podejmowaniu decyzji zakupowych. A zmiany te wpływają na strategie firm na całym świecie

Tekst: Euromonitor International
Tłumaczenie: Michał Gradowski

Zdaniem ekspertów EI zmiana była jedyną stałą w ciągu ostatnich dwóch lat, a konieczność radykalnego przebudowania stylu życia motywowała konsumentów do podejmowania świadomych, uważnych i ambitnych decyzji.
W 2021 r. testowana była odporność konsumentów i ich umiejętność adaptowania się do zmian, zmuszając ich do rezygnacji z poczucia kontroli i akceptacji niejednoznaczności i nieprzewidywalności. Wraz ze stopniowym wychodzeniem z kryzysu pandemii konsumenci będą jednak przejmować stery i torować sobie drogę naprzód w oparciu o ich pasje i wartości.

1 Konsumenci szukają planu B
Zakłócenia w łańcuchu dostaw i inne zawirowania na rynkach doprowadziły do sytuacji, w której konsumenci zostali postawieni w zupełnie nowym położeniu – zdobycie zwykłych produktów i uzyskanie dostępu do pożądanych usług stało się wyzwaniem. To doświadczenie nauczyło ich poszukiwania innych sposobów kupowania produktów lub znajdowania kreatywnych rozwiązania, które pozwolą je zastąpić. Według badania Euromonitor International Voice of the Consumer, w 2021 r. 28% konsumentów próbowało kupować produkty i usługi pozyskiwane lokalnie.
Okresowe braki na półkach i chęć zabezpieczenia dostępu do towarów może też wpłynąć na popularność usług abonamentowych czy usług premium gwarantujących pierwszeństwo zakupu, ale też przeciwnie – może skłonić konsumentów do częstszego kupowania produktów używanych lub ich wypożyczania.

2 Zieloni aktywiści
Zmiany klimatu, niskoemisyjność i eliminowanie śladu węglowego pozostaną kluczowymi tematami dla wielu konsumentów. W obliczu eskalacji kryzysu klimatycznego będą oczekiwali od producentów wzmożonych działań
ograniczających emisję dwutlenku węgla oraz przejrzystości w informowaniu o kosztach środowiskowych swoich działań – tak, aby konsumenci mogli dokonywać świadomych wyborów. Według danych EI w 2021 r.
67% konsumentów starało się pozytywnie wpływać na środowisko poprzez swoje codzienne działania. W odpowiedzi na ten wzrost świadomości konsumentów 39% firm zapowiadało niskoemisyjne inwestycje i wprowadzanie na rynek produktów „przyjaznych środowisku”. Jednak 43% ankietowanych firm przyznawało jednocześnie, że największą barierą dla tych innowacji jest niechęć konsumentów do zapłacenia wyższej ceny za takie produkty.

3 Cyfrowi seniorzy
Starsi konsumenci, zmuszeni do korzystania z Internetu w czasie lockdownów,
teraz będą mogli wykorzystać swoje doświadczenia z nowymi technologiami i na szerszą skalę dokonywać zakupów i korzystać z usług online. Osoby w wieku 60+ to w skali globalnej już ponad 2 mld konsumentów i coraz chętniej korzystają z Internetu. Według danych EI ponad 70% z ich co najmniej raz w tygodniu odwiedza internetowe witryny newsowe, 60% korzysta z social mediów, 45% używa bankowości mobilnej, a 21% szuka rozrywki w grach online. Cyfrowi seniorzy są obecni nawet na TikToku, ściągnięci tam przez aktywność swoich wnuków. Ponadto już 80% konsumentów w wieku 60+ posiada smartfona.

4 Entuzjaści finansów
Konsumenci, aby wzmocnić swoje bezpieczeństwo finansowe, zyskują coraz większą wiedzę o inwestowaniu i zarządzaniu oszczędnościami. Przejmują kontrolę nad swoimi pieniędzmi i używają coraz szerszej gamy usług do analizowania swoich transakcji.
Globalnie w 2019 r. 15% dochodu gospodarstw domowych zostało przekształconych w oszczędności, w 2020 r. ten wskaźnik wyniósł już
17%. W tym samym okresie globalne wydatki konsumentów spadły o 4%. Ta zwiększona ilość oszczędności i sanitarne obostrzenia, które zmniejszyły liczbę okazji do wydawania pieniędzy przyczyniły się do poprawy sytuacji finansowej
konsumentów.

5 Czas na zmiany
Pandemia skłoniła wielu konsumentów do wprowadzenia do swojego życia znaczących zmian, modyfikacji stylu życia czy kluczowych celów. A ta na nowo odkryta pasja i nowy cel będzie napędzała ich do działania.
Tym samym tropem powinni podążać producenci, wprowadzać więcej innowacji, a w działaniach marketingowych podkreślać znaczenie zmiany, która często zdarza się raz w życiu.
W 2015 roku tylko 12% konsumentów priorytetowo traktowało czas wolny, ale ten wskaźnik podwoił się w 2021 r. W tym czasie znacznie wzrósł też odsetek badanych, którzy deklarują, że wolą wydawać środki raczej na nowe doświadczenia niż nowe rzeczy.

6 Konsumenci w metarzeczywistości
Liczba konsumentów, którzy choć raz korzystali w grach online z AR lub VR, czyli rozszerzonej lub wirtualnej rzeczywistości to już ponad 70% ankietowanych w Europie i prawie 80% w Ameryce Północnej.
Wirtualne koncerty i inne wydarzenia, które odbywają się wyłącznie online przyciągają nie tylko coraz większe rzesze widzów, ale także zainteresowanie reklamodawców. Przykładem tego trendu jest także sprzedaż produktów wyłącznie cyfrowych, w tym coraz popularniejszych w świecie sztuki i rozrywki
niewymienialnych tokentów NFT (Non-Fungible Token).

7 Oszczędność znowu w cenie
Jak wynika z raportu EI, 33% konsumentów kupuje używane przedmioty przynajmniej co kilka miesięcy. Oszczędność zyskuje na popularności, a dążenie do zrównoważonego rozwoju i poszukiwanie indywidualności usuwa piętno do tej pory związane z zakupami z drugiej ręki.
Tym tropem podąża także wiele firm. Na popularności zyskują aplikacje do handlu używanymi rzeczami, a sieć IKEA, w strefach z przecenionymi towarami, wprowadza także możliwość zakupu używanych mebli.

8 Kawałek wsi w centrum miasta
Gminy podmiejskie i wiejskie oferują, w porównaniu z miastami, tańsze mieszkania o większym metrażu i więcej zieleni, wabiąc konsumentów z
obszarów metropolitalnych. To coraz ciekawsza opcja do wyboru, zwłaszcza że
37% konsumentów spodziewa się, że w przyszłości będzie pracować w domu.
Nie wszyscy są jednak gotowi porzucić miejskie życie. Mieszkańcy miast poszukują więc choćby namiastki „wiejskiego życia”, dlatego firmy, które proponują produkty i usługi odpowiadająca na te potrzeby będą zyskiwały na znaczeniu. Dobrym przykładem takich działań jest Singapur, który buduje zielone miasto na dawnym obszarze przemysłowym.

9 Pokochać samego siebie
Zdaniem ekspertów EI coraz więcej konsumentów uważa, że dążenie do indywidualności i autentyczności to recepta na szczęście, a samoakceptacja i troska o samopoczucie stoją na pierwszym planie. To wpływa na
styl życia wielu konsumentów i zwiększa zainteresowanie takimi tematami jak joga, medytacja czy ziołolecznictwo.
Jednocześnie 54% właścicieli firmy uważa, że bardziej spersonalizowane doświadczenia zakupowe będą wywierały silny wpływ na sprzedaż detaliczną w ciągu najbliższych pięciu lat.

10 Powrót do życia sprzed pandemii
Jak wynika z raportu EI, konsumenci próbują wrócić do życia sprzed pandemii na różne sposoby – jedni oczekują jak najszybszego powrotu do „normalności”, inni są pełni obaw i wahają się przed powrotem do wcześniejszych aktywności. Wyzwaniem dla firm będzie jednoczesne zapewnienie obu tym grupom dostępu do satysfakcjonujących produktów i usług, przy zachowaniu unikatowego doświadczenia zakupowego. Kluczowym słowem w kontekście przyszłości jest więc elastyczność.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie