Tomasz Wilk, Pantico
Tomasz Wilk

Sezon czas podsumować.

Z Tomaszem Wilkiem, ekspertem w dziedzinie ogrodnictwa od lat związanym z branżą i firmą Polan, obecnie kierownikiem Centrum Ogrodniczego Plantico w Krakowie rozmawia Karolina Kałdońska

Jak ocenia Pan bieżący rok pod względem sprzedaży produktów ogrodniczych?

Miniony sezon pod kątem sprzedaży nie był rewelacyjny natomiast dzięki pewnym posunięciom udało się zakończyć ten sezon dość dobrze (wprowadzenie nowości zwłaszcza w asortymencie nawozów i traw, poszerzenie oferty doniczek ceramicznych i plastikowych, nowości – blaszane figury ogrodowe). Bardzo dobrze jak co roku sprzedawały się środki ochrony roślin i nawozy. Wydaje się że wynika to ze słabej oferty w marketach oraz braku tam  fachowej i dostępnej obsługi. W środkach ochrony widzimy odejście od środków ekologicznych kosztem klasycznej chemii a w nawozach spadek sprzedaży nawozów długodziałających. Słabiej w tym roku sprzedawały się narzędzia i szeroko pojęta woda (spadła sprzedaż złączek, zraszaczy i węży ogrodowych). Widzimy delikatny wzrost sprzedaży produktów z wyższej i średniej półki kosztem tanich narzędzi.

A jak z kategorią decor? Czy coś Pana zaskoczyło w wyborach klientów?

Bardzo dobrze w tym roku sprzedawały się doniczki plastikowe i ceramiczne. Klienci poszukiwali zupełnie innych, oryginalnych wzorów których nie można znaleźć w sieciówkach, a my im takie zaoferowaliśmy.

Co było hitem sprzedaży w tym sezonie?

 Jeśli chodzi o sprzedaż asortymentu szkółkarskiego to dalej hitem sprzedażowym pozostaje borówka amerykańska, berberys, hortensje czy azalia (kosztem rododendronów). Co roku obserwujemy wzrost sprzedaży traw ozdobnych np. Miskant czy Red Baron, a w tym roku dodatkowo dobrze sprzedawała się laurowiśnia. Dużo słabiej  sprzedawała się balkonówka, ale widać to też na okolicznych osiedlach, że dużo naszych klientów w tym roku zrezygnowało z zakładania balkonów lub zrobiło to w minimalnym stopniu.

Jakie były największe wyzwania 2024 i co przyniesie rok 2025 w sprzedaży?

Największym wyzwaniem roku 2024 będzie moim zdaniem również wyzwanie na następny sezon – jak przyciągnąć większą ilość klientów i  zainteresować ich z powrotem ogrodnictwem – uprawą  na ogródkach działkowych  czy balkonach i tarasach. Ilość klientów z roku na rok spada i żeby osiągnąć przyrost trzeba zwiększyć koszyk sprzedażowy. Aby to osiągnąć trzeba zadbać o dostępność artykułów nie tylko w szczycie sezonu, zwiększyć sprzedaż artykułów komplementarnych czy nawet wprowadzić nowe rodziny produktów nie do końca związane z ogrodnictwem. W naszym Centrum bardzo dobrze sprzedają się kwiaty sztuczne a w sezonie zimowym wszystko co jest związane z dokarmianiem zwierząt. Nie można również zapomnieć o dostępności doradców handlowych i ich fachowości, bo tu bardzo mocno jesteśmy w stanie konkurować z marketami.

Centrum Ogrodnicze  Plantico w Krakowie na ul Rydla od lat wpisuje się w historię ogrodniczą Krakowa. Sklep firmowy wcześniej firmy Polan, obecnie Plantico oferuje szeroki wybór artykułów ogrodniczych oraz sprzętu do produkcji ogrodniczej. To tutaj każdy klient otrzyma fachową poradę i pomoc w wyborze odpowiednich narzędzi i akcesoriów ogrodniczych. W asortymencie centrum ogrodniczego znajdują się  wysokiej klasy nasiona warzyw, kwiatów, traw i ziół, pochodzące przede wszystkim z własnej produkcji firmy Plantico – pod markami Polan, Plantico i Spójnia Nochowo.Lokalizacja przy ul. Rydla to również   prowadzona przez firmę hurtownia roślin ogrodowych, nasion i artykułów ogrodniczych. Tutaj w cenach hurtowych kupić można wybrany asortyment z szerokiej palety oferowanych produktów.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: