Pozytywne zaskoczenie

W opinii producentów roślin miniony sezon był bardzo udany. Wielu z nich pozytywnie zaskoczył okres jesienny, który w ostatnich latach nie należał do najlepszych. Rynek wewnętrzny systematycznie się rozwija. Trwają także poszukiwania nowych rynków zbytu. Jakie zmiany przyniesie dla polskiego szkółkarstwa 2017 rok?

Tekst: Natalia Dur

Dla polskich producentów roślin, poza nielicznymi wyjątkami, miniony sezon był udany. Przede wszystkim sprzyjała im pogoda, która pozwoliła na rozłożenie w czasie zarówno prac w szkółce, jak i spedycji materiału. – Co istotne, zdecydowanie, bo aż czterokrotnie w porównaniu do lat ubiegłych, wzrosła nam sprzedaż zagraniczna. Kolejny sezon zapowiada się również bardzo pozytywnie. Mamy bardzo dużo zamówień przedsezonowych, ruszyliśmy z przedsprzedażą wcześniej niż w zeszłym roku ze względu na duże zainteresowanie klientów wcześniejszymi rezerwacjami – mówi Magdalena Wędrowska, właścicielka Szkółki Roślin Ozdobnych Clematisy M.K.J. Wędrowscy. Dla wielu szkółkarzy pozytywnym zaskoczeniem był okres jesienny, który w stosunku do lat poprzednich zanotował tym razem całkiem dobre wyniki. – Szczególnie mocno zaskoczył nas sezon jesienny i myślę, że większość szkółkarzy będzie podobnego zdania. Od kilku lat był to niemalże martwy okres, a tym razem sprzedaż była całkiem zadowalająca. Myślę również, że rok 2017 będzie porównywalny do 2016 – mówi Agnieszka Pelczar-Kałuzińska, właścicielka szkółki A&M Kałuzińscy Szkółka Polskie Korzenie.

I Na tropie szkółkarskich ulubieńców i nowych pupili
W minionym sezonie na rynku nie brakowało szkółkarskich bestsellerów. Dużą popularnością cieszą się wciąż azalie, magnolie, różnego rodzaju iglaki – także ich formy szczepione oraz tzw. owocówka. Rośnie również zapotrzebowanie na nowości, a tych w nowym sezonie klienci znajdą całkiem sporo
Jakie rośliny w minionym sezonie sprzedawały się najlepiej? – Niesłabnącym powodzeniem cieszą się magnolie i azalie, ale również iglaki, zarówno droższe, jak i tańsze odmiany oraz formy szczepione i pienne. Modne w ostatnim czasie stały się sosny pięcioigielne. Każdego roku wprowadzamy także do oferty nowości, tak będzie i teraz. Z roślin iglastych na uwagę zasługują m.in.: Picea abies ‘Dundanga’, Thuja occidentalis ‘Dawid’PBR, Picea pungens ‘Pendula Wojsławice’, Picea pungens ‘The Blues’, Picea abies ‘Medusa’ (Pa) oraz Picea sitchensis. Ponadto naszym nowym celem jest zgromadzenie ciekawej kolekcji magnolii. Nowościami w tym zakresie w naszej ofercie na nadchodzący sezon są odmiany: ‘Brixton Belle’, ‘Black Beauty’, ‘Fire’, ‘Yellow Bird’, ‘Yellow River’, ‘Alixeed’, ‘Wildcat’, ‘Sunrise’. Jednocześnie w minionym roku wprowadziliśmy do sprzedaży magnolię ‘Satisfaction’, która zakwita obficie już w rok po zaszczepieniu – dodaje Agnieszka Pelczar-Kałuzińska.

II Targowa pomoc
Polscy szkółkarze są otwarci na potrzeby klientów i starają się zaspokajać ich oczekiwania, a udział w targach jest dla nich jednym z najlepszych sposobów do ich dotarcia
Zdaniem Karoliny Sutkowskiej, właścicielki Szkółki Drzew i Krzewów Ozdobnych Sutkowscy, targi oprócz tego, że są sposobem na pozyskanie nowych klientów doskonale integrują szkółkarzy. – Wpływają bardzo pozytywnie na nasze relacje, oczyszczają atmosferę w branży, zapobiegają powstawaniu często niezdrowej rywalizacji. Taka integracja często prowadzi do współpracy między szkółkami na różnych płaszczyznach. W 2017 r. planujemy wziąć udział w największej polskiej Wystawie „Zieleń to Życie” oraz na targach w Moskwie. Rozważamy również udział w kilku równie ważnych imprezach tego typu, jednak decyzje jeszcze nie zapadły – tłumaczy. – Przykładamy dużą wagę do regularnej obecności na targach, dzięki temu utrzymujemy dobre relacje z naszymi klientami. W zeszłym roku jesienią odbyły się dwie bardzo ważne dla nas wystawy, w których uczestniczyliśmy – w holenderskim Zundert i w Stambule w Turcji. W tym roku z pewnością nie zabraknie nas na takich imprezach, jak targi Gardenia i Wystawa „Zieleń to Życie” – mówi Aleksandra Kusibab-Wyka, właścicielka Gospodarstwa Ogrodniczego Aleksandra Kusibab-Wyka.

Marzenie goni marzenie
Aleksandra Kusibab-Wyka
właścicielka
Gospodarstwa Ogrodniczego Aleksandra Kusibab-Wyka

Miniony sezon zaliczamy do udanych. Coraz lepiej sprzedaje się jagoda kamczacka, która staje się jeszcze bardziej popularna niż do tej pory. Klienci nadal chętnie kupowali borówkę amerykańską i różnego rodzaju rośliny owocowe, jak np. maliny i jeżyny. Jednocześnie wiele wyzwań wciąż przed nami. Mamy mnóstwo planów, które sukcesywnie będziemy wdrażać. Nadal będziemy pracować nad utrzymaniem jakości naszych roślin. Ponadto planujemy nabyć nowe maszyny. Być może uda nam się założyć plantację jagód kamczackich – to nasze wielkie marzenie, które mam nadzieje spełni się już niebawem.

Roślinne perełki
Karolina Sutkowska
właścicielka
Szkółki Drzew i Krzewów Ozdobnych Sutkowscy

Polskie szkółki mimo naprawdę ciężkiej sytuacji w szkółkarstwie europejskim są w dobrej kondycji. Rozmawiając ze szkółkarzami z różnych regionów Polski słyszy się głównie głosy zadowolenia. Wielu jest pozytywnie zaskoczonych tegorocznym aktywnym sezonem jesiennym, który zazwyczaj należy do tych spokojniejszych. Na pewno w dobrej kondycji są i zawsze będą gospodarstwa, które w pierwszej kolejności stawiają na jakość sprzedawanego asortymentu oraz na zadowolenie klientów. Jeżeli chodzi o polskich konsumentów, to dla nich jakość roślin jest bardzo istotna, a w ostatnim czasie zauważamy nawet, że ważniejsza niż cena. Jednocześnie dużo szkółek nastawia się na systematyczne wprowadzanie i promowanie nowości roślinnych do swojej oferty, co według mnie jest bardzo dobrym sposobem na pozyskiwanie nowych, ciekawych roślinnych perełek konsumentów, których w naszym kraju jest co raz więcej.

Potencjał rośnie
Magdalena Wędrowska
właścicielka
Szkółki Roślin Ozdobnych „Clematisy” M.K.J. Wędrowscy

Potencjał polskich szkółek jest olbrzymi, widać, że w ostatnich latach rozwijają się one w bardzo dynamicznym tempie. Mnóstwo inwestycji i wdrażanie nowych rozwiązań produkcyjnych sprawiło, że jakość materiału roślinnego jest na wysokim poziomie, co daje nam przewagę na rynkach zagranicznych. Swoją pozycję umacniamy również poprzez uczestnictwo w wystawach. To dla nas nie tylko kwestia prestiżu i pokazania się, ale również doskonałe miejsca spotkań ze stałymi klientami, jak również świetna okazja do pozyskania nowych. W najbliższym czasie wystawimy się w Essen, następnie w Poznaniu na Gardenii, o kolejnych targach, w jakich weźmiemy udział na razie jeszcze nie decydowaliśmy, ale na pewno w grę wchodzą targi Plantarium w Holandii i „Zieleń to Życie” w Warszawie.

Zadziwiający fakt
Agnieszka Pelczar-Kałuzińska
właścicielka
Szkółki Polskie Korzenie A&M Kałuzińscy

W Polsce powstało w ostatnich latach bardzo dużo szkółek. Wiele z nich to pomysł właścicieli na prowadzenie sprzedaży detalicznej roślin na zasadach obowiązujących rolników. W rzeczywistości osoby takie sprzedają materiał innych producentów. Jednak wciąż istnieją w Polsce prawdziwi szkółkarze, którzy sprzedają rośliny własnej produkcji i to oni mają ogromny potencjał. Taki materiał roślinny polecam do polskich centrów ogrodniczych. Dziwi mnie, że tak wielu właścicieli i managerów centrów ogrodniczych kupuje rośliny w Holandii, jeśli materiał tej samej jakości, w konkurencyjnych cenach można kupić w Polsce, nie ponosząc wysokich kosztów transportu.

REKLAMA