ZIELEŃ TO ŻYCIE – NATURALNY WYBÓR

Zarządzanie ceną, marketing w miejscu sprzedaży, media społecznościowe jako skuteczne narzędzie promocji – to tylko niektóre tematy seminarium „Wiedza dla handlu” towarzyszącego tegorocznej Wystawie ZIELEŃ TO ŻYCIE. Dla szkółkarzy przygotowano m.in. analizę nowych przepisów dotyczących paszportowania roślin, a do Konkursu Roślin Nowości zakwalifikowano aż 32 nowości. O to, czego nie można przegapić na Wystawie, która potrwa od 5 do 7 września, zapytaliśmy Agnieszkę Żukowską, dyrektor ZIELEŃ TO ŻYCIE

 

Rozmawia: Michał Gradowski

 

Hasłem tegorocznej Wystawy jest NATURALNY WYBÓR. Jak należy je rozumieć?

NATURALNY WYBÓR odnosi się do idei międzynarodowych targów ZIELEŃ TO ŻYCIE, które są naturalnym miejscem promocji roślinnej branży. To najbardziej ,,zielone’’ wydarzenie roku, które prezentuje nowości i promuje firmy zaangażowane w ten sektor. Hasło ma też szerszy wymiar. Otaczanie się zielenią wynika z naturalnej potrzeby i coraz silniej odczuwanej tęsknoty za poprawą jakości życia – w szczególności mieszkańców miast. To realna potrzeba – zwłaszcza wobec wyraźnych zmian klimatycznych, których skutki obserwujemy, chociażby zmagając się z falą upałów, nawałnicami, deszczami czy długotrwałymi suszami. Podnoszenie świadomości społeczeństwa w tym zakresie jest zatem bardzo istotne. Wszystkim związanym z ,,zieloną” branżą powinno zależeć na rozwijaniu tego mocnego trendu – z powodów obywatelskich, ale też czysto biznesowych. Dla ogrodników to również wyzwanie związane z produkcją, począwszy od asortymentu, na technologiach oszczędzających zasoby naturalne czy zmianie nawyków skończywszy. NATURALNY WYBÓR znajdzie się w kilku punktach programu – zwłaszcza tych kierowanych do zarządzających i tworzących zieleń miejską. Podczas targów po raz 20. odbędzie się ogólnopolska konferencja Mocno Zielone Miasto. W jej programie szereg istotnych tematów dotyczących: polityki ochrony drzew, parków kieszonkowych, ścieżek rowerowych, renaturyzacji czy gatunków roślin przyjaznych dla ptaków i owadów. Temat szeroko pojętej ,,natury” obecny będzie także na warsztatach dla projektantów, w prelekcjach dla publiczności i pasjonatów oraz pokazach florystycznych. Liczymy także na to, że wystawcy jak zawsze podejmą rękawicę i przygotują aranżację stoisk z tym motywem w tle.

 

Czy na tym etapie możemy już ocenić potencjalną frekwencję wśród wystawców?

Obecnie swój udział potwierdziło ok. 250 firm z 10 krajów. Poza najliczniejszą grupą polskich wystawców mocną grupę stanowią również reprezentanci z Holandii, a także z Niemiec – odnotowaliśmy wzmożone zainteresowanie wystawców zza Odry naszą Wystawą. Ponadto zaprezentują się firmy z Belgii, Francji, Danii, Włoch, Litwy, Stanów Zjednoczonych czy Kenii. Liczba ta jeszcze się zmieni, z punktu widzenia organizatora frekwencja jest bardzo istotna, ale równie ważne jest to, co zostanie zaprezentowane przez wystawców oraz program wydarzeń towarzyszących.

A mogę już teraz zapowiedzieć, że szykuje się mocna, bardzo ciekawa, bogata w nowości, świetny program i nowych wystawców edycja 2019.

 

Jakie punkty programu imprez towarzyszących możemy już polecić wystawcom i odwiedzającym targi?

To oczywiście wachlarz propozycji skonfigurowanych tak, by w zależności od profesji odwiedzający mógł znaleźć coś dla siebie, nie tracąc jednocześnie możliwości zobaczenia targowych stoisk i spotkania z prezentującymi je wystawcami. Warto zwrócić uwagę na Konkurs Roślin Nowości. To jedyna taka rywalizacja w Polsce. W tegorocznej edycji mamy aż 32 nowości z kraju i zagranicy z prawie wszystkich grup asortymentowych. Mogę zdradzić, że najwięcej jest roślin o atrakcyjnych kwiatach. Warto podkreślić, że nowości zgłaszane do rywalizacji są już dostępne do zakupienia u producentów, a sam konkurs daje im mocną promocję, która rozpoczyna się na ZIELEŃ TO ŻYCIE, a jest kontynuowana w kolejnych miesiącach poprzez działania w mediach konsumenckich, które firmuje Związek Szkółkarzy Polskich. Wracając do programu, chcę zwrócić uwagę na seminaria i warsztaty. Ich największym walorem jest spotkanie z ekspertami i pozyskanie aktualnych informacji np. w kontekście zmieniającego się prawa. Udział w tych spotkaniach to nie tylko szansa na zdobycie wiedzy, którą można przełożyć na konkretne działania, ale też okazja do wymiany doświadczeń i dyskusji, czy też  podnoszenia umiejętności np. dzięki zaangażowaniu w warsztaty.

 

Jakie merytoryczne „atrakcje” przygotowano dla właścicieli i menedżerów centrów ogrodniczych? Czy możemy już zdradzić program seminarium „Wiedza dla handlu”?

Skupimy się na tematach dotyczących mechanizmów w nowoczesnym handlu. Na nasze zaproszenie odpowiedział Tomasz Szacoń, który podzieli się swoim doświadczeniem zdobytym w handlu z sieciami. Podpowie, które z praktyk i zachowań warto wykorzystać w tradycyjnym kanale sprzedaży detalicznej w branży ogrodniczej. W prezentacji skoncentruje się na takich zagadnieniach, jak zarządzanie ceną czy marketing w miejscu sprzedaży. Tomasz Szacoń mówi: ,,Cena na półce jest impulsem dla klienta. Niech nie będzie nudna i taka sama przez cały kwartał. Promocja, przecena są passé”. Jakie techniki proponuje nasz ekspert? Zapraszam do sprawdzenia podczas seminarium na ZIELEŃ TO ŻYCIE. Kolejny temat w tym bloku to ,,Media społecznościowe jako skuteczne narzędzie promocji kwiaciarni i centrum ogrodniczego”. Tym razem okiem praktyka – ogrodnika, florysty i dekoratora Łukasza Krytkowskiego.

Na seminarium ,,Wiedza dla handlu” zapraszamy pierwszego dnia targów, 5 września w godzinach 15:15-17:30. Wstęp wolny, obowiązuje rejestracja www.zielentozycie.pl

 

Na jakich aspektach będzie skupiał się w tym roku program „Wiedza dla producentów”? Jakie firmy zaproszono do współpracy?

Tym razem przewidujemy 3 zupełnie różne tematy, ale wszystkie niezwykle istotne dla prowadzenia i rozwoju gospodarstwa szkółkarskiego – nowe przepisy dotyczące paszportowania roślin, ochrona roślin przed trudnymi chorobami i szkodnikami oraz nowe technologie w zarzadzaniu produkcją.

14 grudnia w całej Unii Europejskiej w życie wchodzą nowe regulacje dotyczące paszportyzacji roślin. W ramach partnerstwa z Państwową Inspekcją Ochrony Roślin jej eksperci przedstawią najnowszy status przepisów i wyjaśnią, co to znaczy dla każdego producenta. Osobom, które chcą zapoznać się z tematem zmian jeszcze przed seminarium polecam stronę http://piorin.gov.pl/zdrowie-roslin/nowe-prawo-ue/. Będzie też możliwość rozmowy z ekspertami PIORIN w trakcie całych targów na stoisku informacyjnym.

Ochrona roślin w produkcji to cieszący się zainteresowaniem i bardzo aktualny temat. Trudne do identyfikacji i stwarzające problemy w zwalczaniu choroby oraz sposoby reagowania na nie w uprawach szkółkarskich przedstawi dr Wiesław Szydło, jeden z bardziej cenionych ekspertów i praktyków. Nowe technologie coraz mocniej wkraczają do ogrodniczych upraw. Uczestnicy seminarium zapoznają się z ciekawym systemem, który wspiera zarządzanie pracą i dystrybucją np. środków ochrony w uprawach ogrodniczych. Głównym celem jest maksymalizacja plonów i oszczędności w produkcji roślin. Zobaczymy to na konkretnych przykładach w znanych firmach ogrodniczych i szkółkarskich. Seminarium „Wiedza dla producentów” odbędzie się w czwartek 5 września w godzinach 12:00-15:00, wstęp wolny, obowiązuje rejestracja.

 

W jaki sposób przejawi się synergia dwóch połączonych sektorów – szkółkarstwa i florystyki?

Połączenie dwóch wydarzeń ZIELEŃ TO ŻYCIE oraz FLOWER EXPO POLSKA uważamy za naturalną konsekwencję zmian, jakie widzimy w różnych obszarach rynku. Zacieranie granic i przenikanie się odmiennych dziedzin i sektorów to już fakt. Doświadczamy wielu przykładów na co dzień – także w handlu detalicznym. Dzisiejszy klient stawia na wygodę i dostępność. Doniczkę z lawendą kupi zarówno w centrum ogrodniczym, kwiaciarni czy dyskoncie przy okazji codziennych zakupów, a może też na stacji benzynowej? Nie zmienimy tego, ale możemy się uczyć, jak reagować i edukować w tym zakresie. Zamykanie się w ścisłych branżowych schematach nie pozwala na komplementarny rozwój. Branże wzajemnie uczą się od siebie, a synergia pozwala na dotarcie do szerszej grupy klientów, a często pozyskanie nowych. Program towarzyszący dla segmentu florystycznego przeplata się z tym dla producentów roślin czy handlu ogrodniczego. Pokazy mistrzów florystyki na scenie w holu głównym w Hali nr 2 będą łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych.

 

Jakie są plany na wsparcie handlowego wymiaru Wystawy, ułatwiające producentom zbieranie konkretnych zamówień?

Targi to wielopłaszczyznowe narzędzie marketingowe. Ich najważniejszym atrybutem jest możliwość bezpośredniego dotarcia i wymiany informacji o produkcie, usłudze, ale też spotkania osób, które za niego bezpośrednio odpowiadają. Aby ułatwić skontaktowanie się uczestników targów, przygotowaliśmy narzędzia, które nie tylko pomogą w dotarciu do informacji o wystawcy, ale też pozwolą umówić się na spotkanie biznesowe. Od początku sierpnia będzie można ściągnąć na telefon dedykowaną bezpłatną aplikację targową, która nie tylko przedstawi aktualne informacje o programie i wystawcach, ale też umożliwi umówienie się na targach z wystawcami czy zadanie pytania ofertowego. Przygotowaliśmy też Strefę Spotkań, w której wystawcy będą mogli prowadzić rozmowy z umówionymi partnerami – także poza własnym stoiskiem.

 

Jakiej frekwencji wśród tzw. klientów ostatecznych możemy się spodziewać? Co będzie dla nich największym „wabikiem”?

Klient ostateczny to ten, który ,,głosuje przy kasie”. To o jego zainteresowanie i przychylność przy decyzjach zakupowych wszyscy walczymy, stale konkurując na ogromnym rynku dóbr wolnego czasu i jakości życia. Mając ten aspekt na uwadze, wspólnie z partnerami opracowaliśmy atrakcyjny, ale też wnoszący dawkę wiedzy, elementy zabawy, sztuki czy aktywnego działania program dedykowany tej grupie. Jesteśmy przekonani, że niewątpliwa wizualna atrakcyjność Wystawy to jej wielki atut. Znaczenie ma także to, czego doświadczy odwiedzający, co go zachwyci i zaangażuje. Dlatego w sobotę – w dniu konsumenckim – stawiamy na prelekcje dostosowane do zainteresowań, wiedzę przekazywaną w lekkiej formie, doświadczenie poprzez udział w różnego typu warsztatach, zabawach czy spotkaniach z ogrodowymi osobowościami. Tutaj także pojawi się motyw przewodni targów – ,NATURALNY WYBÓR. Będzie można posadzić rośliny, zrobić biżuterię z kwiatów i liści, przygotować domek dla owadów, obejrzeć wspaniałe pokazy florystyczne, a także malarstwo akwarelowe inspirowane pięknem roślin. Będą emocje, będzie pięknie i ciekawie. Gości branżowych zapraszamy do rejestracji, zapoznania ze szczegółami programu i zapisów na wydarzenia na www.zielentozycie.pl i www.flowerexpo.pl.

 

 

Fot. D. Żukowski

 

Materiały Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE

REKLAMA
Targi Zieleń to życie