Kategorie mebli ogrodowych, małej architektury ogrodowej i kamienia do ogrodu mają ogromny potencjał, a ich sprzedaż, szczególnie w placówkach nowoczesnych, systematycznie rośnie. Wprowadzenie ich do oferty może okazać się doskonałym sposobem na poprawienie dochodowości biznesu
Tekst: Marcin Fajerski
Kompleksowość oferty produktów szeroko pojmowanego BBQ może mieć znaczący wpływ na wyniki finansowe centrów ogrodniczych w sezonie. Skoro przydomowa zieleń staje się dla konsumentów „drugim pokojem gościnnym”, to dążą oni do oświetlenia go, wyposażenia w meble ogrodowe i przyozdobienia elementami małej architektury ogrodowej. – Kompleksowość oferty BBQ ma ogromny wpływ na zyskowność całej kategorii – potwierdza Krzysztof Matraszek, właściciel Centrum Ogrodniczego Matraszek w Kurowie. – Nie chodzi tu jedynie o to, że do większości oferowanych przez nas grilli klienci mogą dokupić specjalne podzespoły pozwalające znacznie rozszerzyć menu potraw z rusztu. W ofercie nie może też zabraknąć naczyń, sztućców i dekoracji stołu; mebli; elementów małej architektury ogrodowej i oświetlenia – konstatuje.
Dlaczego warto?
Z badań Euromonitor International wynika, że w ubiegłym roku sprzedaż mebli ogrodowych w Polsce wyniosła aż 126,23 mln zł. Według prognoz do 2014 roku wartość tego rynku może wzrosnąć aż o 9,69 mln zł, czyli prawie o 8 proc. w stosunku do roku 2011.
Jak wskazuje Tomasz Simiński z firmy Dajar, sprzedaż mebli ogrodowych pomimo kaprysów pogody utrzymuje się na stałym i dość wysokim poziomie. Niestety, tylko część centrów ogrodniczych oferuje ten asortyment. Wielu detalistów obawia się, że nie uda im się sprzedać lepszych jakościowo zestawów do wypoczynku. Póki co więc głównym kanałem dystrybucji tych produktów są placówki DIY i Internet. Tymczasem potencjał tkwiący w kategorii mebli ogrodowych jest ogromny. – Komplety meblowe, szczególnie te ze średniej półki cenowej, są bardzo chętnie kupowane – przyznaje Małgorzata Dziewicka, właścicielka Centrum Ogrodniczego Daglezja w Zawierciu Śląskim. – Co warte odnotowania, klienci chętnie też przychodzą po tańsze zestawy. Stawiamy jednak na technorattan i połączenie aluminium ze szkłem – dodaje.
Jest wybór
W Polsce funkcjonuje obecnie kilkadziesiąt krajowych producentów mebli ogrodowych oferujących asortyment z różnych półek cenowych. Detaliści nie muszą zatem zwracać się do importerów w poszukiwaniu mebli drewnianych, rattanowych, technorattanowych, wiklinowych bądź wykonanych z aluminium.
Należy jednak zaznaczyć, że mimo obiecującego potencjału tkwiącego w kategorii mebli ogrodowych, niewiele niezależnych placówek decyduje się na wprowadzenie ich do sprzedaży. Obawy te wynikają przede wszystkim z konieczności przeznaczenia dużej powierzchni na ekspozycję towaru i zatroszczenia się o szybką rotację tego asortymentu, a ta z kolei zależy od jego udanej promocji.
Mała, ale wielka
W sprzedaży małej architektury ogrodowej odnotowuje się stały wzrost sprzedaży. Miłośnicy ogrodów nie tylko chętnie kupują pergole, rzeźby, figury, fontanny, ławki, ozdobne latarnie, wiatraki i studnie, ale często poszukują również huśtawek ogrodowych oraz trampolin. – Zauważamy bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży małej architektury ogrodowej – mówi Andrzej Młyński, właściciel Centrum Ogrodniczego Niwa w Lęborku. – Boom na te produkty trwa już od ok. dwóch lat. Konsumenci przykładają coraz większą wagę do estetycznego wyglądu swojego ogrodu, a elementy małej architektury ogrodowej i oświetlenia umożliwiają upiększenie przydomowej przestrzeni wypoczynku stosunkowo niewielkim kosztem. Prawdopodobnie w ciągu najbliższych lat trend ten się utrzyma – pointuje.
Kamień uszlachetnia
Warto dodać, że w architekturze krajobrazu coraz powszechniejsze staje się wykorzystanie kamienia ogrodowego. Surowiec ten służy nie tylko do zagospodarowywania ogrodów efektownie wyglądającymi alpinariami, ścieżkami i ogrodzeniami, ale używa się go także do budowy popularnych ostatnio palenisk. Fakt, że przydomowa zieleń staje się ulubionym miejscem wypoczynku sprawia, iż na kamień do ogrodu występuje duże zapotrzebowanie. Krzysztof Stasiewicz, właściciel Centrum Ogrodniczego Hortland w Ciecierzynie, mówi: – Kamień jest obecnie dużo chętniej wykorzystywany do realizacji projektów ogrodowych niż np. drewno. Przede wszystkim decydują o tym trwałość tego materiału, jego dekoracyjność i wielość zastosowań, która wynika z występowania różnych form i barw kamieni – podkreśla.
Reasumując, przy doborze asortymentu do działu BBQ nie warto ograniczać się do samych grilli. Kompleksowa oferta BBQ powinna zawierać wszystkie produkty związane ze spędzaniem wolnego czasu w ogrodzie. W angielskich centrach ogrodniczych segment ten, określany mianem „outdoor living”, jest jednym z najbardziej dochodowych.