W kategorii narzędzi ogrodniczych producenci mówią jednym głosem – o wzrostach sprzedaży, rosnącej rozpoznawalności marek i zwiększonym popycie na towar wysokiej jakości. Oferta poszerza się o asortyment uzupełniający, a produkty, do których wcześniej trudno było przekonać klientów, zaczynają się sprzedawać
Jeżeli chodzi o sprzedaż narzędzi Firmy Pawłowski, obserwujemy stabilny wzrost – w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku sprzedaż wzrosła o 20 proc. Rośnie rozpoznawalność naszej marki, kojarzonej z wysoką jakością i szerokim wyborem produktów w różnych półkach cenowych.
Spośród produktów nadal najlepiej sprzedają się podstawowe narzędzia ogrodowe, czyli szpadel, łopata, grabie i widły. Zapowiada się bardzo korzystny rok dla ogrodowych narzędzi ręcznych.
Spalinowe dominują, Karol Omelan,
turf sales manager
John Deere
W zeszłym roku zanotowaliśmy ponad 70-procentowy wzrost obrotów, w tym roku sprzedaż z początku sezonu mniej więcej dwukrotnie przebiła nasze oczekiwania. Pogoda sprzyja, do zagospodarowania są nowe tereny zielone, a wśród konsumentów jest duży niedobór sprzętu. Znacząco rośnie sprzedaż kosiarek samojezdnych, utrzymuje się dominacja kosiarek spalinowych nad elektrycznymi, coraz lepiej sprzedają się kosiarki spalinowe z napędem.
W przyszłym roku planujemy wejść na rynek robokosiarek, ten typ asortymentu świetnie sprzedaje się w Niemczech, Francji i Skandynawii. Będziemy też silnie promować markę w związku z naszymi jubileuszami. W tym roku John Deere obchodzi 175-lecie istnienia, w przyszłym mija pół wieku od rozpoczęcia produkcji pierwszej kosiarki samojezdnej John Deere.
dyrektor generalny
MTD Poland
Dzięki nowej strategii marek obserwujemy znaczne zwiększenie sprzedaży w naszych nowych brandach, zdecydowany wzrost nastąpił także w segmencie wyspecjalizowanych maszyn. Odnotowujemy również coraz większą sprzedaż narzędzi ręcznych, w szczególności wszelkich sekatorów oraz systemów narzędzi wymiennych na wspólnym trzonku. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się też narzędzia akumulatorowe.
Jeśli chodzi o kosiarki, w naszych kanałach dystrybucji ich sprzedaż utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat, ewoluuje tylko asortyment – spada sprzedaż urządzeń elektrycznych i najprostszych spalinowych, wzrasta sprzedaż kosiarek wyspecjalizowanych, samojezdnych i przede wszystkim markowych.
prezes zarządu
Ramp
Firma Ramp w segmencie małych narzędzi ogrodniczych 70 proc. towaru sprzedaje do centrów ogrodniczych, 30 proc. do marketów DIY. O ile centra ogrodnicze zawsze preferowały towar wyższej jakości, o tyle również w marketach zauważamy tendencję do kupowania produktów droższych, ale trwałych – klientów nie stać na produkty jednorazowego użytku. Poza tym w ciągu ostatnich 6-7 lat koszty transportu z Azji wzrosły o 40-50 proc., rośnie tam także cena siły roboczej – więc różnica w cenie między produktami importowanymi i krajowymi jest coraz mniejsza. Z roku na rok notujemy 20-procentowy wzrost sprzedaży grabi do liści i grabi do siana, sprzedajemy też coraz więcej łopat do odśnieżania, bo klienci z powodzeniem używają ich do sprzątania.
category manager
Nomi
W tym roku odnotowujemy wzrost sprzedaży zarówno narzędzi ręcznych, jak i zmechanizowanych. Wzrasta zainteresowanie kosiarkami spalinowymi z wyższej półki, co pozwala sądzić, iż klienci coraz większą wagę przywiązują do parametrów technicznych tych produktów. Liderem wśród kosiarek są kosiarki spalinowe z koszem. Na drugim miejscu plasują się te, które posiadają zarówno wyrzut boczny, jak i kosz. Natomiast kosiarki posiadające funkcję tylko wyrzutu bocznego stają się już produktem niszowym, który cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem klientów.
Spośród sprzętu ogrodniczego klienci wybierają głównie produkty ze średniej półki, czyli takie, które są gwarancją dobrej jakości za rozsądną cenę. Obserwujemy również wzrost zainteresowania sprzętem ogrodniczym z tzw. półki premium.
Jakość decyduje, Marek Głowacki,
brand manager
Raco Expert
Zauważamy zwiększone zainteresowanie narzędziami ogrodniczymi, sprzedaż tego asortymentu w porównaniu z rokiem ubiegłym znacznie wzrosła, dlatego w przyszłości będziemy intensywnie rozwijali swoją ofertę w tej kategorii produktów. Ciągle są klienci, dla których cena jest najważniejszym kryterium wyboru, jednak w tym roku odnotowaliśmy znaczny wzrost zainteresowania produktami lepszymi jakościowo, przewidujemy, że ten segment będzie się w przyszłości rozwijał najszybciej.
Sprzedaż robotów wzrasta, Marcin Kleszczewski,
dyrektor zarządzający
Tickmann
Od czterech lat mamy w ofercie roboty koszące, sprzedaż podwaja się z roku na rok, obecnie kształtuje się na poziomie kilkuset sztuk rocznie. Wzrasta poziom świadomości klientów, którzy coraz bardziej cenią sobie swój czas, choć daleko nam jeszcze do Skandynawii czy Szwajcarii, wiodących rynków sprzedaży robotów koszących. Dla klientów coraz ważniejsza jest także ekologia – brak emisji spalin i hałasu w czasie koszenia oraz wygoda – roboty koszące odstraszają krety, a dzięki temu, że trawa jest zawsze skoszona, rzadziej trzeba ją podlewać. Poza tym codzienne koszenie trawnika przekłada się na doskonały wygląd murawy już po pierwszych tygodniach pracy. Nie boimy się konkurencji firm, które wprowadzają do swojej oferty roboty koszące, bo sprzedajemy asortyment Zucchetti Centro Sistemi, największego producenta robotów koszących na świecie, który pod względem zaawansowania technologicznego znacznie wyprzedza rywali.
kierownik ds. sprzedaży
Cellfast
Jako jeden z producentów ostrzy do wykaszarek od kilku lat obserwujemy rozwój asortymentu uzupełniającego do ogrodniczego sprzętu zmechanizowanego – z roku na rok wzrasta sprzedaż. Ostrza kupują zarówno hobbyści, jak i profesjonaliści, a asortyment ten sprzedaje się w sieciach DIY, centrach ogrodniczych oraz punktach sprzedających markowy sprzęt koszący.