– Chciałbym, aby ZSzP był prężną, rozpoznawalną organizacją, z której wiedzy i działań będą korzystać zarówno konsumenci, jak i ludzie zawodowo związani z naszą branżą: właściciele centrów ogrodniczych, architekci krajobrazu oraz osoby odpowiedzialne za zieleń miejską – mówi Marek Majewski, który pod koniec listopada, podczas Walnego Zgromadzenia członków ZSzP, zastąpił Szczepana Marczyńskiego na stanowisku prezesa
Rozmawia: Michał Gradowski
Jakie znaczenie ma dla Pana nowo objęta funkcja?
W poprzednich latach pełniłem w Związku różne funkcje, byłem przez dwie kadencje członkiem Zarządu, przedstawicielem regionalnym, członkiem Rady Nadzorczej Agencji Promocji Zieleni oraz redaktorem naczelnym naszego wewnętrznego dwumiesięcznika – „Biuletynu Szkółkarskiego”. Do funkcji prezesa dochodziłem więc stopniowo. Jest to dla mnie z jednej strony duże wyzwanie, przyjęcie na barki sporej odpowiedzialności, ale też forma podziękowania dla twórców naszej organizacji i poprzednich zarządów.
Jakie były główne punkty Pana programu wyborczego?
Może się to wydać dziwne, ale byłem jedynym kandydatem na to stanowisko. Chociaż w Związku nie brakuje osób chętnych do pracy społecznej, to jednak funkcja prezesa wymaga bardzo dużego zaangażowania. Moim głównym celem jest utrzymanie obecnego, bardzo wysokiego poziomu i szerokiego spektrum naszych działań.
Niewielkie zmiany zaszły we władzach ZSzP: na stanowisku wiceprezesa Magdę Tomżyńską zastąpił Wiesław Szydło, do Zarządu dołączył Adam Ważyński. Jak będzie przebiegała wasza współpraca?
W zarządzie nadal będą pracować Jakub Kurowski i Bronisław Jan Szmit. Cały ten zespół od lat zajmuje się projektami koordynowanymi przez ZSzP. Mimo różnic zdań potrafimy konstruktywnie działać na rzecz wspólnego celu. Co do Magdy Tomżyńskiej, to będzie ona dalej naszym bliskim współpracownikiem. Jej dzieło, czyli e-katalog roślin, niedługo ujrzy światło dzienne. Można powiedzieć, że była to praca benedyktyńska, bo opisano w niej i opatrzono zdjęciami prawie 7 tys. roślin.
Czy zamierza Pan aktywnie pozyskiwać nowych członków?
Zależy nam, by pozyskać nowych członków, choć pod względem procedury przyjęć nic się nie zmieni. Chcemy, aby przynależność do Związku była poświadczeniem znaku jakości produkcji i etyki zawodowej. Wszystkich szkółkarzy niezrzeszonych zachęcam do przeanalizowania naszej nowej ulotki. W lapidarnej formie przedstawia ona korzyści wynikające z przynależności do naszej organizacji. Jest to zaproszenie do Związku, nie tylko do wstąpienia w jego szeregi, ale też do działania, do przedstawienia nowych pomysłów.
Jakie są Pana najbliższe zadania jako nowego prezesa ZSzP?
Już w styczniu wydajemy katalog szkółek 2013, w lutym wychodzi nowa wersja katalogu roślin w wersji rosyjskiej. Równolegle powstaje wydawnictwo Zielone Miasto, poświęcone zieleni miejskiej. Na pewno nie zaniedbamy akcji Grunt to Zieleń, w której polecamy godne uwagi rośliny, upowszechniamy rzetelną wiedzę ogrodniczą oraz zwracamy uwagę na korzyści płynące z otaczania się roślinami. Staramy się docierać do szerokiego grona odbiorców, m.in. poprzez obecność w programach telewizyjnych takich jak „Maja w Ogrodzie” czy „Rok w Ogrodzie”.
Z kolei w ramach akcji „Zielono wkoło” chcemy przede wszystkim nawiązać kontakt z mieszkańcami terenów zurbanizowanych. Przygotowujemy i rozpowszechniamy materiały opisujące dobroczynne działanie roślin w naszym otoczeniu, ich wpływ na poprawę warunków życia oraz zdrowie fizyczne i psychiczne. Wracając do postawionego pytania, chciałbym jak najlepiej spełniać misję naszego Związku, wyrażoną w poniższym fragmencie dokumentu, który powstał niedawno jako załącznik do naszego statutu: „logo Związku jest wyraźnym pokazaniem celu jaki obrał – jest to dłoń sugestywnie podająca liść, czyli przekazująca ideę: żyjmy wśród zieleni, otaczajmy się nią, bo to rośliny dają nam tlen do życia, czyste środowisko, piękne krajobrazy, zielone komnaty, a w nich wyciszenie i odpoczynek”.
Ważną częścią działalności są wyjazdy zagraniczne, będące okazją do nawiązywania kontaktów i podpatrywania nowoczesnych technologii produkcji. Jakie są najbliższe plany wyjazdowe Związku?
W czerwcu 2013 roku pojedziemy do Belgii i Holandii. Na rok 2014 przygotowujemy z kolei bardzo interesującą wycieczkę do Japonii. Będziemy zwiedzać ogrody, szkółki, parki, a także ciekawe miejsca pod względem historycznym i krajobrazowym. Warto wspomnieć, że wyjazdy te nie są zarezerwowane tylko dla członków Związku.
Jaki był w Pana ocenie miniony sezon dla polskich szkółek?
Myślę, że dla tych, którzy zainwestowali w działania marketingowe, miniony rok był udany. Ponadto uważam, iż przede wszystkim członkom Związku, ale też innym producentom roślin, nasze działania pobudzające popyt przyniosły konkretne korzyści.