Nie wszyscy klienci są fanami ogrodowych krasnali, większości nie zachwycają plastikowe krzesła i stoły, różne są też upodobania co do sadzonych roślin. Miłośników spędzania czasu w ogrodzie łączy jedno – moda na barbecue
Tekst: Agnieszka Idziak
Grillowanie to w Polsce niezwykle popularny sposób spędzania czasu. Choć daleko nam jeszcze do krajów Skandynawii, w których panuje całoroczna moda na grillowanie, to w szczycie sezonu produkty BBQ stanowią cenne źródło dochodu dla centrów ogrodniczych. Ciepłe wiosenne weekendy sprzyjają organizowaniu imprez w ogrodzie. Dlatego już pod koniec lutego klienci muszą w centrach ogrodniczych zobaczyć asortyment BBQ. Na konkretne zakupy wrócą w maju lub czerwcu, ale dzięki tak wczesnej ekspozycji nie będą szukać mebli i grilli w innym miejscu. Warto pamiętać, że zaledwie 30% produktów, które trafiają do koszyka klientów, znajduje się na skrzętnie zaplanowanej liście zakupów. Pozostała część, czyli aż 70%, wybierana jest dzięki atrakcyjnej ekspozycji, atmosferze czy walorom estetycznym całej placówki.
Węglowe nadal liderem
Według danych Euromonitor International w ubiegłym sezonie sprzedaż produktów BBQ zakończyła się na poziomie ok. 343 mln złotych. Klienci cały czas najchętniej wybierają tradycyjne grille węglowe
Według prognoz Euromonitor International sprzedaż grilli może w tym roku wzrosnąć aż o 18 proc. Grillowanie w Polsce jest stałym elementem spędzania wiosenno-letnich wieczorów w ogrodzie. – W sezonie klienci najczęściej poszukują tanich grilli, które mają im posłużyć przez rok – mówi Sławomir Kucharski, właściciel centrum ogrodniczego Alfa we Włocławku . – Coraz częściej jednak kupujący chcą zaimponować rodzinie lub przyjaciołom, a także cieszyć się możliwością przygotowywania wykwintnych potraw znacznie dłużej niż przez jeden sezon. Dlatego rośnie sprzedaż produktów w przedziale cenowym od 100 do 400 zł, a także droższych – podsumowuje. – I choć klienci są raczej oszczędni, zawsze znajdzie się kupujący, który będzie skłonny wydać więcej. Dlatego w ofercie muszą znaleźć się również droższe grille – dodaje.
W Polsce nadal najlepiej sprzedają się grille węglowe. – Dla większości klientów grill musi być węglowy. I choć oglądają nowinki, to jednak najczęściej kupują zamknięte grille węglowe – mówi Przemysław Osowski, sprzedawca w centrum ogrodniczym Rolpest w Żołędowie. Choć grille z pokrywą mogą być używane przez cały rok, bez względu na pogodę oraz porę roku, wciąż jednak dostrzegalna jest sezonowość w sprzedaży. – Zimą klienci jeszcze nie poszukują grilli. Oczywiście, mamy także wtedy w ofercie grille, ale kupują je raczej świadomi konsumenci, którzy chcą mieć produkt z półki premium, ponieważ w tym okresie zazwyczaj modele są przecenione o około 10% – mówi Przemysław Osowski.
W ofercie centrów ogrodniczych powinny znaleźć się bardzo popularne w Skandynawii i Niemczech grille gazowe i elektryczne. Dla klientów poszukujących niekonwencjonalnych modeli producenci proponują betonowe lub kamienne paleniska, wędzarnie, kominki i kociołki do prażonek, grille w kolorach różu, zieleni, czerwieni. – Klienci chętnie kupują grille z wędzarnią. Proponujemy produkty wyróżniające się na rynku, dopasowujemy ofertę z uwagi na położenie centrum blisko niemieckiej granicy – mówi Maciej Piosik z centrum ogrodniczego Agrogobex w Słubicach.
Obecnie każdy klient ma inne wymagania i oczekiwania. Wszyscy zwracają jednak uwagę na dobrze przygotowaną ekspozycję. Warto więc dział z produktami BBQ zaangażować tak, aby wydzielić osobne miejsce z efektownie wyeksponowanym asortymentem do grillowania. Koncepcja shop-in-shop jest tu najbardziej wskazana. Obszerna ekspozycja, profesjonalna obsługa, materiały wspierające sprzedaż to czynniki mające bezpośrednie przełożenie na osiągane wyniki.
Coraz większe znaczenie zyskują także imprezy oraz warsztaty dla miłośników grillowania, często z udziałem znanych autorytetów kulinarnych. –Eventy, spotkania przy grillu organizowane w sezonie w centrum zawsze przekładają się na sprzedaż asortymentu BBQ – potwierdza Sławomir Kucharski.
Plastik jest passé!
Według organizatorów targów Spoga&Gafa, popyt na meble ogrodowe w sezonie 2012-2013 wzrósł o 0,7%, co oznacza, że sprzedaż osiągnęła wartość ok. 18 mld euro. Nieśmiertelne plastiki powoli odchodzą do lamusa, ustępując pola meblom z technorattanu
Meble ogrodowe najlepiej rotują w sieciach marketów remontowo-budowlanych. Jest to ściśle powiązane z szerokością dostępnej tam oferty i powierzchnią jaka jest przeznaczana na ekspozycję. Ważnym kanałem sprzedaży mebli są także sklepy internetowe. Według danych Euromonitor International, aż 8% klientów kupuje meble ogrodowe przez internet. Natomiast PayU podaje, że w minionym roku produkty należące do działu ‘wyposażenie ogrodu’ należały do najlepiej sprzedających się kategorii w sklepach internetowych, a aż 27 tys. klientów zdecydowało się na zakup mebli.
W sprzedaży mebli bardzo duże znaczenie ma wielkość ekspozycji i zróżnicowanie kolekcji pod względem rodzaju, designu, użytych materiałów oraz kolorystyki. Potencjalny klient musi mieć komfort dużego wyboru, możliwość porównania i wypróbowania interesujących go mebli. Pomimo szybko rosnącej popularności technorattanu, nadal bardzo wysoko w rankingach sprzedaży utrzymują się meble drewniane. Zainteresowaniem cieszą się również te wykonane z aluminium i szkła. – Z roku na rok coraz mniej klientów decyduje się na zakup tanich mebli plastikowych, tak popularnych jeszcze kilka lat temu – mówi Danuta Marczak, właścicielka centrum ogrodniczego Domator. Jednym z popularniejszych elementów wyposażenia ogrodu są leżaki, spełniające funkcje łóżka, klasyczne fotele bujane, sofy pokryte ozdobnymi narzutami, dzięki którym każdy może w ogrodzie wygodnie wypocząć.
Klienci poszukują produktów trwałych, przy tym lekkich i co ważne takich, które nie wymagają żadnych zabiegów pielęgnacyjnych. Znaczenie ma także funkcjonalność oraz możliwość złożenia, co pozwala na przechowanie mebli w okresie zimowym w każdych warunkach lokalowych. Preferencje klientów kierują się w stronę nowoczesnego stylu Europy Zachodniej. Dominują meble w prostych formach, ale eleganckie.
– Aby odnieść sukces w sprzedaży mebli trzeba nie tylko pokazywać i dostarczać klientom modne produkty, ale i kreować trendy. Coraz większą popularność zyskują meble z plastiku imitujące drewno. Klienci poszukują mebli funkcjonalnych, wysokiej jakości i posiadających odpowiednie certyfikaty – mówi Dawid Kopalski Sales Director Outdoor Furniture East Europe w firmie Curver. – Kompletując kolekcje mebli, warto wziąć pod uwagę główne trendy. Bardzo modne jest zestawianie kontrastów. Dlatego w centrach ogrodniczych powinny pojawić się meble w kolorach białym i czarnym. Hitem w sprzedaży już od ubiegłego sezonu są produkty w kolorze cappuccino. Coraz częściej klienci poszukują mebli w intensywnych barwach: różowych, cytrynowych, miętowych. Za granicą bardzo często konsumenci kupując krzesła, wybierają każde w innej barwie. Klienci już wkrótce będa także poszukiwac mebli dwukolorowych, czyli stołów których blat jest przykładowo czarny, a nogi są czerwone. Styl duotone ma już swoich miłośników – dodaje Dawid Kopalski.