Perspektywy rozwoju

„Zieleń to Życie” od dwóch lat przyciąga coraz większe grono branżowych gości, a wystawcy chętnie wykorzystują niestandardowe formy zwrócenia uwagi na swoją ofertę, np. poprzez udział w przygotowywaniu programu wydarzeń towarzyszących – mówi Agnieszka Żukowska. Z dyrektor Wystawy „Zieleń to Życie” rozmawiamy o kondycji polskich producentów roślin, FLOWER EXPO POLSKA oraz szkółkarskiej konferencji ZSzP

Rozmawia: Michał Gradowski

Jak, po dwóch ważnych wydarzeniach – targach IPM Essen i Gardenii – ocenia Pani kondycję branży szkółkarskiej?
Patrząc przez pryzmat targów, które mamy w tym roku za sobą, branża szkółkarska w Polsce jest w świetnej kondycji. Świadczy o tym przede wszystkim wysoka jakość materiału i bardzo szeroka oferta asortymentowa – co widać szczególnie na tle ofert zagranicznych szkółek. Pozycja polskich szkółek jest na świecie bardzo mocna i mają się czym pochwalić. Coraz wyraźniej widać też, że szkółki coraz większą wagę przykładają do sposobu podania swoich produktów – nie tylko na samych targach, ale również w ofercie sprzedaży. Mam tu na myśli opakowania, etykiety, informacje i materiały wspierające sprzedaż. Oczywiście jest jeszcze dużo do zrobienia, ale w tej materii wiele się dzieje na rynku, a szkółki podejmują coraz więcej działań zachęcających klientów do zakupu.

 Co na targach wzbudziło Pani największe zainteresowanie?
Targi to dla mnie przede wszystkim czas wielu spotkań, ale zawsze staram się znaleźć chwilę na dawkę inspiracji. W tym roku w Essen moją uwagę przyciągały jasne pastelowe barwy kwitnących roślin oraz tzw. ,,wykrzykniki”, takie jak magnolie w nowych odmianach, judaszowiec, róże czy karłowe krzewy o jadalnych owocach. Na targach obserwuję też pomysły sprzedażowe – w tym roku w Essen mocno ukierunkowane na zmysły smaku i zapachu. Widać, że trend ,,zdrowe z ogrodu” trzyma sie mocno, niezależnie od tego, czy jest to grow your own, czy też gotowe zestawy roślin dobrane tematycznie do rodzaju kuchni czy nawet konkretnych potraw. Oferta jest podana klientowi ,,na tacy” – tak, aby nie tylko zachwycił się, ale też dokładnie wiedział, co ma zrobić z zakupioną rośliną czy torebką nasion. Instrukcja jest prosta, często obrazkowa i sugestywna. Inny, mocno rozwijający się trend to ogrody wertykalne, gotowe zielone ściany i żywopłoty. W Polsce jest już ciekawa oferta tego typu rozwiązań. Kilka nowych pomysłów wystawcy pokazali też w Poznaniu – były to zarówno propozycje oferowane klientom, jak i rozwiązania wertykalne użyte w stylizacjach stoisk.

Jakie nowości czekają wystawców i zwiedzających na Wystawie „Zieleń to Życie” 2016?
Będzie więcej otwartych seminariów i spotkań skierowanych do przedstawicieli zielonej branży. Zmieni się formuła programu wydarzeń dla handlu ogrodniczego – przygotujemy kilka różnych tematów, a uczestnicy sami wybiorą te, które są dla nich najbardziej interesujące. Będziemy też kontynuować rozpoczęty w ubiegłym roku konkurs na koncepty sprzedażowe. Na pewno będzie dużo nowości – nie tylko roślinnych. Konkurs Roślin Nowości zyskał już międzynarodowy prestiż i cieszy się zainteresowaniem zarówno odbiorców, jak i mediów. 

Podczas targów IPM Essen Agencja Promocji Zieleni podpisała deklarację współpracy z BureauSierteelt.nl, holenderską organizacją zajmującą się promocją roślin. Jakie efekty tej współpracy zobaczymy na Wystawie?

Efektem naszej kooperacji będzie nowy sektor na targach „Zieleń to Życie” dedykowany kwiatom – ciętym, doniczkowych i całej ,,otoczce” związanej z branżą florystyczną. Nasze porozumienie pozwoli na pokazanie w jednym miejscu zarówno roślin do ogrodu i terenów otwartych, jak i roślin do wnętrz. Jesteśmy przekonani, że tak kompletna oferta zainteresuje szersze grono reprezentujące sektor handlu hurtowego, kwiaciarnie i inne podmioty zajmujące się sprzedażą i dystrybucją kwiatów oraz asortymentu pokrewnego. Nowy dział pod nazwą FLOWER EXPO POLSKA znajdzie się w wolno stojącej hali nr 4 na terenie EXPO XXI. Współpraca z holenderskim partnerem nie oznacza jednak, że swoją ofertę zaprezentują tylko holenderskie firmy. Na polskim rynku chcą pokazać się także eksporterzy i producenci z kilku europejskich krajów, przede wszystkim z Danii, Belgii i Niemiec, ale także z Ameryki Łacińskiej. Do udziału we FLOWER EXPO POLSKA zapraszamy także krajowe firmy. Przewidujemy też dodatkowy program towarzyszący z udziałem zagranicznych i polskich florystów. Patronem nowego projektu jest Ambasada Królestwa Niderlandów, Stowarzyszenie Florystów Polskich i stowarzyszenie Holenderskich Dystrybutorów Produktów Florystycznych (VGB). 

Wystawa „Zieleń to Życie” ma bardzo wyraźny profil roślinny. Czy to dobre miejsce do zaprezentowania oferty dla firm spoza tego sektora?
Faktycznie na targach „Zieleń to Życie” pokazywana jest najbogatsza w Polsce oferta roślin. Jednak szkółki i producenci roślin obecni na Wystawie to także potencjalni klienci kupujący maszyny szkółkarskie, nawozy czy środki ochrony roślin, poszukujący optymalnych rozwiązań technologicznych, logistycznych etc. Odbiorcami prezentowanych produktów, poza wystawcami, są oczywiście odwiedzający z sektora roślinnego zajmujący się produkcją i handlem roślinami (38% profesjonalistów), ale także projektanci i wykonawcy terenów zieleni (23% branżowych gości) oraz przedstawiciele handlu hurtowego i tradycyjnego (17,5% profesjonalistów). Targi w formule dwóch dni B2B i jednego dnia B2B i B2C od dwóch lat przyciągają coraz większe grono branżowych gości – w ubiegłym roku było ich 6 317 z ponad 30 krajów. To o 7% więcej niż w roku 2014 r. Wystawcy mogą więc zaprezentować swoją ofertę wyselekcjonowanej grupie odbiorców. Mocnym atutem przyciągającym branżowych gości jest program wydarzeń towarzyszących. Wystawcy coraz chętniej wykorzystują niestandardowe formy zwrócenia uwagi na swoją ofertę – także poprzez aktywny udział w przygotowywaniu programu. Nie bez znaczenia jest też międzynarodowy charakter Wystawy, obecność wielu gości ze wschodu i północy Europy, ale też bliskość ,,central” firm – zwłaszcza handlowych, które na ogół mają swoje siedziby w Warszawie.

Jakie inne wydarzenia dla środowiska szkółkarskiego, poza Wystawą „Zieleń to Życie”, przygotowuje ZSzP?
W tym roku Związek Szkółkarzy Polskich obchodzi 25-lecie istnienia. Z tej okazji organizujemy duże wydarzenie, otwarte dla całego środowiska szkółkarskiego. Konferencja ,,Szkółkarstwo – perspektywy rozwoju” odbędzie się w dniach 29-30 listopada w Warszawie. Przewidujemy bardzo bogaty program z udziałem ekspertów i praktyków – także zagranicznych. Poruszane zagadnienia będą dotyczyły różnych aspektów produkcji: ochrony, nawożenia, uprawy, tendencji w hodowli nowych odmian oraz marketingu. Będzie to doskonała okazja do dyskusji i wymiany doświadczeń. Więcej informacji o tym wydarzeniu już wkrótce będzie można znaleźć na stronie zszp.pl oraz konferencjaszkolkarska.pl.
 

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: