Tekst: Natalia Dur
Ogrodowe dekoracje to coraz lepiej rotujący asortyment. Duże zyski ze sprzedaży zapewniają przede wszystkim odpowiednia aranżacja i ekspozycja. Jest to szczególnie istotne w przypadku sprzedaży donic o dużych gabarytach. Duża powierzchnia w centrum pozwala stworzyć z nich interesującą prezentację i odpowiednio skomponować ją z roślinami, co dodatkowo zwiększa zainteresowanie klientów. – Duże donice sprzedają się bardzo dobrze, choć dla części klientów barierą jest wysoka cena. Warto przekonać ich, że duży i solidny produkt posłuży im przez lata – radzi Katarzyna Kluczyńska, właścicielka Centrum Ogrodniczego Marman w Wągrowcu. Wśród najlepiej rotującego asortymentu wskazuje lampiony. – Szczególnie dobrze sprzedają się te w kolorze drewna i białe. Małym zainteresowaniem cieszą się natomiast czarne – podkreśla. – Bardzo dynamicznie zmienia się postrzeganie ogrodu przydomowego przez Polaków – mówi Iwona Jeż, specjalista ds. marketingu w firmie Lamela. – Dzisiaj jest on miejscem wypoczynku, relaksu po ciężkim dniu pracy, nie zaś miejscem, gdzie ciężko pracujemy kopiąc, grabiąc i przycinając. Chcemy czuć się w nim dobrze, beztrosko i swobodnie. Ogród coraz częściej ma odpowiadać określonej stylistyce, nawiązywać do konkretnych inspiracji. W ogrodowym decorze prym wiedzie skierowanie ku naturze, modne są donice w kolorach i o fakturach przypominających te występujące w naturalnych materiałach – tłumaczy.
Donice nadal najpopularniejsze
Dużym zagrożeniem dla centrów ogrodniczych jest coraz większy udział tej kategorii w ofertach sieci DIY i hipermarketów. Z punktu widzenia właścicieli centrów i sklepów ogrodniczych istotne jest, by oferta była oryginalna, urozmaicona i stale poszerzana. Z rynkowych analiz wynika, że największy udział w sprzedaży produktów z tej kategorii mają osłonki i donice. Wzrasta też zainteresowanie mniejszymi ozdobami do wnętrz i ogrodów, np. rzeźbami i figurkami. Dobrze rotują również lampy i lampiony. – Donica nie jest już przedmiotem wyłącznie funkcjonalnym, ale bardzo istotnym elementem wyposażenia wnętrz i aranżacji ogrodów. Często w momencie podejmowania decyzji zakupowej klient nie wie dokładnie, gdzie ją ustawi, dlatego bardzo ważna jest jej uniwersalność – mówi Maciej Albinowski, Business Development Manager w firmie Terra Group. – Na Zachodzie, głównie w Holandii, Włoszech, Hiszpanii czy Niemczech co drugi ogród zdobią duże donice, to także bardzo popularny element dekoracyjny przy wejściu do domu czy mieszkania – dodaje.
Nadążając za modą i kolorem
Immanentną cechą kategorii decor jest zmienność. Moda na dane produkty nie trwa dłużej niż jeden sezon. Jaki asortyment do ogrodu jest obecnie najpopularniejszy? – Po kilkuletnim zastoju w minionym roku odnotowaliśmy wzrost sprzedaży figur, kolumienek i fontann artystycznych, szczególnie tych stylizowanych na antyczne. Ten asortyment sprzedaje się właściwie przez cały rok, nawet jesienią – informuje Andrzej Hornowski, dyrektor Centrum Ogrodniczego Torseed w Wierzchowiskach. Zapytana o panujące trendy Agnieszka Kowalska, prezes firmy Belldeco, odpowiada: – Widzimy spore zainteresowanie naszymi meblami ogrodowymi (ławeczki, stoliki, krzesła) w stylu francuskim, który jest już modny od kilku sezonów. Dobrze sprzedają się krzesła loftowe. Do tej pory dominowały tu odcienie czerni, w tym sezonie wprowadzimy do sprzedaży krzesła i stoliki w kilku nowych nowych kolorach. mówi. Myślę, że w kategorii ogrodowych ozdób coraz większą rolę zaczyna odgrywać kolor. Choć sporo klientów pyta jeszcze o stonowane kolory, takie jak biel i beż, to jednak widzimy, że zaczyna to ulegać zmianie. Modne były i nadal są kolory pastelowe. Ostatnio klienci poszukują dekoracji w zdecydowanych barwach – zieleni, złota i mięty – wyjaśnia.
Agnieszka Kowalska
właścicielka
Belldeco
Ogród jest przedłużeniem domu, zwłaszcza jeśli wyjście do niego wiedzie przez taras lub werandę. Wówczas dekoracje outdoorowe i indoorowe mogą być harmonijnie łączone i scalać obie przestrzenie. Elementami dekoracyjnymi idealnie nadającymi się do tego typu zabiegów są donice, postumenty, duże lustra, lampy elektryczne, a przy zadaszonych werandach – lampiony, świeczniki i drobne meble. Najlepszym wsparciem sprzedaży tego asortymentu jest ekspozycja i przemyślana aranżacja. Im efektowniejsza, tym wzbudzi większe zainteresowanie klientów. Koniecznie powinna być utrzymana w jednym, wybranym klimacie albo kilku wyodrębnionych – o ile miejsce na to pozwoli. Dzięki temu uda się wykreować atmosferę zachęcającą do dłuższego zatrzymania się w danym miejscu, a w efekcie do wytworzenia potrzeby stworzenia podobnej aranżacji we własnym domu i ogrodzie. Oferta decoru do ogrodu powinna także składać się z produktów z każdej cenowej półki.
Iwona Jeż
specjalista ds. marketingu
Lamela
Najlepiej sprzedającymi się produktami są donice i kwietniki z dwoma rodzajami faktur – z fakturą rattan i dłuto. Powierzchnie do złudzenia przypominają te występujące z naturalnych materiałach, takich jak drewno czy kamień. Donice z tworzywa są przy tym bardziej atrakcyjne cenowo bez straty dla estetyki i odporności na warunki atmosferyczne. Już wkrótce na rynek trafią donice wykonane w technologii rozdmuchu z fakturą przypominającą beton. Będą występowały w czterech naturalnych kolorach.