Zielone targi z europejskimi ambicjami

Już niedługo, w dniach od 7 do 9 kwietnia, odbędzie się pierwsza edycja nowych targów o potencjale dorównującym najważniejszym wydarzeniom w branży. W Ptak Warsaw Expo, największym z ośrodków targowych w Polsce, odbędą się Green Days – Międzynarodowe Dni Zieleni. – Chcemy umacniać pozycję polskich producentów na arenie międzynarodowej, dając im możliwości pozyskania nowych kontaktów biznesowych i rekomendując indywidualne ścieżki rozwoju – mówi Joanna Kotwicz-Gilewska, project manager targów Green Days 

 

Rozmawia: Michał Gradowski

 

W branży ogrodniczej co roku przybywa nowych wydarzeń targowych o różnym zasięgu i skali. Czym na tym tle wyróżniać się będą Green Days – Międzynarodowe Dni Zieleni?

To prawda, rynek ogrodniczy jest przesycony wydarzeniami targowymi, ale na poziomie lokalnym, regionalnym. Tak naprawdę liczące się ogólnopolskie targi o międzynarodowym wydźwięku i ugruntowanej pozycji to Gardenia i Zieleń to Życie. W fazie budowania szkieletu Green Days – Międzynarodowych Dni Zieleni przeanalizowaliśmy wnikliwie oba te wydarzenia, nakładając na siebie ich siatkę tematyczną. Dzięki temu znaleźliśmy takie aspekty i wątki, które są pomijane lub marginalizowane. Chcieliśmy się wyróżnić – tak, aby nasze targi stały się rozpoznawalne, pozycjonowane jako innowacyjny „produkt”. Nasze podejście zyskało aprobatę środowiska związanego z branżą ogrodniczą, o czym najlepiej świadczy zaangażowanie jako współorganizatorów takich jednostek jak Instytut Ogrodnictwa, Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu, Polskiego Związku Pszczelarskiego. Patronaty Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Ministerstwa Środowiska potwierdzają, że wybrana przez nas koncepcja wydarzenia jest zasadna i wpisuje się w działania nadzorowane i realizowane przez obie te instytucje.

 

Jakie jeszcze „cechy charakterystyczne” można przypisać temu nowemu wydarzeniu? 

Właścicielem naszego obiektu targowego jest polska firma z 23-letnią tradycją, Holding Ptak S.A. Tworząc Ptak Warsaw Expo postanowiliśmy wzorem największych i najprężniejszych światowych gospodarek dać dzięki targom potężny rozwojowy impuls krajowym firmom wszystkich branż. Promować to, co w naszej gospodarce najlepsze, najbardziej nowoczesne, innowacyjne i oczywiście budować rodzimy kapitał. Chcemy umacniać pozycję polskich producentów na arenie międzynarodowej, dając im możliwości pozyskania nowych kontaktów biznesowych, rekomendując indywidualne ścieżki rozwoju.

Stawiamy też na edukację, która na naszych targach będzie miała wymiar praktyczny – przygotowujemy wiele warsztatów zarówno dla konsumentów, jak i dla studentów „branżowych” kierunków. Chcemy, aby Green Days były dla środowiska studenckiego swoistymi targami pracy – ludzie, którzy za moment opuszczą swoją Alma Mater będą mogli zapoznać się z przekrojem firm działających na rynku, z ich ofertą oraz możliwościami rozwoju, które zapewniają potencjalni pracodawcy.

Mocnym punktem programu będzie również salon architektury krajobrazu połączony z prezentacją biur architektury – to ukłon w stronę konsumentów, których potencjał w regionie mazowieckim buduje 25% PKB kraju. To silny argument także dla wystawców– dowód na zamożność klientów indywidualnych odwiedzających nasz ośrodek targowy.

Tematem do tej pory marginalizowanym przy okazji innych wydarzeń targowych, który my postanowiliśmy rozwinąć, będzie pszczelarstwo. Salon pszczelarstwa na Green Days to prezentacja środków produkcji, warsztaty, ekspozycje pokazowe, wystawy fotograficzne, kiermasz miodu i produktów na bazie miodu – pokażemy bardzo szerokie spektrum pszczelarstwa.

 

Green Days odbędą się w Międzynarodowym Centrum Targowo-Konferencyjnym Ptak Warsaw Expo. Jakie są atuty tego miejsca oraz powierzchnia wystawiennicza zarezerwowana na targi?

Międzynarodowe Centrum Targowo-Konferencyjne Ptak Warsaw Expo to najmłodszy, a zarazem największy z ośrodków targowych nie tylko w Polsce, lecz także w Europie Środkowej, o powierzchni blisko 150 tys. m2 w sześciu nowoczesnych halach, co stanowi łączną powierzchnię obiektów targowych w Poznaniu (110 tys. m2) i Kielcach (36 tys. m2). Dysponujemy 500 tys. m2 powierzchni zewnętrznej i 15 tys. miejsc parkingowych. Prężny rozwój ośrodka gwarantuje 23-letnie doświadczenie Holdingu Ptak S.A., który jest właścicielem centrum. Na jego atrakcyjność dla wystawców z całej Polski wpływają takie atuty jak centralna lokalizacja obiektu na mapie Polski, bezpośrednio przy trasie S8 i węźle komunikacyjnym A2/S8/S7. Firmy, które zaufały nam przy organizacji pierwszych edycji targowych i budowały je z nami na zasadach partnerstwa, powracają do nas przy okazji kolejnych edycji targów i wydarzeń z pokrewnych branż.


Jakiej frekwencji spodziewają się Państwo na targach – zarówno wśród wystawców, jak i zwiedzających?

Frekwencja w Ptak Warsaw Expo przy okazji organizacji innych wydarzeń targowych oscyluje w granicach od 30 do 150 tys. osób. Tak duży rozstrzał wynika ze specyfiki branż, dla których kreowane są nowe targi – np. targi branży opakowań nastawione na relacje B2B gromadzą kilka tysięcy zwiedzających, a targi branży motoryzacyjnej nastawione na B2C odwiedza blisko 150 tys. Jedno jest pewne – nasze wydarzenia targowe przy drugich edycjach podwajają zajmowany metraż, co świadczy o dużym nimi zainteresowaniu. Na Międzynarodowe Dni Zieleni została przewidziana powierzchnia 25 tys. m2, czyli jedna hala. Ten metraż spokojnie zapewnia powierzchnię dla ok. 100-120 wystawców warz z wydarzeniami towarzyszącymi – konferencjami, warsztatami i pokazami.


Green Days to nie tylko targi, ale także konferencje tematyczne, strefa rozmów B2B, panele szkoleniowe. Jakie będą najważniejsze punkty programu targowego?

Jednym z najważniejszych punktów programu będzie konferencja Stowarzyszenia Architektury Krajobrazu, która stawowi gratkę dla środowiska architektów krajobrazu. Kolejnymi istotnymi wydarzeniami będą atrakcje w salonie florystycznym – m.in. nasz duży projekt pokazu florystycznego połączonego z pokazami wiosennej kolekcji PTAK MODY, którego głównym partnerem będzie Rynek Hurtowy Bronisze.

Warsztaty tematyczne to kolejny punkt programu. Ich wybór będzie bardzo szeroki – od uprawy grzybów jadalnych i zakładania farm okiennych, przez strefę warsztatów low cost design, po warsztaty florystyczne i warsztaty zakładania ogrodów na tarasach i balkonach.

Międzynarodowe Dni Zieleni zostaną również wzbogacone o kąciki porad zarówno dla konsumentów, jak i profesjonalistów z branży – udzielać ich będą m.in. pracownicy strefy Instytutu Ogrodnictwa. Na targach znajdzie się również miejsce na empiryczny kącik małego ogrodnika – dzieci pod okiem fachowców będą mogły uczestniczyć w zajęciach mikroskopowych i oglądać np. kultury in vitro.

Natomiast salon pszczelarski będzie się mógł poszczycić warsztatami wytwarzania kosmetyków na bazie miodu, degustacjami i wystawami fotograficznymi.

 

Na czym polega program Hosted Buyer ukierunkowany na pozyskanie nowych zagranicznych kontaktów handlowych?

Do tej pory podjęliśmy współpracę w tym zakresie z Polsko-Kazachstańską Izbą Handlowo-Przemysłową, Polsko-Ukraińską Izbą Handlową i Polsko-Białoruską Izbą Handlową, a także z Wydziałami Handlu i Inwestycji podległymi Ministerstwu Rozwoju. W miarę zgłaszania się do nas kolejnych firm z poszczególnych zakresów tematycznych związanych z branżą ogrodniczą będziemy poszerzać zakres tych spotkań.


Jakie argumenty przemawiały za wyborem terminu targów – 7-9 kwietnia?

Kwiecień to międzynarodowy miesiąc architektów krajobrazu – m.in. dlatego 

chcieliśmy wpisać nasze wydarzenie targowe w ten termin. Ma to tym większe znaczenie, że jeden z partnerów Green Days – Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu (SAK) – podczas targów będzie organizować jedną ze swoich flagowych konferencji w ramach cyklu Współczesna Architektura Krajobrazu. Tegorocznym tematem będzie architektura krajobrazu współczesnych Chin z udziałem Stanleya Lunga, światowej sławy architekta.

 

Jakie są długofalowe plany rozwoju tego wydarzenia? Czy Green Days będą konkurowały z Wystawą „Zieleń to Życie” czy może zagrożą także poznańskiej Gardenii?

Międzynarodowe Dni Zieleni na stałe zagoszczą w kalendarzu targowym Ptak Warsaw Expo w cyklu corocznym. Dostrzegamy wielki potencjał drzemiący w branży ogrodniczej. Coraz większe grono konsumentów podchodzi w profesjonalny sposób do zakładania i pielęgnacji ogrodów. Dla wielu z nich hobby ogrodnicze to nie tylko pasja, ale sposób na życie. Tak duża aglomeracja jak Warszawa to znakomite miejsce do promocji nowości produktowych i rozwiązań koncepcyjnych – działania marketingowe kierowane do tak szerokiego grona odbiorców są skazane na sukces.

Koncepcja targów będzie ewoluować – ten rok jest rokiem testowym, chcemy sprawdzić, w jakim kierunku warto rozwijać nasze założenia. Po pierwszej edycji targów będziemy wiedzieli, czy zostaną one oddzielnym wydarzeniem, czy może zostaną połączone czasowo np. z Targami Building Soultions. Dowiemy się też, które z salonów mocniej promować, rozwijać. Już teraz jesteśmy pewni, że ze względu na lokalizację centrum targowego w zagłębiu sadowniczo-warzywniczym rozwiniemy silniej sekcję związaną z profesjonalnym szkółkarstwem sadowniczym, a więc także dział techniki ogrodniczo-sadowniczej.

Uważamy, że na rynku każdy znajdzie dla siebie swoje miejsce. Trzeba tylko mieć pomysł i determinację w działaniu, której nam nie brakuje. Najważniejsze, aby co roku rozwijać wydarzenie o nowe koncepcje. Nie można osiąść na laurach i cyklicznie powielać utarty schemat wydarzenia. Zgodnie z naszą wizją rozwoju Ptak Warsaw Expo ma przede wszystkim konkurować z targami w Europie, a nie w Polsce.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: