Czas na piknik

Tekst: Anna Walczak

 

Z punktu widzenia detalistów najistotniejsze jest odpowiednio wczesne zatowarowanie sklepu, które powinno się zacząć już pod koniec lutego. – Zainteresowanie grillowym asortymentem wzrasta w połowie marca – mówi doradca klienta w jednym z marketów DIY, dodając, iż ciągle najwyższy wynik sprzedaży odnotowują klasyczne grille węglowe. Klienci najczęściej sięgają po te z niższej półki cenowej, które kosztują od 35-80 zł. Najtańszym i coraz bardziej popularnym produktem oferowanym w tej branży są grille jednorazowe. Jak zapewnia dyrektor firmy Centropol Karolina Matwiejew, warto zaopatrzyć w nie sklep, gdyż są one gotowe do natychmiastowego użycia. Do ich uruchomienia potrzebna jest jedynie zapałka. – Ze względu na wciąż zwiększające się tempo naszego życia i tym samym na zmniejszającą się ilość wolnego czasu, Polacy wzorem krajów skandynawskich coraz chętniej będą sięgać po jednorazowe kompaktowe grille turystyczne, dzięki którym nie będą musieli tracić czasu na czyszczenie starych grilli i często długie ich rozpalanie w tradycyjny sposób – mówi Rafał Tańczak prezes zarządu firmy Salkon. – Konsumenci będą korzystali z grilli jednorazowych coraz częściej i to nie tylko na piknikach czy kempingach. Grillowanie nie będzie się już kojarzyło z dość pracochłonną ceremonią, a z miłym, przyjemnym, możliwym w każdym miejscu i chwili przygotowaniem ulubionej potrawy. W 2010 roku stawiamy na grille jednorazowe! – dodaje Rafał Tańczak.

 

Na węgiel

 

Warto zainwestować również w poszerzenie asortymentu o węglowe grille wielokrotnie emaliowane. Jak zapewniają sprzedawcy, to właśnie po nie sięgają klienci, których zawiódł tańszy sprzęt. – Posiadamy w swojej ofercie grille droższe, które są zdecydowanie bardziej wytrzymałe, a ich producenci obejmują je nawet dziesięcioletnią gwarancją – mówi Krzysztof Koziróg, sprzedawca z Centrum Ogrodniczego Tracz w Sosnowcu. Mamy do zaoferowania specjalne modele grilli przeznaczone wyłącznie do sprzedaży w centrach ogrodniczych. Są to modele lepiej wyposażone, a także te z półki premium, które przeznaczone są tylko na rynek tradycyjny – zapewnia Krzysztof Sandomirski, dyrektor zarządzający firmy Weber Polska. – W ramach wsparcia marketingowego oferujemy klientom broszury, reklamy oraz szkolenia, by w jak najlepszy sposób docierali ze swoim asortymentem do klienta ostatecznego – dodaje.

 

 

Beton, ceramika

 

Praktyka handlowa dowodzi, iż wymierne zyski przynosi zróżnicowanie asortymentu. By sprostać wyzwaniu, powinniśmy zaopatrzyć nasz sklep nie tylko w klasyczne, przenośne grille węglowe, ale również w coraz modniejsze kominki ogrodowe. Są one wykonywane ze zbrojonego betonu na bazie kruszywa ceramicznego o zwiększonej odporności ceramicznej, pomalowane farbami akrylowymi. Monika Kosmala z wrzesińskiego centrum Pimax przyznaje, że grille ceramiczne cieszą się coraz większą popularnością. W ramach strategii zwiększania sprzedaży firma proponuje możliwość skonfi gurowania własnego zestawu kolorystycznego oraz wyboru wzoru na kominie.

– Nie jesteśmy w stanie konkurować z supermarketami – mówi Mariusz Kołodziejczyk, kierownik Centrum Ogrodniczego Majewscy z Legnicy. Najważniejsze to tak skomponować ofertę, żeby była atrakcyjna dla naszego klienta. Posiadamy w swojej ofercie grillo-wędzarnię, czyli urządzenie, które może służyć zarówno jako wędzarnia, jak i klasyczny grill, którego próżno szukać w supermarkecie – dodaje rozmówca. Działania te pokazują, jak ważne, z punktu widzenia właścicieli centrów, jest dostosowanie asortymentu do potrzeb klienta.

 

Krótka historia grillowania
Rafał Tańczak
prezes zarządu
firmy Salkon

Zanim grill dotarł do naszego kraju na przełomie lat 80. i 90., Polacy spędzali czas na majówkach, ogniskach w plenerze i oczywiście w ogródkach działkowych. Tak właśnie wyglądały początki wspólnego spędzania czasu przy sporządzaniu potraw na wolnym powietrzu. Moda na grill przybyła do nas ze Stanów Zjednoczonych i nieustannie podlega zmianom. Tanie, najczęściej jednosezonowe grille węglowe, wypierane są powoli przez droższe modele, które znacznie lepiej pasują do zadbanego ogrodu. Grille stacjonarne węglowe czy też gazowe stały się ważnym elementem wyposażenia ogrodów i często zajmują w nim honorowe miejsce, podobnie jak to się stało z telewizorem w salonie. Owo honorowe umiejscowienie w ogrodzie spowodowane jest tym, iż stacjonarny grill ogrodowy to nie tylko urządzenie do przygotowania potraw, ale przede wszystkim bardzo ważne miejsce spotkań rodzinnych, towarzyskich, a nawet biznesowych.

 

 

Charakterystyka rynku
Tomasz Kalita
specjalista
ds. obrotu towarowego
firmy Planta Sp. z o.o.

Kalendarzowa wiosna już nadeszła. Planując wiosenne spotkania w ogrodzie, warto wziąć pod uwagę grillowanie w miłym towarzystwie. Tegoroczny sezon zapowiada się wyjątkowo obiecująco. Producenci i importerzy grilli ogrodowych i akcesoriów z nimi związanych oferują nam bogatą gamę swoich produktów. Firma Planta Sp. z o.o. proponuje zarówno tańsze modele grilli, jak również modele przeznaczone dla bardziej zamożnych i wymagających klientów. Posiadamy pełną gamę artykułów grillowych dostępnych przez cały sezon. W ubiegłym roku klienci kupowali chętnie grille wyposażone w pokrywę i półki. W zbliżającym się sezonie upodobania te nie powinny ulec gwałtownym zmianom. Największą sprzedaż odnotowują produkty o wysokiej jakości w rozsądnych cenach, chociaż coraz więcej jest klientów kupujących produkty z najwyższej i jednocześnie najdroższej półki. Aby osiągnąć wysokie wyniki sprzedaży, niezbędnym narzędziem są gadżety wspierające sprzedaż. Od kilku lat takie narzędzia stosuje wiele firm obecnych na rynku. Aby sprostać rosnącym wymaganiom polskich klientów, centra ogrodnicze powinny posiadać w swojej ofercie pełną gamę grilli i akcesoriów z nimi związanych. Są one produktami komplementarnymi wobec standardowej oferty sklepów ogrodniczych.

Czas na gaz

Niebywale istotną częścią strategii sprzedaży jest również odpowiednia ekspozycja towaru. Grille tańsze bronią się same, tym droższym należy dodać odpowiednią oprawę, umieścić je na eksponowanym miejscu w towarzystwie odpowiednich mebli i dodatków, które posiadamy w swojej ofercie, by zwizualizować potencjalnym klientom możliwości ich rozmieszczenia czy użytkowania. Niewątpliwą zaletą tego asortymentu jest łatwość rozpalania, szybkie osiąganie i utrzymywanie stałej temperatury, a także możliwość jej regulacji oraz estetyczny wygląd. Grille te uznawane są również za bezpieczniejsze dla zdrowia. Ich producenci zapewniają, że w wyniku takiego przygotowania potraw nie wydziela się toksyczny osad, który jest efektem ubocznym spalania tłuszczu przy klasycznym grillowaniu węglowym. – Choć ciągle najlepiej będą się sprzedawały grille węglowe, coraz więcej klientów dostrzeże niewątpliwe zalety grilli gazowych – przewiduje Robert Flur z firmy Kanai.

 

Technologia w służbie podniebienia

Większe centra ogrodnicze z racji swej specyfiki mogą pozwolić sobie na poszerzanie oferty o stosunkowo drogie nowości, takie jak kotły na podczerwień, które z pewnością nie trafią do masowego konsumenta i nie będą głównym generatorem zysków. Warto jednak je umieścić w swojej ofercie, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów podążających za nowinkami technologicznymi. Grill taki składa się z pokrytego porcelaną żeliwnego rusztu, izolowanej pokrywy z wbudowanym elektrycznym zapłonem oraz palnika na podczerwień. Jego zasadniczym minusem jest wspomniana wyżej wysoka cena, która w zależności od modelu waha się od ok. 6 do 10 tys. zł.

 

 

Palący problem

 

Biznes grillowy to również oprócz produktu bazowego, bez którego samo grillowanie nie mogłoby się odbyć, wszelkiego rodzaju dodatki, których nie może zabraknąć w naszym asortymencie.

Zakładając, iż klient zaopatrzył się już w odpowiedni dla siebie grill, najczęściej ten najpopularniejszy węglowy, stanie on przed wyborem kupna odpowiedniego paliwa do grilla. W naszej ofercie nie powinno zabraknąć klasycznego węgla drzewnego produkowanego na bazie drzewa liściastego. Te najbardziej wydajne zawierają ok. 60 proc. buku, reszta to dodatki lżejszych gatunków. Nasz sklep musi również posiadać brykiet węgla drzewnego, który jest alternatywą dla węgla. Brykiet taki jest produkowany na bazie miału drewna liściastego, które dobrze się pali, utrzymuje temperaturę i zostawia mało popiołu. Klienci najczęściej sięgają po opakowania po 2,5-kilogramowe. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się opakowania 3- i 10-kilogramowe. W tym miejscu warto odnotować, że na rynku zaczęły pojawiać się węgle na bazie drzew egzotycznych kokosowych czy czereśniowych, które w bezpośredni sposób podnoszą walory smakowe przygotowywanych potraw.

Wielu klientów korzysta również z rozpałek, dlatego też w naszym sklepie nie może ich zabraknąć. Najistotniejsze byśmy odpowiednio zróżnicowali nasz asortyment i zawarli w nim trzy główne produkty: rozpałkę w płynie, rozpałkę stałą bezwonną i rozpałkę stałą białą. Rozpałka w płynie stworzona jest na bazie parafiny, jest bezwonna i nie zmienia smaku przygotowanych potraw. Dostępna w trzech wariantach pojemności: 0,25 l, 0,5 l i 1 l. Rozpałka stała bezwonna jest w pełni ekologiczna, stworzona z naturalnych surowców, pali się ok. 6-8 min. Po wypaleniu nie zostawia niepożądanego zapachu. Natomiast rozpałka stała biała jest bardzo wygodna w użyciu.

W naszej placówce nie powinno zabraknąć akcesoriów niezbędnych do przyrządzania potraw z rusztu. Mowa tu przede wszystkim o szczypcach, łopatkach, widelcach czy szpikulcach do szaszłyków, które najczęściej występują w zestawach, dlatego też nie zajmują dużo miejsca, co ułatwia ich atrakcyjne ułożenie. Asortymentem uzupełniającym mogą stać się również wszelkiego rodzaju fartuchy czy rękawice, a także zapalniczki.

Dobrze zaopatrzony dział z akcesoriami do grillowania niewątpliwe może podnieść dochody sklepu. Dlatego warto zadbać, by w naszej ofercie ich nie zabrakło. Jeśli dysponujemy wolną przestrzenią handlową, dobrym sposobem na jej wykorzystanie jest uzupełnienie towaru o środki czyszczące do grilli. Doskonałym uzupełnieniem piknikowej półki stać się mogą również plastikowe czy papierowe naczynia oraz sztućce. Do ich ekspozycji najczęściej wykorzystuje się gotowe regały.

 

Wzrost sprzedaży
Piotr Łukasiewicz
product manager
linii Master Grill & Party
Floraland

Od kilku lat obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży grilli i akcesoriów do grillowania w centrach ogrodniczych. Nawet kryzysowy rok 2009 nie zahamował dynamiki wzrostu. Mimo iż nadal w sprzedaży będą dominowały węglowe grille stalowe, okrągłe i prostokątne, to wzrośnie sprzedaż modeli węglowych droższych, o znacznie lepszych parametrach (grubszy ruszt, misa) z dodatkowym wyposażeniem. Zauważalne jest również większe zainteresowanie grillami gazowymi, które nie tylko są ekologiczne, ale również bardzo wygodne w użytkowaniu. W ramach umowy z centrami ogrodniczymi oferujemy wsparcie w postaci fachowej porady naszych przedstawicieli handlowych, stojaków na akcesoria do grillowania, bardzo atrakcyjnych warunków zakupu modeli ekspozycyjnych. A ponadto sprzedaż wspieramy reklamą prasową.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: