Wiosenne piękności

Tekst: Ewa Krusińska
Zielone Centrum Lublin
Hortico S.A.

 

Każdego roku wymagania klientów centrów i sklepów ogrodniczych są coraz większe. Mając w pamięci sytuację sprzed kilku czy kilkunastu lat, należy przyznać, że dzisiejszy stan rzeczy jest wręcz komfortowy. Jeszcze do niedawna na sklepowych półkach królowały podstawowe gatunki roślin jednorocznych i dwuletnich, a wśród nich mieszanki kolorystyczne. Brakowało zaś bylin oraz roślin doniczkowych, które dostępne były jedynie dla profesjonalistów.

 

Rynek

Obecnie rynek nasion kwiatów wysiewanych wiosną jest bardzo bogaty i gotowy zaspokoić potrzeby najbardziej wymagającego klienta. Dla kolekcjonerów firmy nasienne każdego roku wprowadzają wciąż nowe gatunki i odmiany roślin.

Mniej wymagającym konsumentom od kilku lat dedykuje się mieszanki kilku gatunków roślin o ujednoliconej kolorystyce. Największą popularnością cieszą się mieszanki w kolorze żółtym, czerwonym, białym, które wysiewane w konkretnych częściach ogrodu, umożliwiają tworzenie kompozycji w ulubionym kolorze.

Z zainteresowaniem amatorów nasion spotykają się również mieszanki tematyczne. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują mieszanki na suche kompozycje, dzięki którym letnia atmosfera ogrodu zagości w domu również zimą. Warto wspomnieć także o mieszankach do ogrodu skalnego, w których gatunki są tak dobrane, aby można było wkomponować je w kamienną dekorację.

 

Dekada wielkich zmian
dr Wiesław Legutko
właściciel Przedsiębiorstwa
Hodowlano-Nasiennego
W. Legutko

Wostatnim dziesięcioleciu branża nasienna zanotowała spadek sprzedaży nasion jednorocznych roślin ozdobnych, spowodowany zmianą struktury ogródków przydomowych i działkowych, gdzie zaczęły dominować rośliny wieloletnie, których pielęgnacja nie wymaga dużo czasu. Ponadto coraz więcej klientów wybiera zamiast nasion doniczkowaną rozsadę. Pomimo tego trendu, niesłabnącą popularnością wśród działkowców cieszą się nasiona astra chińskiego, aksamitki, cynii, groszku pachnącego i nasturcji. Wymienione gatunki i ich odmiany są znaczącymi pozycjami w ofercie roślin ozdobnych każdej firmy nasiennej, a różnorodność form i barw poszczególnych odmian przyprawia czasem o zawrót głowy. Ciekawym zjawiskiem, jakie można zaobserwować, jest ponowne odkrycie niektórych łatwych w uprawie, popularnych dawniej gatunków, a to dzięki nowym, ciekawym odmianom. Typowym przykładem gatunku przeżywającego obecnie swój renesans jest słonecznik ogrodowy, którego liczne, często bardzo oryginalne odmiany, cieszą się ostatnio ogromną popularnością.

 

Wsparcie sprzedaży
Karol Podyma
PlantiCo

W PlantiCo sprzedaż nasion kwiatów to 21 proc. ogólnych przychodów firmy w sezonie. W ofercie posiadamy około 300 pozycji kwiatów z czego 127 odmian własnej hodowli (głównie astry, petunie, lewkonie). Sprzedaż nasion kwiatów wspieramy poprzez typowe działania reklamowe w mediach i na targach branżowych. Dodatkowo staramy się ułatwić klientom identyfikację kwiatów poprzez duże zdjęcia na froncie torebek, piktogramy, krótkie opisy określające cechy danej rośliny, takie jak: wysokość, czas kwitnienia, stanowisko uprawy, przeznaczenie. Jest to bardzo ważne w dobie sprzedaży produktów w sieci sklepów samoobsługowych, gdzie nie zawsze można liczyć na fachową pomoc przy zakupie nasion kwiatów.

 

Szybki efekt
Andrzej
Hornowski
Dyrektor handlowy
Torseed

Do najbardziej popularnych nasion kwiatów na wiosnę należą nasiona: maciejek, nagietków, turków, rezed, lewkonii i lwich paszczy. Coraz mniej sprzedaje się nasion kwiatów dwuletnich, klientom bowiem bardziej zależy na roślinach szybko zakwitających, dlatego częściej decydują się na zakup cebulek kwiatowych bądź też kłączy. Mimo wszystko jednak nasiona kwiatów na wiosnę wciąż stanowią znaczącą kategorię w centrach i hurtowniach ogrodniczych. Sprzedaż tych produktów wspieramy sponsoringiem i uczestnictwem w pokazach, konkursach, w których nagradzamy najlepiej utrzymane i zorganizowane ogrody kwiatowe. Pozytywny wpływ na sprzedaż nasion kwiatów mają pojawiające się na rynku produkty przeznaczone do pielęgnacji kwiatów – poprawiające wybarwienie płatków kwiatostanów bądź przedłużające kwitnienie.

Mniej wymagającym konsumentom od kilku lat dedykuje się mieszanki kilku gatunków roślin o ujednoliconej kolorystyce. Największą popularnością cieszą się mieszanki w kolorze żółtym, czerwonym, białym, które wysiewane w konkretnych częściach ogrodu, umożliwiają tworzenie kompozycji w ulubionym kolorze.

Z zainteresowaniem amatorów nasion spotykają się również mieszanki tematyczne. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują mieszanki na suche kompozycje, dzięki którym letnia atmosfera ogrodu zagości w domu również zimą. Warto wspomnieć także o mieszankach do ogrodu skalnego, w których gatunki są tak dobrane, aby można było wkomponować je w kamienną dekorację.

 

Trendy

Każdy sezon to inny trend w nasionach kwiatów. Dobierając ofertę, która będzie dostępna dla klientów, zawsze trzeba bazować na tzw. pewniakach, a więc asortymencie podstawowym, nie może w nim zabraknąć astrów, aksamitek czy cynii. Wymienione gatunki dobrze rotują zarówno w formie mieszanek, jak i jako pojedyncze kolory.

Nie należy zapominać o nowościach, które każdego roku skupiają uwagę wymagających i zaprawionych w bojach ogrodników. Ostatnim hitem rynkowym są również mieszanki roślin kwitnących (mieszanki w jednolitym kolorze), ale dostępne na krążkach nasiennych. Producenci, znając preferencje konsumentów, pomyśleli o potrzebach amatorów kwiatów w donicach i skrzynkach balkonowych. Odmiany w mieszankach dobrane są tak, aby osiągana przez rośliny wysokość była ujednolicona.

 

Czas sprzedaży nasion

Aby dobrze wystartować ze sprzedażą nasion, ekspozytory z tym asortymentem powinny być zapełnione już w lutym. Wyjątek stanowią nasiona roślin balkonowych. I tutaj napotkać można niedogodność. Nasiona „balkonówki” oprócz tego, że muszą być w sprzedaży już od stycznia, to ich cena jest wysoka, a to z kolei powoduje pewną zachowawczość w zamawianiu tej grupy nasion. Zwykle w sklepach ogrodniczych oferta jest uboga, nie wspominając już o supermarketach, gdzie wybór jest bardzo ograniczony. Niestety, tutaj nie zanosi się na diametralne zmiany, bo propozycje producentów są mniej więcej podobne i nie ulegają zasadniczym zmianom.

Wiosna i jesień to czas intensywnej sprzedaży nasion bylin i roślin dwuletnich, wśród których dominują różnokolorowe bratki. Pozostając przy temacie bylin, warto zauważyć, że ich sprzedaż wynika z liczby zakładanych skalniaków, a przede wszystkim możliwości zagospodarowania przez nie niewykorzystanej powierzchni w ogrodzie. Z całą pewnością jednak ofertą nasion bylin nie będą zainteresowani profesjonaliści, gdyż uważają, że nie jest ona zbyt urozmaicona i wyżej cenią sobie byliny w doniczkach, kupowane bezpośrednio od producentów.

 

Kolorowe i pachnące
Justyna
Jastrzębska-Guca
dyrektor handlowy
KHNO Polan Sp. z o.o.

Nasiona kwiatów wiosennych stanowią bardzo silną pozycję w asortymencie firmy Polan ze względu na intensywne prace hodowlane, których efektem jest bardzo bogata oferta składająca się z własnych odmian astrów, lwich paszczy, aksamitek, pelargonii, petunii, smagliczek czy szałwii. Do tej grupy produktów przywiązujemy szczególną wagę, gdyż gwarantują klientom po okresie zimy powrót do kolorowych, pachnących i wypełnionych słońcem ogrodów. Ze względu na różnorodność szczególnie atrakcyjne są gotowe mieszanki nasion, z kolei łatwość wysiewu do gruntu i równomierny rozstaw gwarantowany jest przez mieszanki astrów na taśmach wodorozpuszczalnych. Cały czas aktywnie reagujemy i odpowiadamy na potrzeby rynku, dostosowując naszą ofertę do potrzeb klientów.

 

W ofercie każdego sklepu ogrodniczego nie powinno zabraknąć nasion roślin doniczkowych, których sprzedaż odbywa się przez cały rok. Choć udział sprzedaży tej grupy nasion jest niewielki, to jednak klienci zwracają na nie uwagę szczególnie przy okazji kupna doniczek, podłoży czy nawozów.

Bogata oferta nasion roślin kwitnących to jednak nie wszystko. Nasiona mają określoną datę ważności, której należy bezwzględnie przestrzegać. Jest ona w czytelny sposób zawarta na odwrocie opakowania (wydrukowany miesiąc
i rok). Większość klientów bardzo zwraca na to uwagę, wobec czego nasiona po terminie nie są dobrą reklamą dla sklepu. Dopuszczając do obrotu przeterminowane nasiona, należy liczyć się z konsekwencjami w postaci mandatu od Inspekcji Nasiennej.

 

Ekspozycja

Czy ważna jest ekspozycja nasion? Oczywiście, że tak. Dobrze jest mieć specjalne ekspozytory, które mają atrakcyjny wygląd, dają możliwość łatwego dostępu do całej oferty nasiennej, sprawiając wrażenie przepychu. Ekspozycja stojaków nie powinna być umiejscowiona w „martwych” punktach sklepu z uwagi na możliwość braku kontroli personelu w kontekście ewentualnych kradzieży. Dobrym miejscem jest lokalizacja w obrębie punktów kasowych czy miejsc, w których w większości znajduje się personel. Całkowicie należy zaś zapomnieć o wystawianiu nasion za ladą. To miejsce ekspozycji należy już do przeszłości. Nierzadko zdarza się, że klienci przebywają przy stojakach nasiennych nawet pół godziny, czerpiąc ogromną satysfakcję z późniejszego wyboru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: