O przepisie na sukces w zarządzaniu centrum ogrodniczym, doborze asortymentu oraz specyfice klientów opowiada Grażyna Łudzik, p.o. zastępcy kierownika Centrum Ogrodniczego KHNO Polan, najlepszego centrum ogrodniczego w województwie małopolskim
Rozmawia: Agnieszka Idziak
Jaki jest klucz do sukcesu w zarządzaniu centrum ogrodniczym?
Najważniejszy w zarządzaniu centrum jest zgrany i komunikatywny zespół, posiadający wiedzę i umiejętności, które pozwalają na dobrą organizację pracy i fachową obsługę.
Jaka jest specyfika Państwa centrum, czym różni się od innych placówek ogrodniczych?
Stawiamy przede wszystkim na profesjonalne doradztwo w każdej dziedzinie. Wyróżnia nas także szeroki asortyment z uwzględnieniem niszowych produktów niedostępnych w innych sklepach. Dzięki temu, że jesteśmy firmowym sklepem KHNO Polan, a centrum ogrodnicze znajduje się przy głównej siedzibie firmy, naszym niewątpliwym atutem jest dostępność od ręki nasion w różnej gramaturze. Duży parking, doskonała lokalizacja czyni to miejsce bardzo popularnym wśród mieszkańców Krakowa i okolic.
W jakich grupach asortymentowych zauważacie największy potencjał? Co wpływa na wielkość sprzedaży?
Najlepiej sprzedają się u nas nasiona traw, nasiona na łąki kwietne, nawozy, środki ochrony roślin oraz rośliny ozdobne.
Oczywiście niewątpliwym atutem naszego centrum jest oferta nasion, którą prezentujemy na firmowym ekspozytorze ‘shop-in-shop’. Ogromna liczba pozycji nasiennych, jakie się na nim znajdują oraz jego nowoczesna grafika przyciąga nowych klientów, a my zaobserwowaliśmy wzrost sprzedaży w tym segmencie. Ekspozycja towaru jest dla nas kluczowa, a pracownicy centrum śledzą na bieżąco trendy, aby każdy towar i jego lokalizacja były spójne z całą aranżacją powierzchni w sklepie. Ekspozycja towaru ma być taka, aby przykuć uwagę potencjalnego nabywcy. Większość klientów traktuje nasze centrum jako nasz sklep firmowy. Klient wie, że nasz obszerny asortyment nasienny ponad 1,4 tys. pozycji znajdzie u nas i dlatego chętnie do nas wraca.
Jakie są plany rozwoju na najbliższych kilka lat?
Już w lipcu tego roku chcemy połączyć działalność centrum ogrodniczego z e-sklepem oraz sprzedażą z placu szkółkarskiego. Mam nadzieję, że umożliwi to pozyskiwanie nowych klientów oraz udoskonali obsługę odbiorców.
Jakie sposoby na nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientami są najskuteczniejsze?
Przede wszystkim znaczenie ma bezpośrednia rozmowa, zgłębianie problemów klienta i profesjonalne doradztwo. Liczy się także znajomość klientów, którzy systematycznie do nas wracają i budowanie z nimi trwałych relacji.
Jaki jest profil Państwa klientów? Ile wynosi średnia wartość paragonu?
Zakupy robią u nas klienci indywidualni, firmy ogrodnicze oraz działkowicze. Natomiast średnia wartość paragonu uzależniona jest od pory roku.