Teoria czarnego łabędzia
Pokonywanie przeciwności i przezwyciężanie kryzysów to jedne z kluczowych cech każdego przedsiębiorcy. Radzenie sobie z niespodziewanymi zmianami – w otoczeniu konkurencyjnym, obowiązującym prawie, technologiach czy zwyczajach konsumentów często decyduje o „być albo nie być” całej firmy.
Czy można jednak przygotować się na nieznane?
Analizę tego problemu znajdziemy w książce Nassima Nicholasa Taleba „Czarny łabędź: wpływ zdarzeń wysoce nieprawdopodobnych” (The Black Swan: The Impact of Highly Impropable), sprzedanej na świecie w ponad 3 mln egzemplarzy. O co chodzi z tym czarnym łabędziem? Przez wieki ludzie byli przekonani, że istnieją tylko białe łabędzie, a dopiero po odkryciu Australii okazało się, że są również czarne, a ten wymowny przykład można przenieść na wiele innych dziedzin życia i biznesu – jeśli do tej pory widzieliśmy wyłącznie białe łabędzie i ani jednego czarnego, to wcale nie znaczy, że czarne nie istnieją. „Czarny łabędź” to więc według Taleba nieprzewidywalne zdarzenie o ogromnym wpływie na rzeczywistość, a główne zagrożenie to nie tylko ignorowanie tego, czego nie potrafimy przewidzieć, ale przede wszystkim myślenie, że wszystko mamy pod kontrolą, które naraża nas na jeszcze większe ryzyko. Taleb już w 2007 r., jeszcze przed wybuchem kryzysu na rynkach finansowych, przestrzegał przed bańką kredytów hipotecznych, ale wtedy nikt nie chciał tego czarnego łabędzia zauważyć.
Jakie to ma znaczenie dla biznesu, w tym także dla branży ogrodniczej? Będąc świadomym możliwości wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń, które zmieniają warunki gry, tym mocniej powinniśmy postawić na budowanie relacji opartych na lojalności i zaufaniu oraz wiedzę ekspercką i szerokie spojrzenie.
W tak szybko zmieniającym się otoczeniu większość z nas skupia się tylko na monitorowaniu sytuacji we własnej kategorii, bo ciągle pojawiają się nowe produkty konkurencji, zmieniają się modele dystrybucji i strategie marketingowe. Dlatego media branżowe ciągle są niezastąpionym sposobem na monitorowanie trendów i patrzenie na biznes z szerszej perspektywy.