Kolejne pozycje w serii Standard i Bliżej Natury, a także platforma B2B usprawniająca realizację zamówień hurtowych – to tylko niektóre nowości w ofercie firmy POLAN. O przygotowaniach do sezonu rozmawiamy z Moniką Sasal, dyrektor handlową w firmie POLAN
Rozmawia: Michał Gradowski
Jakie trendy handlowe można było zauważyć w minionym sezonie w branży nasiennej?
Produktami, które w minionym sezonie cieszyły się dużą popularnością, były w dalszym ciągu kwiaty jadalne oraz szeroki asortyment odmian warzyw do uprawy balkonowej, na tarasy czy na patio. Zainteresowanie kwiatami jadalnymi z roku na rok jest coraz większe. Widać to choćby na Kulinarnym Festiwalu Kwiatów Jadalnych w ogrodach HORTULUS SPECTABILIS w Dobrzycy, który w tym roku w lipcu odbył się już po raz 4., a my
byliśmy głównym partnerem tego przedsięwzięcia. Dużym zainteresowaniem cieszą się również 3 mieszanki kwiatowe pod wspólną nazwą Krakowski Skwer. Jako jedyny w Polsce producent kwalifikowanego materiału nasadzeniowego czosnku ozimego i jarego zaobserwowaliśmy wzrost sprzedaży także w tym segmencie. Coraz więcej zapytań, również spoza kraju dotyczy nasion na taśmie wodorozpuszczalnej – ulepszonej alternatywie dla taśmy papierowej. Stała tendencja wzrostowa w tym segmencie oferty nasiennej jest bardzo widoczna.
Warto przypomnieć, że naszym kluczowym klientem są hurtownie ogrodnicze i to głównie dla nich przygotowujemy się do kolejnego sezonu. Z tego względu mocno zdywersyfikowaliśmy naszą ofertę nasienną. Nasiona sprzedawane pod wieloma postaciami są odpowiedzią na zróżnicowane gusta i upodobania użytkowników. Priorytetem jest nas zadowolenie klientów z doskonałej jakości naszych nasion, a naszym największym sukcesem jest duże grono stałych klientów, którzy co roku szukają w sklepach produktów marki POLAN.
Które z nowości wprowadzonych na sezon 2018/2019 cieszyły się największym zainteresowaniem klientów?
KHiNO POLAN sp. z o.o. co roku wprowadza na rynek nowości. Informacje z terenu od przedstawicieli handlowych, bezpośredni kontakt z klientem podczas targów zatowarowaniowych i ogrodniczych w kraju i zagranicą, konsultacje z działem handlowym, działem marketingu i działem hodowli – wprowadzenie nowości jest poprzedzone dokładną analizą potrzeb rynku, zarówno hobbystycznego, jak i profesjonalnego. Odpowiadanie na potrzeby rynku skutkuje pozytywnym przyjęciem wielu nowych serii. Na przestrzeni kilku ostatnich lat były to kwiaty jadalne, rośliny odstraszające komary i kleszcze, rośliny miododajne czy naturalne antyoksydanty. Z roku na rok sprzedaż tych pozycji wzrasta.
W sezonie 2018/2019 wprowadziliśmy do asortymentu nową odsłonę nasion na taśmie wodorozpuszczalnej, które cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród klientów. Oferta obejmowała 12 pozycji nasion warzyw zapakowanych w papierowe kartoniki. Nasiona te są dodatkowo powleczone mikoryzą i umieszczone w taśmie z folii, która ulega szybkiemu rozkładowi pod wpływem wody i mikroorganizmów.
Nowym dostępnym gatunkiem pochodzącym z naszej hodowli w sezonie 2018/2019 była natomiast kapusta pekińska, w ofercie pojawiły się dwie odmiany mieszańcowe Elza i Polstar. Obie znalazły swoich zwolenników. Pierwsza z wymienionych jest średnio wczesna, a druga średnio późna, natomiast obydwie odznaczają się wysoką zdrowotnością i polecane są zarówno do nasadzeń wiosennych, jak i jesiennych. Ponadto powiększyliśmy ofertę ogórków o 3 mieszańcowe odmiany Arko, Remiz i Piko, które również znalazły rzesze odbiorców.
Nie mogło zabraknąć nowości także w asortymencie kwiatów, dlatego oferowaliśmy 3 mieszanki o rożnej specyfice, pod wspólną nazwą Krakowski Skwer: mieszankę roślin miododajnych, mieszankę roślin niskich i mieszankę roślin wysokich.
Jakich zmian w Państwa ofercie można się spodziewać w nadchodzącym sezonie?
W nadchodzącym sezonie handlowym 2019/2020 planujemy poszerzyć naszą serię Standard o nowe pozycje nasienne. Ponadto wprowadzamy nowości do serii Bliżej Natury – serii dedykowanej do marketów. Dalej będziemy promować nowości pochodzące z naszej hodowli, aby klienci sięgali po polskie nasiona, mając tym samym wkład w rozwój i utrzymanie polskiej hodowli.
Jakie są założenia handlowe na sezon 2019/2020?
Kolejny sezon to nowe wyzwanie. Naszym celem jest utrwalanie mocnej pozycji marki POLAN – zarówno na terenie całej Polski, jak również poza jej granicami. Przede wszystkim stawiamy na bezpośredni kontakt z klientem –poprzez przedstawicieli handlowych oraz personel BOK. Nasi pracownicy zawsze służą radą, pomocą oraz cenią sobie wszelkie uwagi i sugestie. Jak co roku przeprowadzamy przedsezonowe rozmowy handlowe. Ponadto będziemy brać czynny udział w spotkaniach organizowanych przez naszych partnerów handlowych, w krajowych i międzynarodowych imprezach targowych czy konferencjach. Planujemy także wsparcie marketingowe dla naszych partnerów handlowych, sponsorowanie akcji marketingowych oraz szeroką akcję informacyjną w mediach. Dzięki projektom edukacyjnym – realizowanym na naszej stronie internetowej i w ramach działalności wydawniczej – będziemy docierać do nowych klientów. Kategorię nasion będziemy również promować poprzez działania marketingowe – uatrakcyjnianie wyglądu opakowań i sposobu ekspozycji. Ponadto planujemy uruchomić w sezonie 2019/2020 platformę B2B, aby usprawnić sprzedaż i realizację zamówień hurtowych. Mamy już podpisane nowe umowy handlowe i będziemy bardzo mocno intensyfikować nasze działania sprzedażowe i promocyjne, mając na uwadze przede wszystkim jakość polskich nasion.