Jak pisać posty na Facebooku?

Sprawne działanie w mediach społecznościowych to dzisiaj klucz do sukcesu w sprzedaży. Firmy dwoją się i troją, by za pomocą wartościowych treści publikowanych w social mediach dotrzeć do nowych klientów, zatrzymując jednocześnie uwagę tych, którzy zostali już przekonani. Jak zatem pisać na Facebooku, by klienci angażowali się w życie marki?

Mateusz Karatysz

Facebook narodził się w 2004 roku jako platforma łącząca studentów amerykańskich uniwersytetów. Szybko jednak okazało się, że potencjał komunikatora jest znacznie większy, a rosnące zainteresowanie użytkowników spoza Bluszczowej Ligi wymagało stworzenia bardziej otwartego interfejsu.
W tym samym roku z Facebooka korzystał już milion użytkowników, a magiczna liczba 500 mln została przekroczona w lipcu 2010 roku. W tym czasie Facebook przeszedł wiele istotnych zmian. Komunikator, który początkowo służyć miał do kontaktów pomiędzy studentami elitarnych uczelni, wprowadził ściany umożliwiające publikowanie krótkich treści skierowanych do ich właścicieli i opcję publikowania zdjęć, by zaraz po tym rozszerzyć swoją działalność w 2005 roku na rynki międzynarodowe. Już rok później pojawiła się wersja mobilna komunikatora oraz News Feed.

Firmy otrzymały również narzędzie do tworzenia własnych stron z lepszym dopasowanie reklam do użytkowników, pojawiła się możliwość publikowania materiałów wideo, a w 2009 roku użytkownicy otrzymali możliwość klikania lajków. Przejęcie Instagrama w 2012 roku oraz wprowadzenie Messengera w 2015 roku umocniło pozycję Facebooka w świecie social mediów.

W ciągu zaledwie dekady Facebook stał się platformą skupiającą ponad 1 mld użytkowników z całego świata, podczas gdy w 2019 roku było ich już 2,4 mld. Tak szybki rozwój miał jednak swoje negatywne skutki. Koncentracja na wpływach z reklam generowanych przez profile firmowe doprowadziła do zalewu newsfeedów przez niechciane treści reklamowe. Rosnąca krytyka ze strony użytkowników doprowadziła do zmian, które Mark Zuckerberg określił w 2018 roku jako powrót do korzeni. Jakie znaczenie obecnie dla publikacji postów na Facebooku mają zapoczątkowane w 2018 roku zmiany?

Algorytm, który decyduje o wszystkim
Zapowiedziane w 2018 roku zmiany spowodowały, że w newsfeedach użytkowników zaczęło pojawiać się więcej postów publikowanych przez ich znajomych, jednocześnie obcięte zostały organiczne zasięgi postów publikowanych przez profile firmowe. Generalnie zmalało znaczenie lajków w „podbijaniu” zasięgu organicznego. W zamian za to algorytm Facebooka wyżej ceni komentarze oraz udostępnienia postów.
Zmiany nastąpiły również w znaczeniu grup na Facebooku. Od 2018 roku posty publikowane w ramach grup są zdecydowanie częściej widoczne w newsfeedach użytkowników będących ich członkami.
Najlepsze zasięgi uzyskują jednak relacje na żywo, publikacje story oraz materiałów wideo w postach.
Za to, jakie treści pojawią się w naszych newsfeedach podczas skrolowania, odpowiada algorytm Edge Rank. Bierze on pod uwagę trzy parametry:

Affinity (relacja) – im częściej użytkownik wchodzi w interakcje w treściami publikowanymi na polubionym profilu (komentarze, udostępnienia, lajki), tym częściej będą mu wyświetlane treści z tego profilu – najwyższy priorytet treści umieszczanych na tablicy fana mają osoby, z którymi utrzymuje on bliskie relacje.
Weight (waga) – każdy materiał ma swoją wagę, w kolejności od najwyższej: relacje live, story, wideo, zdjęcia, udostępnianie postów, komentarze i polubienia.
Time Decay (odstęp czasu) – czas, który minął od publikacji postu. Im świeższy post, tym większa szansa na jego wyświetlenie.
Chcąc tworzyć treści o wysokim zasięgu organicznym – o ile można jeszcze o takim mówić, w momencie komercjalizacji Facebooka – należy starannie dobierać format publikacji, jej miejsce, ale również treść.

Jak pisać posty na Facebooku?
Wytyczne dotyczące tworzenia treści są bardzo precyzyjne i wynikają z obserwacji i testów wykonywanych systematycznie przez specjalistów od marketingu internetowego:
– maksymalna długość posta na Facebooku to 60 tys. znaków, jednak tylko 5 pierwszych wierszy jest wyświetlanych w strumieniu wiadomości każde nowe zdanie zaczynaj od nowego wiersza – treści skanujemy pionowo
– zdania nie powinny być dłuższe niż 1 wiersz

– wiersz 2 i 4 zostawimy puste bądź wypełnione emotami

-pozostałe trzy wiersze poświęć na opis, pytanie i hashtagi

– opisy poniżej 50 znaków generują największe zaangażowanie

– pamiętaj o zasadzie pierwszego komentarza – internauci chętniej komentują posty, w których już ktoś się wypowiedział. Bądź pierwszy i zadaj w komentarzu pytanie do fanów
liczba interakcji pod postem w pierwszych minutach wpływa na jego dalsze organiczne pozycjonowanie
Te wytyczne nie są dane raz na zawsze. Facebook zmienia się cały czas, co powoduje zmiany w wytycznych dla twórców treści.

Skuteczne sposoby na angażujące posty
Publikuj wideo z Call to Action – materiały wideo posiadają większą wagę od wciąż popularnych zdjęć, dlatego pozwalają uzyskać wyższy zasięg organiczny. Materiał wideo powinien być stosunkowo krótki, do 60 sekund, i kończyć się wezwaniem do działania

Angażuj reakcje widzów – sposobów na zaangażowanie reakcji widzów jest wiele. Jednym z najpopularniejszych jest stworzenie grafiki w poście, która skłoni widzów do wyboru jednej z możliwych reakcji

Zadawaj pytania otwarte i zamknięte – pytania w treści postu łącz z zaprojektowanymi w tym celu grafikami

Wykorzystuj święta – kalendarz świąt to jedno z podstawowych narzędzi specjalistów od social mediów, a zarazem jeden z największych generatorów pomysłów

Twórz zagadki – Facebook pełni również funkcję rozrywkową, dlatego w ramach kalendarza publikacji warto stworzyć stałą rubrykę na posty zachęcające widzów np. do rozwiązania zagadki

Rozwiązuj problemy – wartościowy kontent nie potrzebuje żadnych dodatkowych wspomagaczy. Poruszając istotne społecznie problemy i prezentując ich rozwiązania, możemy wywołać efekt kuli śnieżnej poprzez udostępnienia widzów

Podsumowanie
Media społecznościowe są obecnie jednym z kluczowych narzędzi budowania dotarcia do potencjalnych klientów, a zatem służą wspieraniu sprzedaży. Obecność z własnym kanałem marki bądź firmy jest nieodłącznym elementem strategii marketingowej w Internecie. By realizować ją skutecznie, trzeba poznać reguły rządzące poszczególnymi kanałami komunikacji. Warto więc wiedzieć, jak Facebook, w wyniku zachodzących w serwisie zmian, ocenia treści i pozycjonuje je na newsfeedach użytkowników oraz za pomocą jakich technik tworzyć bardziej skuteczne posty.

Jak często publikować treści?
Facebook: 1-2 posty dziennie / codziennie
Twitter: 7-15 tweetów dziennie / codziennie
Linkedin: 1 post dziennie / codziennie
Instagram: 1-2 posty dziennie / codziennie
Źródło: geekcat.pl

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: