Od kilku sezonów konsumenci coraz intensywniej walczą z mrówkami w ogrodach, co napędza sprzedaż i zwiększa popyt na większe gramatury, a bestsellerem w tej grupie asortymentowej są niezmiennie produkty w opakowaniach typu „solniczka”
Tekst: Michał Gradowski
Jakie tendencje handlowe można było w minionym sezonie zauważyć w grupie produktów do zwalczania mrówek? – Na przestrzeni kilku ostatnich lat coraz lepiej rotują produkty w większych opakowaniach, co sugeruje, że konsumenci stosują produkty na mrówki systematycznie lub też skala intensywności tego problemu zwiększyła się – mówi Piotr Bielawski, prezes hurtowni Green Hobby. Te spostrzeżenia potwierdzają także producenci. – Preparaty na mrówki w poprzednim sezonie sprzedawały się bardzo dobrze. Wzmożone występowanie tych owadów w ogrodach jest dość powszechne wiosną i na początku lata. W zeszłym roku na skutek pandemii zdecydowanie więcej czasu spędzaliśmy w swoich ogrodach, przez co dużo częściej zauważaliśmy obecność samych mrówek i ślady ich działania. Wszystko to przełożyło się na istotny wzrost sprzedaży w tej kategorii produktowej – mówi Sabina Jasiukiewicz, menedżer ds. marketingu w firmie Bros.
Granulaty dominują
Pomimo sukcesywnego poszerzania oferty przez producentów o płyny, spraye czy pułapki niezastąpione są ciągle preparaty w formie proszku. – W tej kategorii niezmiennie najlepiej sprzedają się produkty w opakowaniach typu „solniczka” – mówi Piotr Bielawski. – Od kilku lat w przypadku preparatów na mrówki obserwujemy znaczące wzrosty sprzedaży. Generują je przed wszystkim produkty w formie proszku. Choć oferta jest znacznie szersza, to te produkty odpowiadają za ok. 90% obrotów w całym segmencie – dodaje Mariusz Lewandowski, właściciel centrum ogrodniczego Iglak. Czy pozycja granulatów jest więc niezagrożona? – Zdecydowanie tak, różne gramatury proszku na mrówki to nasze hity sprzedażowe, i to od wielu sezonów – potwierdza Sabina Jasiukiewicz.
Podobnie jak w przypadku innych kategorii produktowych, trzeba jednak zapewnić konsumentom większy wybór. A bez wątpienia jest z czego wybierać.
– Wśród produktów przeznaczonych do zwalczania mrówek oferta jest bardzo szeroka. Mówimy tutaj zarówno o opakowaniach w formie tuby posiadającej dozownik kontrolujący ilość rozsypywanego preparatu, mikrogranulacie, płynie do bezpośredniego użycia o działaniu kontaktowym i żołądkowym, jak i aerozolu przeznaczonym do zwalczania mrówek wewnątrz i na zewnątrz oraz żelu – przynęcie do stosowania w karmniku – mówi Dawid Kosakiewicz, dyrektor marketingu w firmie Agrecol.
Wygoda i skuteczność
Na co przede wszystkim zwracają uwagę konsumenci poszukujący produktów na mrówki? – To, czego klient zawsze będzie wymagał i na co mamy odpowiedź, to łatwość stosowania, szybkość i pewność działania. Preparaty mają skutecznie likwidować gniazda i zwalczać wszystkie rodzaje mrówek (w tym mrówki faraona) w różnych przestrzeniach: domach, pomieszczeniach gospodarczych, tarasach, garażach, obiektach użyteczności publicznej oraz na chodnikach i ścieżkach przebiegu owadów – wyjaśnia Dawid Kosakiewicz.
– Wybierając preparat na mrówki klienci zwracają uwagę przede wszystkich na jego skuteczność, którą bardzo często oceniają na podstawie krążących w Internecie opinii, ale nie bez znaczenia jest też wygoda stosowania takiego produktu. Ta ostatnia cecha odpowiada za duży sukces naszej zeszłorocznej nowości – proszku na mrówki 1 kg, w wygodnej butelce z kapą dozującą i praktycznym uchwytem – dodaje Sabina Jasiukiewicz.
Eko jeszcze w niszy
Istnieje sporo naturalnych metod na pozbycie się mrówek z ogrodu, np. woda z czosnkiem i pokrzywami, ale ich przygotowanie wymaga czasu, a efekty nie są tak spektakularne, jak w przypadku środków chemicznych. Producenci poszerzają też ofertę o produkty oparte na substancjach pochodzenia roślinnego, ale mają one na razie niewielki udział w wolumenie sprzedaży.
Po tzw. przeglądzie substancji czynnych w UE zmienił się także skład wielu produktów na mrówki, ale producenci zapewniają, że wycofane substancje aktywne udało się zastąpić innymi, bez ujemnego wpływu na skuteczność preparatów i ciągle dobrze wywiązują się one z najważniejszego zadania – nie tylko likwidują pojedyncze mrówki, ale pomagają w „dotarciu” do gniazda. – Nasze produkty mają tak dobrane stężenia substancji aktywnych, aby mrówka zdążyła wrócić do mrowiska i donieść tam przynętę, dzięki czemu aplikacja preparatu poza gniazdem umożliwia zlikwidowanie całej kolonii owadów. W przypadku niektórych produktów występuje dodatkowo efekt kontaktowy – mrówka zanosi do gniazda preparat, który jest przyczepiony do jej odnóży i tułowia. Dopiero tam, czyszcząc się, spożywa go i ginie – wyjaśnia Sabina Jasiukiewicz.