Nasienne trendy

Atrakcyjne, wielokolorowe warzywne i ziołowe mieszanki, nasiona na taśmie, kwietne łąki czy odmiany dostępne wcześniej na rynku profi – hobbyści co roku mają do wyboru szeroki wachlarz nowości, ale też sprawdzonych, popularnych odmian i coraz chętniej kupują nasiona. Nawet segment nasion kwiatów, po latach stagnacji, złapał drugi oddech

Tekst: Michał Gradowski

W odpowiedzi na rosnące oczekiwania konsumentów co do jakości nasion producenci wprowadzają na rynek nasiona profesjonalne w wersji dla hobbystów. Przykładem takich działań jest choćby cała oferty firmy Alseed Garden czy tegoroczne nowości marki PNOS.
Coraz popularniejsze są także ułatwiające wysiew nasiona na taśmie, a klient „wielkomiejski” ma do wyboru szeroką ofertę nasion na kiełki i mikrolistki.
Modne są również różnego rodzaju mieszanki – od tych „funkcyjnych”, przy sprzedaży których akcenty w komunikacji marketingowej położone są na odstraszanie lub przyciąganie, po ciekawe mixy odmian warzyw różniące się kolorem, kształtem i smakiem. Przykładem tych pierwszych są mieszanki nasion kwiatów – antysmogowa, antykomarowa czy antyślimakowa (Toraf) oraz nasiona wabiące zapylaczy.
Aktualny jest także trend rosnącej popularności łąk kwietnych, w kontrze do trawników wymagających sporych nakładów pracy i zasobów wody do podlewania. Warto więc zwrócić uwagę na takie produkty jak mieszanka nasion traw, ziół i kwiatów od firmy Bros, czyli Biopon Kwietny Trawnik, Kwietny trawnik z rolki (PNOS) czy Mieszankę nasion łąkowych (Torseed).
Ciekawe nowości – np. mieszankę odmian pomidora o owocach w kształcie gruszki czy nasiona na kiełki i mikrolistki w jednym opakowaniu – znajdziemy też w ofercie firmy WegAna.
Producenci coraz mocniej podkreślają w opisach produktów prozdrowotne właściwości spożywania poszczególnych warzyw czy ziół pochodzących z własnej uprawy – niekiedy można nawet odnieść wrażenie, że czytamy ulotkę suplementu diety, a nie opis nasion. Jest to jednak jak najbardziej właściwy kierunek, bo troska konsumentów o własne zdrowie, zwłaszcza w dobie pandemii, może wydatnie wpłynąć na decyzje zakupowe.
Niezmiennie dobrze sprzedają się także znane i sprawdzone odmiany o wieloletniej tradycji oraz odmiany o wysokiej zdrowotności (mieszańce F1).
Co roku wydłuża się także sezon sprzedaży nasion, dlatego warto dbać o dostępność produktów i zapełnienie ekspozytorów nawet po okresie najintensywniejszej rotacji tego asortymentu. – W naszym przypadku cały asortyment nasienny znajduje się w ciągłej sprzedaży, w specjalnej strefie ekspozycyjnej, a rocznie sprzedajemy ponad 100 tys. torebek nasion – mówi Sławomir Majewski, właściciel Centrum Ogrodniczego Majewscy.
Jak miniony sezon oceniają przedstawiciele tradycyjnych centrów ogrodniczych oraz sieci DIY? – Jeśli porównamy liczbę sprzedanych torebek nasion w minionym sezonie z rokiem 2020, otrzymamy spadek o 15%, przy ogólnych wzrostach sprzedaży w innych kategoriach. Poprzedni sezon był jednak wyjątkowy, więc na tle kilku ostatnich lat i tak możemy mówić o satysfakcjonującym wzroście w tej kategorii – mówi Maciej Janku, właściciel Centrum Ogrodniczego Ogród Zawady 19. – Rośnie zainteresowanie nasionami kwiatów jednorocznych, po kilku latach stagnacji w tej grupie produktów. Widać moda na ogrody „bezobsługowe” przemija, a konsumenci oczekują zmienności jaką dają nasadzenia roślin jednorocznych – dodaje.
Spośród stosunkowo nowych produktów na rynku w Centrum Ogrodniczym Ogród Zawady 19 dobrze sprzedają się nasiona na taśmie. Wzrosty sprzedaży widać także w przypadku nasion na kiełki. Stosunkowo niewielką popularnością cieszą się natomiast takie produkty jak nasiona otoczkowane czy nasiona na mikrolistki.
Niezależnie od kanału sprzedaży najpopularniejszym segmentem są nasiona warzyw. – Jak co roku obserwujemy zainteresowanie najbardziej powszechnymi warzywami takimi jak: ogórek, fasola, pietruszka, marchew, rzodkiewka. Oczywiście na rynku pojawiają się nowe odmiany, natomiast w gatunkach warzyw nie ma dużego ruchu, jeżeli mówimy o spadku czy wzroście sprzedaży rok do roku. Jednak sama kategoria nasion warzyw, kwiatów i ziół osiągnęła sprzedaż o ponad 30% wyższą w porównaniu z poprzednim sezonem – mówi Anna Sokołowska z Grupy PSB Handel S.A. – Coraz większym zainteresowaniem cieszą się nasiona ziół. Koper i szczypiorek nieodmiennie królują, ale na wysokim miejscu pojawiła się np. rukola. Zmienia się także forma „podania” nasion. Klienci sięgają często po nasiona na tzw. taśmach. Ciekawą pozycją są mieszanki roślin miododajnych, wabiących motyle, jednorocznych, czy o pachnących kwiatach przeznaczone na tereny niekoszone – wyjaśnia Anna Sokołowska.

 

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: