Zainteresowanie ogrodnictwem rośnie, ale – aby w pełni wykorzystać potencjał tego trendu – warto zagwarantować sobie bezpieczeństwo i pewność dostaw, czyli współpracę ze sprawdzonymi partnerami w biznesie – mówi Jarosław Sieciński, kierownik sprzedaży krajowej w firmie LASLAND
Jakie trendy handlowe można było zaobserwować w minionych dwóch sezonach w branży ogrodniczej?
W ostatnich dwóch latach znacząco wzrosło zainteresowanie ogrodnictwem –małym i większym, obniżył się też średni wiek osób zainteresowanych tym hobby. W związku z tym obserwujemy zwiększony popyt zarówno na podłoża, korę czy rośliny, jak i inne akcesoria ogrodnicze. Początkowo pandemia miała wpływ na zainteresowanie „zielonym otoczeniem”, ale myślę, że z czasem bardziej polubiliśmy nasze ogrody i balkony. Ten trend powinien się utrzymać.
Jak można ocenić tegoroczne zbiory torfu oraz aktualną dostępność surowca na rynku?
Tegoroczne zbiory torfu, szczególnie wysokiego o niskim stopniu rozkładu, są nie tylko w Polsce poniżej średniej z poprzednich lat. Brak tego surowca będzie odczuwalny na rynku. Jeżeli dodamy do tego zwiększające się ceny energii, nawozów i transportu to tegoroczne podwyżki cen mogą nie być ostatnimi w sezonie 2022.
Jakie zmiany w ofercie, zasadach współpracy z dystrybutorami, działaniach marketingowych przygotowali Państwo przed nowym sezonem?
Z dobrych wiadomości – na sezon 2022 przygotowaliśmy kilka nowych produktów: między innymi podłoże dla miłośników roślin śródziemnomorskich, na którym te rośliny z przyjemnością rosną. Dla tych, którzy cenią urok dekoracyjnych traw – specjalne podłoże do traw. Zgodnie z rozwijającym się zainteresowaniem produktami BIO mamy też kolejny nowy produkt: KRONEN ziemia BIO do wysiewu i ukorzeniania. Nasi kierownicy regionalni służą radą i pomocą w wyborze i zamówieniu naszego asortymentu. Zgodnie z nasza filozofia propagowania wiedzy ogrodniczej przygotowaliśmy również, we współpracy z panem Witoldem Czuksanowem, kolejną serię filmów poradnikowych, które będą dostępne całą wiosnę 2022.
Na co powinni zwrócić uwagę właściciele sklepów i centrów ogrodniczych, aby zwiększyć rotację podłoży?
W przypadku rotacji podłoży pierwsza zasada jest bardzo prosta: należy je mieć (śmiech). Starannie wybrane i w odpowiedniej ilości. Dobrze wyeksponowane z jasną informacją. Szczególnie w tym sezonie, kiedy już wiadomo, że surowca jest mniej sprawdzi się współpraca z dostawcami, których możliwości surowcowe, produkcyjne i logistyczne dają większe prawdopodobieństwo ciągłości dostaw. Nie bez znacznie jest też przedsezonowe zatowarowanie, które eliminuje stres związany z początkiem sezonu i pozwala ograniczyć koszty.
Jakie są Państwa prognozy dotyczące nowego sezonu?
Będzie jak zwykle ciekawy i powtórzę: bezpieczeństwo i pewność dostaw, czyli sprawdzony partner w biznesie, to najważniejszy element, na który wszyscy muszą zwrócić uwagę. Spodziewamy się, że sezon powinien być podobny do poprzedniego – dużo osób z różnych grup wiekowych często na nowo odkryło przyjemność tworzenia własnych zielonych przestrzeni, w które już zainwestowali i które planują pielęgnować. Jestem optymistą i uważam, że sezon 2022 będzie udany.