Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych (PSCO) w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe postanowiło przeprowadzić badanie sezonu 2025 w porównaniu do ubiegłorocznego. Próbą badawczą zostały objęte centra ogrodnicze należące do PSCO. Terminem przeprowadzenia badań był wrzesień 2025.
Miniony sezon ogrodniczy 2025 przyniósł wiele wyzwań dla właścicieli i pracowników centrów ogrodniczych w całej Polsce. Jak wynika z przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych badania, warunki rynkowe okazały się trudniejsze niż w poprzednich latach. Choć część firm zrealizowała swoje plany sprzedażowe, ogólna sytuacja gospodarcza, rosnące koszty działalności oraz niesprzyjająca pogoda sprawiły, że sezon ten był oceniany przez wielu jako wymagający.
Jednym z głównych czynników, które wpłynęły na wyniki sprzedaży, była pogoda – zwłaszcza przedłużająca się i chłodna wiosna, która opóźniła rozpoczęcie sezonu zakupowego. Aż 33% badanych zauważyło spadek sprzedaży w sezonie 2025 w porównaniu do 2024 roku. Jednocześnie 23,8% respondentów utrzymało sprzedaż na podobnym poziomie, a 38% odpowiadających zanotowało lekki wzrost sprzedaży. Sezon oprócz pogody przyniósł zauważalny był wzrost kosztów operacyjnych, w szczególności kosztów wynagrodzeń, co w połączeniu z rosnącymi cenami artykułów ogrodniczych wywarło presję na marże firm. Dla wielu centrów istotnym problemem była także rosnąca konkurencja – zarówno ze strony kanałów sprzedaży internetowej, jak i dużych sieci handlowych.
W sezonie 2025 większość centrów ogrodniczych zaobserwowała spadek liczby klientów odwiedzających sklepy. Wśród przyczyn tego zjawiska najczęściej wskazywano złą pogodę, osłabienie entuzjazmu do prac ogrodowych po pandemii, ograniczenia finansowe gospodarstw domowych, a także przeniesienie zainteresowania klientów na podróże i inne formy spędzania wolnego czasu. W wielu przypadkach ruch klientów był również utrudniony przez trwające remonty drogowe i kolejowe, które wpłynęły na dostępność niektórych lokalizacji. Wśród badanych to 52% odnotowało spadek liczby kupujących, co sugeruje, że warto przyjrzeć się temu aspektowi.
Ciekawym zjawiskiem był fakt, że pomimo spadku liczby klientów, aż 47% centrów ogrodniczych uczestniczących w badaniu zaobserwowało wzrost średniej wartości koszyka zakupowego. Było to możliwe przede wszystkim dzięki rosnącym cenom towarów, ale również dzięki skutecznym działaniom sprzedażowym – w tym sprzedaży komplementarnej, profesjonalnej obsłudze klienta, bogatej ofercie i aktywności marketingowej, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Centra, które inwestowały w doradztwo, promocje oraz atrakcyjną prezentację produktów, często były w stanie utrzymać lub nawet zwiększyć przychody jednostkowe. (…) całość raportu przeczytasz w Biznesie Ogrodniczym