Pasja, rzetelna wiedza, otwartość na innowacje, upór w dążeniu do celu i przekonanie, że warto tworzyć tylko produkt najwyższej jakości – to właśnie zadecydowało o sukcesie właścicieli firmy Clematis Sz. Marczyński, W. Piotrowski z Pruszkowa, którzy 25 lat temu zaczynali od 20 odmian powojników i kawałka wydzierżawionej ziemi
Tekst: Agnieszka Idziak przy współpracy Szkółki Clematis Sz. Marczyński, W. Piotrowski
Aktualnie szkółka Clematis Sz. Marczyński, W. Piotrowski zajmuje powierzchnię 9 ha, z czego uprawy pojemnikowe 7,5 ha, w tym 1 ha pod osłonami. W ofercie lato-jesień 2013 znalazło się 437 gatunków i odmian powojników oraz pnączy ogrodowych, w tym aż 35 własnej hodowli lub selekcji.
Pierwsza taka szkółka
Szkółka rozpoczęła działalność w 1988 r., kiedy w kraju handel roślinami do ogrodu dopiero raczkował. Właściciele postawili sobie ambitne cele. Szkółka, jako pierwsza w Polsce, wyspecjalizowała się w uprawie ówcześnie mało popularnych powojników i innych pnączy. Ideą było wyprodukowanie i wprowadzenie do sprzedaży doskonałej jakości roślin, które spełniłyby najwyższe wymogi światowego rynku. Wieloletnie działania popularyzatorskie Szczepana Marczyńskiego wpłynęły na wzrost zainteresowania pnączami. W kreowaniu pozytywnego wizerunku roślin pomogła szkółce strona internetowa – utworzona jako jedna z pierwszych w tej tematyce, z ogromną porcją rzetelnej wiedzy i dokumentacji zdjęciowej oraz obszerną encyklopedią pnączy.
Źródło dobrych pnączy
Clematis Sz. Marczyński, W. Piotrowski to silna marka, która zdobyła mocną pozycję zarówno na krajowym, jak i międzynarodowym rynku. Asortyment roślin jest stale poszerzany o nowe wartościowe gatunki i odmiany pnączy. W poszukiwaniu roślin, które nadają się do uprawy w naszym klimacie, Szczepan Marczyński zjechał kilkadziesiąt krajów świata i wciąż nie ustaje w poszukiwaniach. Ponadto szkółka słynie z hodowli i selekcji własnych odmian. Pierwsze: ‘Barbara’ PBR, ‘Hania’ PBR, ‘Julka’ PBR zostały zaprezentowane i wprowadzone do sprzedaży latem 2001 r. Do 2013 r. dr Szczepan Marczyński wyhodował 27 odmian powojników oraz dziewięć innych pnączy. Wiele z nich nagrodzono na międzynarodowych wystawach, opisano w książkach i katalogach – można je spotkać w ogrodach całego świata.
Sprawny marketing
Właściciele szkółki wiedzą, jak ważny jest marketing w sprzedaży roślin, dlatego bardzo dużą wagę przywiązują do materiałów informacyjnych i reklamowych. Roślinom towarzyszy obszerna, bogato ilustrowana informacja w postaci dużych etykiet, ulotek, broszur, plakatów i licznych publikacji w prasie oraz książek autorstwa Szczepana Marczyńskiego. Serwis internetowy www.clematis.com.pl zawiera kilka tysięcy zdjęć, ponad 400 opisów roślin i kilkadziesiąt artykułów, jest stale aktualizowany, ma już cztery wersje językowe, a w przygotowaniu jest kolejna.
Solidny partner oferuje rośliny najwyższej jakości
Clematis Sz. Marczyński, W. Piotrowski to doskonały partner dla sklepów i centrów ogrodniczych, które wymagają regularnych dostaw najwyższej jakości asortymentu przez cały sezon. – Dzięki ciągłemu poprawianiu organizacji pracy, precyzyjnej powtarzalności procesów technologicznych, stosowaniu najlepszych certyfikowanych podłoży i nawozów oraz dobieraniu ich, podobnie jak sposobu nawadniania, do potrzeb poszczególnych gatunków, a nawet odmian, uzyskiwane rośliny są zdrowe, silnie rozrośnięte i dobrze przekorzenione – mówi Szczepan Marczyński, właściciel szkółki. – Tylko na zaufaniu można budować trwałe relacje w biznesie, dlatego niczego nie robimy „na skróty”. Do centrów ogrodniczych dostarczamy trzyletnie rośliny w dwulitrowych lub 4-5 letnie w większych pojemnikach. Dbamy o to, aby był to produkt z najwyższej półki, bo tylko takie rośliny sprawdzą się w ogrodzie u finalnego odbiorcy. Naszymi kluczowymi klientami są polskie centra ogrodnicze i firmy urządzające tereny zieleni, ale pnącza dostarczamy również do odbiorców z 36 krajów na pięciu kontynentach. Umożliwia to uzyskanie odpowiedniej skali produkcji i najlepszej ceny w stosunku do wysokiej jakości – dodaje.