Na przygotowanie Świąt Bożego Narodzenia Polacy wydadzą w tym roku średnio 824 zł. Za większość przedświątecznych zakupów zapłacimy gotówką – wynika z badania TNS Polska na zlecenie Związku Banków Polskich
Badanie "Świąteczne i noworoczne plany finansowe Polaków" zrealizowano na grupie 1000 dorosłych Polaków w dniach 21-26 listopada br.; wynika z niego, że niespełna połowa z nich nie planuje z wyprzedzeniem wydatków związanych z organizacją świąt.
Podobny odsetek badanych nie potrafi podać w przybliżeniu kwoty związanej z zakupem prezentów świątecznych. W większości będą za nie płacić gotówką, rzadziej kartą debetową, przelewem internetowym i kartą kredytową – poinformowano w podsumowaniu badania.
Z deklaracji Polaków wynika, że na organizację tegorocznych Świąt Bożego Narodzenia, nie uwzględniając kosztu prezentów, zamierzają wydać średnio 486 zł. Wśród osób posiadających konto bankowe i często korzystających z usług bankowych ta kwota wynosi 559 zł; u pozostałych – 315 zł.
"Do tej kwoty należy również doliczyć wydatki związane z zakupem prezentów świątecznych – na prezenty wydamy 338 zł, a łączne wydatki na święta powinny statystycznie wynieść 824 zł. Uwzględniając średnią krajową na wydatki świąteczne, w tym na prezenty, przeciętny Polak wyda w grudniu około 30 proc. miesięcznego wynagrodzenia" – czytamy w podsumowaniu badania.
Dodano w nim ponadto, że niespełna połowa Polaków nie dokonuje dokładnej analizy wydatków związanych z organizacją świąt, a 45 proc. ankietowanych deklaruje, że jeszcze nie wie, ile wyda na tegoroczne święta.
Aż 70 proc. osób z grupy najmniej zarabiających (o dochodach rodziny nieprzekraczających kwoty 1500 zł) ma sprecyzowane wydatki na święta – średnio wydadzą oni niewiele ponad 260 zł. Z kolei Polacy zarabiający ponad 4000 zł planują wydatki w kwocie 550 zł.
Autorzy badania wskazali, że osoby o najniższym wykształceniu (podstawowym lub gimnazjalnym) planują w święta wydać najmniej – 300 zł, ale w tej grupie ponad połowa w ogóle nie robi analizy budżetu świątecznego. Z kolei osoby najlepiej wykształcone przy organizacji świąt planują wydanie kwoty dwa razy większej.
Źródło: portal spożywczy