Rozmawia: Ilona Rosiak
Na ogólnopolskiej arenie nawozowej występuje obecnie około 40 producentów oraz konfekcjonerów. Od jak dawna uczestniczy w tej grze firma Ampol-Merol?
Karol Smoleński: Firma Ampol-Merol swoją działalność rozpoczęła w 1998 roku, a od 2000 związała się z kompleksową produkcją przeznaczoną dla hobbystów i amatorów zielonych ogródków. Wkrótce wprowadziliśmy własną markę Ogród Start, która jest przykładem kompleksowej oferty dla sektora ogrodniczego i cieszy się coraz większą popularnością, czego dowodem może być dynamiczny wzrost sprzedaży oferowanych produktów z tej linii.
Czy obecność tak wielu producentów dowodzi potencjału tej kategorii produktów, a może świadczy o łatwości zaistnienia?
Karol Smoleński: Ich obecność wcale nie wskazuje na łatwość zaistnienia, ale wskazuje na rozwojowość tego rynku. Moda na posiadanie ogrodów przydomowych oraz upiększanie balkonów kwiatami i roślinami sprawiła, iż coraz więcej osób kieruje swoją uwagę na dopieszczanie zielonych skwerów. Pozytywne efekty nawożenia sprawiają, iż miłośnicy ogrodów coraz częściej skłaniają się ku zakupowi nawozów ogrodniczych.
Wobec tego czym o swoją pozycję walczy firma Ampol-Merol?
Karol Smoleński: Atuty firmy to: najwyższa jakość oferowanych produktów i usług, atrakcyjne ceny oraz profesjonalne doradztwo.
12-letnia tradycja firmy pozwoliła na opracowanie bogatego portfolio nawozów ogrodniczych. Główną marką jest „Ogród Start” dedykowana hobbystom i amatorom zielonych skwerów. Czy więc kategoria hobby daje większe możliwości biznesowe?
Karol Smoleński: Branża nawozów ogrodniczych daje szerokie możliwości biznesowe, jednak w obecnych czasach należy na bieżąco monitorować sytuację na rynku nawozów hobbistycznych jak również komponentów niezbędnych do ich wytworzenia.
Produkty firmy Ampol-Merol z pewnością wyróżnia estetyczne opakowanie. Jak Państwa zdaniem wygląd opakowania wpływa na decyzję o zakupie?
Karol Smoleński: Estetyczne opakowanie ma duży wpływ na decyzję o zakupie, ale nie należy zapominać o równie ważnej ekspozycji towaru, odpowiednim oznaczeniu produktu oraz logo firmy. Marka Ogród Start jest marką kojarzoną z wysoką jakością produktów, z wygodnym, estetycznym opakowaniem. Są konsumenci, którzy podejmując decyzje zakupowe, często poszukują czegoś nowego i oryginalnego w opakowaniu, co czyni je innym wśród masy podobnych do siebie produktów, tym samym motywuje i uzasadnia decyzję o zakupie. Narzędziem w tej walce o zainteresowanie nabywcy jest właśnie opakowanie.
Jesteście Państwo częstymi gośćmi podczas targów branżowych. W jakim stopniu uczestnictwo w imprezach wystawienniczych kreuje pozytywny wizerunek firmy?
Anna Smoleńska: Uczestnictwo w targach branżowych w dużym stopniu wpływa na kreowanie wizerunku firmy. Mimo iż udział w imprezach wystawienniczych jest przedsięwzięciem czasochłonnym i kosztownym, to jednak jest niesłychanie istotny w procesach komunikacji marketingowej każdej firmy. Pozytywny wizerunek firmy kreowany jest poprzez sposób ekspozycji towaru oraz poprzez bezpośredni kontakt z aktualnymi i potencjalnymi klientami, a także mediami. Prezentacja firmy oraz ekspozycja produktów pozwala przełamać barierę między klientem a producentem, dzięki czemu konsument przestaje być wyłącznie przedmiotem działań, ale i partnerem dialogu.
Podczas kilkunastu lat Państwa obecności na rynku branża uległa modyfikacjom. Jakie zmiany pozytywnie Was zaskoczyły i zaważyły o dalszym rozwoju firmy?
Anna Smoleńska: Najbardziej pozytywną zmianą jest to, że mieszkańcy naszego kraju coraz chętniej zakładają ogrody przydomowe, wzrasta ich świadomość i poczucie estetyki. Znaczący wzrost firm świadczących usługi ogrodnicze jest dowodem na to, iż coraz więcej osób korzysta z profesjonalnych usług wykonawców. Te pozytywne zmiany na rynku ogrodniczym spowodowały, iż nasza firma cały czas się rozwija. Obserwujemy rynek i staramy się na bieżąco reagować na potrzeby klientów.
Korzystacie Państwo z funduszy unijnych. Czy dodatkowe źródła finansowania są przyjazne branży ogrodniczej?
Anna Smoleńska: Tak, korzystamy z funduszy unijnych, a dodatkowe źródła finansowe w województwie kujawsko-pomorskim są przyjazne branży ogrodniczej. Myślę jednak, że dużo zależy od pomysłu na rozwój firmy, a także śledzenie informacji o programach unijnych w danym województwie.
Jakie plany na przyszłość rysują się w strategii firmy Ampol-Merol?
Anna Smoleńska: W planach na przyszłość firmy Ampol-Merol rysuje się oczywiście dynamiczny rozwój firmy oraz zdobycie nowych klientów zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.