BBQ – kategoria, która rośnie najszybciej

Spośród wszystkich kategorii produktów związanych z ogrodem, to BBQ najbardziej rozgrzewa sprzedaż w okresie wiosenno-letnim. Grillowanie nie jest już kojarzone tylko z okazjonalnymi spotkaniami oraz przyrządzaniem mało wymyślnych potraw. W opinii Polaków awansowało do miana hobby i sztuki kulinarnej

Tekst: Marcin Fajerski

Wyniki badań instytutu MillwardBrown SMG/KRC, przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Koncernu Naftowego potwierdzają, że grillowanie jest jedną z najchętniej wybieranych form spędzania wolnego czasu w okresie wiosenno-letnim. Co więcej, to właśnie grill oraz zagraniczne wakacje wymieniane są jako najważniejsze osiągnięcia ostatniego dwudziestolecia. Prawie 70% osób w naszym kraju podczas ciepłych dni czy dni wolnych od pracy, najchętniej oddaje się przyjemności grillowania. Ta forma wypoczynku zdeklasowała już nawet spacery. – Naturalnie, nadal część osób traktuje popołudnia i wieczory spędzane przy grillu jako jedne z wielu mało istotnych przyjemności – mówi Andrzej Sysiak, właściciel Centrum Ogrodniczego J. Sysiak. – Zauważalnie rośnie jednak liczba klientów, dla których grillowanie jest pasją, formą wypoczynku, a także sztuką przygotowywania wykwintnych potraw. Właśnie tym kupującym oferujemy markowe produkty wysokiej jakości. Oni już wiedzą, że zarówno markowe grille, jak i szeroki asortyment uzupełniający najlepiej kupować w punktach godnych zaufania – wyjaśnia.

 

Gorące dane
Z aktualnych danych Euromonitor International, wynika, że sprzedaż asortymentu BBQ może w tym roku przekroczyć wartość nawet 374,5 mln zł, a w sezonie 2013-2014 sięgnąć prawie 405 mln zł. Ta utrzymująca się od kilku lat tendencja wzrostowa jest z pewnością efektem wykształcenia się swoistej kultury grillowania w Polsce, o której socjolożka, Katarzyna Żurek, mówi: – Zaprasza się konkretnie na grilla, a nie na miłe spędzanie czasu. Poza tym kultura grillowania ma wszystkie niezbędne elementy by stać się kulturą w pełnym znaczeniu tego słowa – nadmienia.
Okazuje się, że obecnie nie jest już w najlepszym tonie zapraszanie gości na kiełbaski z blaszanego grilla, kupionego za 15 zł. – Konsumenci zdecydowanie chętniej inwestują w grille dobrej jakości, ze średniej półki – przyznaje Andrzej Brylak, właściciel Centrum Ogrodniczego A+M Ogród Marzeń w Swarzędzu. – Trwałość, funkcjonalność, estetyka oraz niezbyt wygórowana cena są najbardziej pożądanymi cechami tych produktów. Można jednak także zauważyć wzrost zainteresowania grillami klasy premium – dodaje.
 

 

W centrum grilla
Podaż na grille i asortyment do grillowania nadal jest dość duża. Większość udziałów w sprzedaży należy do kilku wiodących graczy, oferujących szeroki wybór grilli dostosowanych do indywidualnych potrzeb kupujących, a także asortymentu uzupełniającego. – Konsumenci wiedzą już, że dobrej jakości grilli oraz akcesoriów do przyrządzania potraw z rusztu nie kupią w sieciach supermarketów spożywczych. Centra ogrodnicze skutecznie zagospodarowują tę handlową niszę – mówi Tomasz Orszul, kierownik Centrum Ogrodniczego Szarotka w Bielsku-Białej.
Asortyment spełniający wysokie wymagania klientów można znaleźć jak na razie tylko w centrach ogrodniczych oraz niektórych sieciach marketów remontowo-budowlanych. Warto przy tym zaznaczyć, że placówki te na ogół oferują kupującym produkty od jednej do maksymalnie dwóch marek z różnych półek cenowych. Portfolia asortymentowe firm stale poszerzają się o dodatkowe akcesoria oraz grille, a więc pozwalają na pełne zaspokojenie potrzeb pasjonatów przyrządzania potraw na świeżym powietrzu. Zapewnianie kontrahentom bogatszego wyboru produktów z kategorii BBQ staje się jednym z najważniejszych elementów budowania przewagi konkurencyjnej. Na rynku dostępne są grille w różnych kolorach, umożliwiające przygotowywanie posiłków dla większej i mniejszej liczby osób, przeznaczone do użytkowania w ogrodach oraz dedykowane konsumentom, którzy chcą grillować na balkonach.

Meble do kompletu
Przy dobieraniu asortymentu BBQ często pomija się meble, które również mogą stać się źródłem zysków. W wielkopowierzchniowych centrach ogrodniczych nie może ich zabraknąć. Jeżeli bowiem klient decyduje się na zakup grilla z wyższej półki, to najprawdopodobniej dysponuje także odpowiednio wysokim budżetem na zakup mebli. – To uzupełniające się grupy produktów – przekonuje Andrzej Sysiak. – Wprowadzenie do oferty grilli wysokiej jakości oraz zainwestowanie w ich promocję w miejscu sprzedaży pomogło nam zwiększyć rotację mebli i małej architektury ogrodowej – dodaje.
Najlepszym dowodem zainteresowania zakupem mebli  są ubiegłoroczne wyniki finansowe placówek oferujących ten asortyment. – W ostatnim sezonie odnotowaliśmy znaczący wzrost w tej grupie produktów – potwierdza Iwona Pietrzykowska, Category Manager w OBI. – Preferencje klientów kierują się w stronę nowoczesnego designu z Europy Zachodniej, natomiast coraz mniej konsumentów decyduje się na zakup mebli wykonanych z plastiku. Polacy nie wahają się też przeznaczyć większych środków na zakup wymarzonego kompletu wypoczynkowego.  

Marketing rozgrzewa sprzedaż
Okazuje się, że jednym z koniecznych warunków satysfakcjonującej sprzedaży BBQ jest nie tylko kompleksowa oferta oraz właściwe przeszkolenie personelu, ale także zadbanie o promocję asortymentu w placówce.
Wdrożenie standardów shop-in-shop znacząco wpływa na rotację produktów, ale to eventy prezentujące przygotowanie wykwintnych potraw z rusztu, a więc i funkcjonalność grilli, przynoszą najbardziej zadowalające efekty. – Sprzedaż asortymentu BBQ z pewnością wymaga zaangażowania – przyznaje Wojciech Laskowski, kierownik Centrum Ogrodniczego Flormar w Oleśnicy. – Zorganizowanie warsztatów kulinarnych, reklama w regionalnych mediach czy rozsyłanie ulotek generuje dodatkowe koszty, ale ma też realne przełożenie na dochody i prestiż punktu. Dzięki warsztatom kulinarnym nasze centrum odwiedziło o 40% więcej klientów – dodaje.

Szanse i wyzwania
Choć kategoria BBQ rośnie najszybciej, to jej potencjał nadal pozostaje niewykorzystany. Jak wynika z danych IFH Retail Consultants, międzynarodowej firmy badającej rynki detaliczne, w Niemczech sprzedaż tego asortymentu w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła niemal o 45%. Obecnie wartość sprzedaży BBQ u naszych zachodnich sąsiadów wynosi aż 1,1 mld euro. Tak imponujące wyniki finansowe udaje się osiągnąć Niemcom dzięki promowaniu grillowania przez cały rok, a nie tylko w okresie od maja do sierpnia. Jednym z największych biznesowych wyzwań dla detalistów w Polsce będzie z pewnością przekonanie konsumentów do grillowania także jesienią i w czasie zimy, a więc już poza ogrodem. – Pogoda nadal ma znaczący wpływ na sprzedaż grilli oraz asortymentu uzupełniającego – mówi Tomasz Orszul. – O sukcesie w sprzedaży tej kategorii produktów decyduje jednak przede wszystkim zasobność portfela kupujących. Jeżeli nastroje konsumenckie się poprawią, to z pewnością wzrośnie sprzedaż droższych grilli gazowych oraz elektrycznych, które pozwalają cieszyć się potrawami z rusztu przez cały rok – podsumowuje.   

 

Grillowanie z finezją
Wiktor Wencel, dyrektor generalny Weber-Stephen Polska
 
W Polsce rynek BBQ wciąż się rozwija. Warto przy tym zaznaczyć, że każdego roku obserwujemy coraz większe zainteresowanie produktami klasy premium. Choć Polacy wciąż najbardziej cenią tradycyjne grille węglowe, które są nieodłącznym elementem większości spotkań w ogrodzie, to coraz liczniejsza staje się grupa miłośników grillowania, którzy doceniają komfort i szybkość przyrządzania potraw na grillach gazowych. W tym roku z pewnością dużą popularność będą miały grille węglowe z serii Master-Touch. Dwuczęściowy ruszt i zestaw akcesoriów takich jak wok, patelnia czy kamień do pizzy powodują, że znikają dotychczasowe ograniczenia wynikające z konstrukcji grilla. Teraz będzie można grillować potrawy kuchni włoskiej, azjatyckiej czy amerykańskiej, a nawet przygotować sosy na grillu węglowym. To ważna ewolucja w sposobie myślenia o grillowaniu.

 

Liczymy na udany debiut
Andrzej Siedlewski, prezes Victus-Emak sp. z o.o.

Po wnikliwej analizie możliwości sprzedaży produktów marki Barbecook, nasza firma zdecydowała się na wprowadzenie ich do stałej oferty. Marka Barbecook jest numerem jeden w krajach Beneluxu. Zakładamy, że atrakcyjny asortyment, wysoka jakość produktów i stosunkowo niskie ceny będą interesujące także dla konsumentów w Polsce. Na polski rynek trafi kilka modeli grilli węglowych wykonanych ze stali nierdzewnej, grille gazowe, a także wędzarnie. Ofertę uzupełni kilkanaście akcesoriów do grillowania. Mamy wielką nadzieję, że marka Barbecook zadomowi się na naszym rynku już w tym sezonie.

 

Jakość, funkcjonalność, cena
Piotr Sygnarowicz, Import-Export Manager Planta sp. z o.o.

Ubiegłoroczne wyniki sprzedaży asortymentu BBQ okazały się dla nas bardzo satysfakcjonujące, pomimo rosnącej konkurencji na rynku. Można zaobserwować, że coraz więcej klientów poszukuje produktów wysokiej jakości, funkcjonalnych, ale w rozsądnej cenie. Wymagania kupujących wyraźnie rosną, dlatego systematycznie poszerzamy ofertę grilli i akcesoriów Dr Grill o nowości, dbając o to, by proponowane przez nas produkty spełniały oczekiwania jak najszerszego grona odbiorców. To fundamentalny warunek budowania przewagi konkurencyjnej w tym segmencie handlu. W rozpoczynającym się sezonie liczymy na dynamiczny wzrost sprzedaży.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie