BIO przyszłością rynku

Nasiona wyhodowane w oparciu o naturalne metody uprawy bez użycia środków ochrony roślin i nawozów sztucznych to w Polsce ciągle nisza. Jednak patrząc na dynamiczny rozwój rynku żywności ekologicznej segment ten będzie w przyszłości zyskiwał na znaczeniu

Tekst: Michał Gradowski

Produkty ekologiczne to obecnie najdynamiczniej rozwijający się sektor na rynku produktów żywnościowych. Szacuje się, że produkcja żywności ekologicznej wzrasta od początku lat dziewięćdziesiątych o 20% rocznie.
Popularność trendu eko wpływa także na branżę ogrodniczą. Choć ciągle niewielu producentów na polskim rynku oferuje nasiona BIO, to wyraźnie widać, że ich sprzedaż wzrasta z roku na rok.   

EKOnasiona

Nasiona BIO są pozyskiwane w oparciu o naturalne metody uprawy bez użycia środków ochrony roślin i nawozów sztucznych. Są idealnym rozwiązaniem dla zwolenników zdrowego trybu życia. Hodowla odmian i cała produkcja nasienna jest prowadzana z wykorzystaniem tradycyjnych metod rozmnażania, zgodnie z wymogami Unii Europejskiej i potwierdzona certyfikatem. Informacją dla konsumenta o zgodności produktu z normami rolnictwa ekologicznego jest umieszczone na opakowaniu logo – zielony liść ułożony z gwiazdek, zwany potocznie „euroliściem. Jak nasiona oznaczone tym symbolem sprzedają się na polskim rynku? – Obserwujemy istotny wzrost sprzedaży naszej serii BIO – mówi Beata Skrętowska, dyrektor ds. handlu w firmie PlantiCo Zielonki sp. z o.o. – Wiele oferowanych produktów z tej serii to odmiany własnej hodowli, wybrane pod kątem określonych cech jakościowych i zwiększonej odporności na choroby – dodaje. 

Ukryty potencjał

W promocję zdrowego żywienia angażuje się wiele podmiotów, w tym także Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pod koniec ubiegłego roku na jego zlecenie przeprowadzono kampanię promującą zdrową żywność pod hasłem „Żywność ekologiczna gwarancją dobrego smaku”. Przy okazji tej kampanii przeprowadzono też badania pokazujące profil odbiorcy produktów eko i potencjał tkwiący w tej kategorii produktów. Jak wynika z raportu TNS Polska, we wrześniu 2012 roku 5% respondentów deklarowało, iż sięga po żywność wyprodukowaną zgodnie z zasadami rolnictwa ekologicznego. Zdrowa żywność trafia przede wszystkim do osób młodych i w średnim wieku. Regularnie kupowało ją 8% badanych w przedziale wiekowym od 24 do 34 roku życia i 6% spośród badanych w grupie wiekowej 34-44 lat. Wystarczyła jednak krótka kampania informacyjna przygotowana przez Fabrykę Komunikacji Społecznej, a wskaźnik osób kupujących zdrową żywność zwiększył się ponad dwukrotnie, osiągając 11%. Podobny wzrost dotyczył także dwóch grup wiekowych, w których produkty eko są najpopularniejsze – po kampanii 19% respondentów do 34 roku życia deklarowało, że regularnie kupuje produkty ekologiczne, w przedziale do 44 lat odsetek ten wzrósł do 17%. Co to oznacza dla branży ogrodniczej? Dzięki aktywnej promocji i uświadamianiu klientów można zwiększyć rotację nasion BIO w sklepach i centrach ogrodniczych.

REKLAMA