Jeden z najbardziej znanych producentów silników nie zwalnia tempa. Hitem ubiegłego sezonu był system InStart®, kolejnym mogą stać się silniki serii EXi, niewymagające wymiany oleju, a w przyszłym roku na polski rynek trafią kosiarki z silnikami Mow’n’Stow, które można przechowywać w pozycji pionowej. – Chcemy być ciągle o dwa kroki przed konkurencją – mówi Wojciech Jasiński, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Briggs & Stratton
Rozmawia: Michał Gradowski
W ostatnim czasie obserwujemy spore przyspieszenie w firmie Briggs & Stratton – co roku na rynek trafiają nowe, innowacyjne rozwiązania. Czy potrzeby konsumentów zmieniają się tak szybko?
My już nie musimy pracować nad tym, aby silniki Briggs & Stratton się nie psuły. Produkujemy je ponad 100 lat, wiemy, jak to robić. Teraz uczymy się słuchać użytkowników naszego sprzętu, wsłuchujemy się w głos konsumentów. Ich wymagania rosną, zadają coraz trudniejsze pytania, a nasi inżynierowie intensywnie pracują nad odpowiedziami. Konsument nie lubi ciągnąć za linkę rozrusznika? Briggs & Stratton ma na to odpowiedź – system InStart®. Konsument nie lubi wymieniać oleju? Dzięki nowym silnikom Briggs & Stratton serii EXi już nigdy nie będzie musiał tego robić. Konsument ma problem, bo kosiarka spalinowa zajmuje zbyt dużo miejsca w garażu? Briggs & Stratton ma rozwiązanie: nowe kosiarki z silnikiem Mow’n’Stow można przechowywać w pozycji pionowej – bez ryzyka wylania oleju czy benzyny.
Jakie były handlowe rezultaty wprowadzenia na rynek technologii InStart®? Czy w tym sezonie będzie jeszcze więcej kosiarek z tym systemem? Czy kosiarki z linką rozrusznika znikną z rynku w najbliższej perspektywie?
System Briggs & Stratton InStart® wprowadziliśmy do sprzedaży w jednym modelu silnika w 2014 r. Pierwsze produkty pojawiły się na rynku w sezonie 2015. Sprzedaż dwukrotnie przekroczyła nasze oczekiwania, dlatego w obecnym sezonie będzie jeszcze więcej kosiarek z tym systemem – wprowadziliśmy już trzy modele silników bez linki rozrusznika. Naszym zdaniem przyszłość linki rozrusznika jest przesądzona, bo użytkownicy kosiarek spalinowych nie lubią tego rozwiązania. To konsumenci zdecydują jednak, czy i kiedy znikną z rynku kosiarki z tym starym rozwiązaniem.
Kolejną innowacją firmy są silniki serii EXi, niewymagające wymiany oleju. Czy badania konsumenckie, jakimi dysponuje B & S pokazują, że jest to czynnik, który może poważnie wpłynąć na decyzje zakupowe? Czy silniki z tej serii będą droższe niż inne silniki o porównywalnych paramertrach?
W kwestii wymiany oleju konsumenci nie mówią, ale krzyczą: chcemy łatwiejszej obsługi silników! Wymiana oleju jest tak samo nielubiana, jak szarpanie się z linką rozrusznika. Dlatego uważam, że nowe silniki Briggs & Stratton budowane w zupełnie innej technologii, którą umownie nazywamy samochodową, będą miały bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe. Badania konsumenckie pokazują, że jest duża grupa użytkowników kosiarek elektrycznych, która bardzo chętnie zrezygnuje z kabla i przerzuci się na kosiarki spalinowe – ale pod warunkiem, że będą proste w obsłudze.
Silniki tej serii nie będą droższą alternatywą dla innych silników. Briggs & Stratton zainwestował bardzo duże środki finansowe w budowę całkowicie nowej linii technologicznej do produkcji silników 600 EXi SERIES, które w naturalny sposób zastępują stare silniki dolnozaworowe 600 E SERIES.
W przyszłym roku na polskim rynku dostępne będzie kolejne nowe rozwiązanie B & S – silniki Mow’n’Stow, zaprojektowane tak, aby kosiarkę można było przechowywać w pozycji pionowej. Czy to rozwiązanie skierowane jest głównie do właścicieli małych ogrodów? Jakie są jego zalety poza oszczędnością miejsca?
Kosiarki z silnikami Briggs & Stratton z systemem Mow’n’Stow dedykowane są dla wszystkich użytkowników, którzy nie mają zbyt dużo miejsca na przechowywanie sprzętu. Bardzo często brak przestrzeni wpływa na decyzje zakupowe konsumentów – kupują kosiarki elektryczne, które można łatwo przechowywać w pozycji pionowej. Zaletą tego rozwiązania jest – tylko i aż – oszczędność miejsca oraz zwiększenie szansy na pozyskanie nowych klientów.
Czy na polskim rynku dominują kosiarki z markowymi silnikami? Czy konsumenci zwracają uwagę na brand silnika przy zakupie?
Pierwsze pytanie nie jest łatwe dla przedstawiciela marki Briggs & Stratton – łatwo zostać posądzonym o brak obiektywizmu. Trudno też precyzyjnie zdefiniować, co to znaczy markowy silnik? Nasza, ponad 100-letnia marka na pewno jest kluczowym graczem na rynku. Analizując wyniki badań konsumenckich w Polsce wiemy, że marka silnika jest jednym z kluczowych argumentów przy wyborze kosiarki. Niestety, istotna jest także niska cena, która nie zawsze idzie w parze z dobrą marką.
Jakie są plany firmy na przyszłość? Czy koszenie trawników może być kiedyś jeszcze łatwiejsze?
To, że Briggs & Stratton jest największym na świecie producentem silników spalinowych chłodzonych powietrzem wcale nie oznacza, że spokojnie siedzimy i delektujemy się sukcesem. Każdy dzień to walka – sama historia nie obroni marki na rynku. Chcemy być ciągle o dwa kroki przed konkurencją, dlatego też widać u nas przyspieszenie. Mogę potwierdzić, że pedał gazu mamy wciśnięty w podłogę, a efektem będzie w przyszłości jeszcze łatwiejsze koszenie trawników.