Christmas World wyznacza trendy

Już niedługo – w dniach od 24 do 28 stycznia 2020 r. we Frankfurcie nad Menem – odbędzie się kolejna edycja Christmas World – największych światowych targów dekoracji świątecznych i sezonowych. Na zapowiadającej to wydarzenie konferencji, która odbyła się 17 października w Warszawie,  poznaliśmy najbardziej aktualne trendy. Redakcję „Biznesu Ogrodniczego” reprezentował wydawca magazynu, Jarosław Olewicz

 

Tekst: Michał Gradowski

 

Na tegorocznej edycji targów Christmas World swoją ofertę zaprezentowało prawie 1085 wystawców z 44 krajów, z czego aż 79% stanowili wystawcy spoza Niemiec. Odwiedziło je natomiast ponad 45 tys. zwiedzających ze 123 krajów – 64% z nich stanowili goście zagraniczni. Trudno o lepszy dowód na wysoką rangę tego wydarzenia. Kolejną edycję zaplanowano w dniach 24-28 stycznia 2020 r. Warto wtedy odwiedzić także inne wydarzanie organizowane przez Messe Frankfurt – targi Creative World (25-28.01) i Paper World (25-28.01).

 

3 megatrendy

Na konferencji zapowiadającej targi, które co roku są wartościowym barometrem trendów, zaprezentowano 3 megatrendy wpływające na handel. To urbanizacja, indywidualizacja oraz New Work (praca w nowym wydaniu).

Pierwszy odwołuje się do zmiany funkcji centrów miast, które muszą odpowiadać na nowe potrzeby mieszkańców. Ważna jest dobra komunikacja i szeroki wachlarz usług. Dobrym przykładem takiego podejścia jest Market Hall w Rotterdamie – połączenie rynku, centrum handlowego, restauracji i miejsca spotkań czy Horst DIY Store w Hamburgu – sklep w centrum miasta, bez dużego parkingu, dla miejskich majsterkowiczów zainteresowanych wyjątkową atmosferą i fachowymi poradami. W handlu znaczenia nabiera też synergia – przykładem może być współpraca Dehner Garden Center i firmy Decathlon w niemieckim Fürth niedaleko Norymbergii – oba formaty mają podobną grupę docelową, ludzi, którzy cenią sobie naturę i spędzanie czasu na świeżym powietrzu.

Indywidualizacja jest natomiast jednym z najważniejszych trendów społecznych. Przyszłość należy bowiem do 20-, 30-latków, pokolenia „na żądanie”, które intensywnie korzysta z wielu aplikacji i ma duże oczekiwania. Można też wytypować nowe segmenty klientów. Najważniejsze z nich to experience oriented shoppers (około 24% współczesnych konsumentów), dla których w procesie zakupowym najważniejsze są emocje, doświadczenie, atmosfera. Dla service oriented shoppers (23%) liczy się przede wszystkim jakość obsługi, a convenience oriented shoppers (13%) nad inne czynniki przedkładają szybkość, łatwość i wygodę zakupów. Najważniejszym zadaniem sklepów jest więc odpowiednie zdefiniowanie i dotarcie do grupy docelowej.

Jednym z najważniejszych elementów trendu New Work jest z kolei zjawisko

work-life blending, przenikanie się pracy i życia prywatnego oraz konieczność ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji i zdobywania nowych umiejętności.

Elastyczne godziny pracy czy praca w trybie home office to coraz powszechniejsze rozwiązania. Taki tryb pracy w piątki wprowadza coraz większe grono pracodawców w Niemczech.

Analitycy Messe Frankfurt wskazują także na znaczenie Family matters (spraw rodzinnych), bo „w coraz bardziej skomplikowanym świecie rodzina, wspólnota i autentyczne spotkania między ludźmi mają największe znaczenie”.

 

Naturalna roślinność czy miejska dżungla?

Jednym z najważniejszych elementów Christmas World będą ekspozycje przygotowane zgodnie z najnowszymi trendami estetycznymi. Wytypowali je projektanci Claudia Herke, Cem Bora i Annetta Palmisano z agencji bora.herke.palmisano. Postawili na trzy trendy. Pierwszy, Green ritual, inspirowany jest naturalną roślinnością. To nowoczesna, czysta, spokojna estetyka, którą zobaczymy w dwóch wydaniach. W pierwszym najważniejszymi kolorami będą odcienie szarości, beżu oraz kolor piaskowy, zieleń paproci i czerwono-brązowy. W drugim motywem przewodnim będzie tajemniczy roślinny świat ciemnych kolorów z głębokimi odcieniami czerwonych i ciemnych liści.

Kolejny trend kolorystyczny, inspirowany najbardziej innowacyjnymi kreacjami mody, nazwano natomiast Silken party. W pierwszym wariancie będzie to delikatna, pastelowa gama kolorystyczna – miękkie, kremowe barwy i świeże odcienie sorbetowe, w drugim – kolory eleganckie, błyszczące, ciepłe i delikatne.

Trzeci trend inspirowany nowym miejskim stylem życia to Happy get-together. Dominują w nim żywe kolory pomarańczowego wosku, stonowane „recyclingowe” kolory, takie jak butelkowa zieleń oraz nietypowe połączenia barw i faktur. Wykorzystanie odpadów do tworzenia niekonwencjonalnych pomysłów to jedno z kluczowych założeń tego trendu.

REKLAMA