Sprzedaż roślin w centrum ogrodniczym związana jest z sezonowością i – co za tym idzie – porą kwitnienia poszczególnych gatunków. Dlatego ważna jest właściwa ekspozycja i oznakowanie materiału roślinnego. Jaki marketing produktowy praktykuje Szkółka Pojemnikowa Clematis?
Szkółkę Pojemnikową się w produkcji i innych pnączy, stworzyli 20 lat temu Szczepan Marczyński i Władysław Piotrowski. Od 1995 r. mieści się w Pruszkowie koło Warszawy, zajmując powierzchnię ponad 7 ha. Wyróżnia się nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, które umożliwiają wydajną produkcję najwyższej jakości materiału roślinnego. „Od samego początku mięliśmy sprecyzowaną strategię działania” – opowiada Szczepan Marczyński. Głównym założeniem było zgromadzenie możliwie jak najszerszej oferty wartościowych pnączy dostosowanych do polskich warunków klimatycznych. Podróżując po całym świecie, właściciel sprowadza rocznie kilkadziesiąt taksonów, które następnie trafi ają do wyodrębnionego działu nowości, gdzie podlegają bacznej obserwacji i ocenie. Dla najwartościowszych przygotowywany jest materiał ilustracyjny oraz charakterystyka rośliny. „Tak przygotowane pnącza wprowadzane są do sprzedaży – wyjaśnia szkółkarz – a naszą rolą, jako producentów, jest przekonanie sprzedawców oraz klientów o wartości nowej odmiany”.
W wyłącznej sprzedaży hurtowej znajduje się ponad 350 gatunków i odmian, z tego 250 powojników. W tym miejscu należy zaznaczyć, że 22 odmiany zostały wyhodowane przez Szczepana Marczyńskiego. Rośliny podzielone są na trzy kategorie cenowe: standard, ekstra i rarytasy.
Marketing produktowy
Szkółka Clematis troszczy się nie tylko o towar najwyższej jakości, ale także o jego ekspozycję w centrum ogrodniczym. Rośliny traktowane są jako produkt, który wymaga skutecznego marketingu.
Najczęściej pierwszym kontaktem potencjalnych klientów z ofertą firmy jest wizyta na stronie internetowej, której niewątpliwym atutem jest bogactwo ilustracji i informacji nie tylko na temat poszczególnych gatunków i odmian, ale i sposobów ich zastosowania, uprawy i pielęgnacji.
Do dyspozycji klientów producent oddaje barwne etykietki zawieszane na poszczególnych roślinach, na odwrocie których znajduje się instrukcja sadzenia i pielęgnacji oraz opis rośliny. Udostępniane są również kolorowe plakaty i plansze. Więcej informacji na temat roślin sprzedawcy oraz konsumenci mogą zasięgnąć z książki autorstwa Szczepana Marczyńskiego „Clematis i inne pnącza ogrodowe” wydanej przez Oficynę Multico w 2008 r.
Podstawę sprzedaży stanowią pnącza w pojemnikach C2 podwiązane do bam-busowych podpór. Rośliny oznaczone są plastikowymi, odpornymi na promieniowanie UV, wodoodpornymi etykietkami. Na etykietce poza zdjęciem kwiatów danej rośliny znajduje się również jej dokładny opis, schemat sadzenia i wskazówki dotyczące pielęgnacji. Przy zakupie 250 sztuk klient nieodpłatnie otrzymuje 1 sztywny plakat, który doskonale sprawdza się jako wobbler oznaczający grupę asortymentową. Rośliny pakowane są w drewniane skrzynki po 25 sztuk.
Szkółka oferuje również duże powojniki i inne pnącza w pojemnikach C5, C7,5 i C10, które cieszą się coraz większym zain-teresowaniem klientów.
Na uwagę zasługuje sprzedaż roślin w pojemnikach P9 (9 x 9 x 10 cm), które pakowane są na trzy różne sposoby.
Pierwszy z nich to pnącza z barwną ety-kietą wodoodporną – 24 rośliny w różnych zestawieniach, umieszczonych w plastikowych wytłaczankach. Istnieje możliwość kupna dodatkowo kartonowych opakowań zbiorczych. Przy zakupie 10 zestawów klient nieodpłatnie otrzymuje 1 sztywny plakat.
Drugi sposób sprzedaży to pnącza z barwną kartonową etykietą o wymiarze 40 x 10 cm zapakowane w foliowe, perforowane torebki. Sprzedawane są kartonami po 24 sztuki w 5 różnych zestawach,z dołączonym (odpłatnie) na życzenie klienta sztywnym, barw-nym plakatem. Powojniki, o po-jedynczych kwiatach, sprzeda-wane są jako zestaw odmian w 6 kolorach, natomiast o pełnych kwiatach jako ze-staw odmian w 5 kolorach.
Trzeci sposób to pnącza pakowane w barwne kartoniki, które sprzedawane są w zbiorczych kartonach po 24 sztuki w zestawie.
Aktywna sprzedaż
Szczepan Marczyński pod-kreśla, że aktualnie sezon sprzedaży roślin w centrach ogrodniczych jest stosunkowo krótki. Przypada głównie na wiosnę, co wynika przede wszystkim z koni wygodnictwa klientów oraz błędnego przekonania, że rośliny najlepiej sadzić wiosną. Takie podejście znacznie ogranicza możliwości centrów ogrodniczych, ale również same centra niewiele zmieniają w tej kwestii i w stopniu niewystarczającym promują nasadzenia jesienne, będące dla roślin bardziej korzystne. Szkółka Pojemnikowa Clematis oferuje szeroki wybór pnączy obsypanych kwiatami lub pięknymi liśćmi jesienią. Centra ogrodnicze mogłyby pro-mować te rośliny, zapewniając sobie dłuż-szy okres sprzedaży.