Compozycja

Tekst: Marcin Fajerski

 

W swoim asortymencie Compo posiada między innymi bardzo szeroki wybór podłoży specjalistycznych Compo Sana. Dzięki temu klienci centrów ogrodniczych mogą nabyć rzadko występujące na rynku rodzimym podłoża do cytrusów, roślin wodnych, bonsai czy roślin śródziemnomorskich (oleander, bugenwilla, drzewo oliwne). Firma produkuje również wysokiej jakości nawozy specjalistyczne – długo działające i wzbogacone w guano. Uzupełnienie oferty stanowią środki ochrony roślin, jak na przykład Karate Zeon 050C.

 

Efektywnie i ekonomicznie
Ponieważ wachlarz produktów oferowanych przez Compo stale się powiększa, konieczne staje się dodatkowe wsparcie sprzedaży i skuteczny merchandising. Tomasz Jarski, przedstawiciel firmy na środkowo-wschodnich terenach Polski, mówi: – Materiały ekspozycyjne, którymi firma dysponuje, mają za zadanie nie tylko reklamować naszą markę i przykuwać uwagę konsumentów, zapewniać najkorzystniejszy product placement, ale także umożliwiać efektywne zarządzanie powierzchnią sprzedaży w centrach ogrodniczych.

Dlatego Compo jako jedyna firma na rynku zdecydowała się na wprowadzenie displayów na podłoża, umożliwiających efektowne eksponowanie towaru w bloku pionowym. Taki sposób prezentacji skutecznie przykuwa wzrok kupujących. Tomasz Jarski zwraca także uwagę na ich praktyczną funkcję: – Nasze displaye na podłoża Compo pozwalają pracownikom centrum ogrodniczego zaoszczędzić czas. Łatwy montaż, możliwość przeniesienia za pomocą paleciaka i brak konieczności foliowania to ich dodatkowe atuty. Ponadto na kartonowych stojakach można zamontować metalową półkę na płynne nawozy zgodnie ze standardami tworzenia drzewa decyzyjnego – reasumuje.

Poza estetycznymi kartonowymi displayami firma oferuje plastikowe regały, na których z powodzeniem można ustawić większość małogabarytowych produktów Compo, takich jak nawozy. Co istotne, regał ten również nie zajmuje wiele powierzchni sprzedażowej i nie sprawia problemów przy składaniu. Ciekawy pomysł stanowi wprowadzenie wieszaków z półką, na której można umieścić płynne nawozy z asortymentu Compo. Przymocowywane za pomocą śrub, nie zabierają wiele miejsca i nadają się do umieszczenia na stołach z materiałem roślinnym. Izabela Kaszuba, właścicielka centrum ogrodniczego Flora Point w Warszawie-Aninie, obsługiwanego przez Tomasza Jarskiego, przyznaje, że rozwiązanie to pozytywnie wpływa na obroty: – W ten sposób można powiększać koszyk zakupowy. Konsument, widząc na przykład storczyki, nie zapomni zaopatrzyć się w specjalistyczny nawóz do ich pielęgnacji.

 

Reklama to podstawa
Poza ekspozytorami, w znaczący sposób wpływającymi na sprzedaż, firma Compo oferuje łatwe w montażu i bardzo trwałe banery reklamowe, które można zamieścić przed wjazdem do centrum ogrodniczego. W działaniach promocyjnych firma nie ogranicza się jedynie do dostarczania materiałów ekspozycyjnych i wspierających sprzedaż, ale także współorganizuje z centrami ogrodniczymi dni otwarte, w których biorą udział regionalni przedstawiciele Compo. Tomasz Jarski mówi: – Nie tylko doradzamy klientom w wyborze produktów, lecz również służymy radą w zakresie pielęgnacji roślin. Choć mamy dobrze poinformowaną i wierną grupę kupujących, cały czas dbamy o swoją markę i pragniemy przekonać do niej jak największą grupę odbiorców – podsumowuje.

Poza tym firma, jako liczący się na rynku producent podłoży, nawozów ogrodniczych i środków ochrony roślin, inwestuje w reklamę swoich produktów w konsumenckiej prasie ogrodniczej (m.in. w „Kwietniku”, „Działkowcu” i w magazynie „Mój Piękny Ogród”) oraz w czasopismach takich jak „Przyjaciółka”. Mariusz Hoszowski-Siarkiewicz, dyrektor działu Compo Consumer, mówi: – Aktywna promocja marki Compo w mediach ma miejsce nie tylko w szczycie sprzedaży, ale również w miesiącach jesiennych. Reklama w prasie branżowej ma dla nas niezwykle istotne znaczenie, ponieważ stale rozwijamy asortyment naszych produktów. W najbliższych latach zamierzamy zwiększyć nacisk na promowanie naszych produktów w sklepach oraz centrach ogrodniczych – konkluduje.

 

Design w opakowaniu
Znaczącą rolę w promocji produktów Compo pełnią opakowania. Firma dba nie tylko o ich czytelność, interesujący layout, ale także o to, by były wygodne w transporcie, przenoszeniu oraz przechowywaniu. Doskonały przykład stanowią 25-litrowe worki podłoży dla roślin domowych, tzw. compact. Skompresowana zawartość opakowań oraz ich regularny sześcienny kształt sprawiają, że produkt zajmuje mało miejsca na palecie, zabiera niewiele powierzchni sprzedanym żowej, a dzięki geometrycznej formie staje się łatwiejszy do ustawienia w bloku pionowym. Worki w sklepie wyglądają wtedy bardziej estetycznie, przez co skuteczniej przykuwają wzrok potencjalnych nabywców. Dodatkowo opakowania zaopatrzono w uchwyty ułatwiające przenoszenie i specjalne plastry samoprzylepne, które umożliwiają zawinięcie i szczelne zamknięcie opakowania z pozostałą ilością podłoża. Compo jako jedyny producent w Polsce oferuje tego typu opakowania.

 

Materiały ekspozycyjne mają nie tylko reklamować markę, ale także umożliwiać efektywne zarządzanie powierzchnią sprzedaży

 

Innowacje ułatwiające użytkowanie produktów stają się znakiem rozpoznawczym Compo w branży ogrodniczej. Jednym z ciekawszych rozwiązań było wprowadzenie specjalnych nakrętek na butelki nawozów płynnych. Nakrętki te wyposażone są w efektowną miarkę dozującą, ułatwiającą przygotowanie odpowiedniej dawki nawozu. Na opakowaniach podłoży firma za pomocą czytelnych symboli informuje swoich klientów, jakiego typu dodatki uszlachetniające zastosowano w danym produkcie. Mariusz Hoszowski-Siarkiewicz wyjaśnia: – Wychodzimy z założenia, że nasi klienci-hobbyści mogą nie znać się na składnikach podłoży, dlatego na opakowaniach umieszczono czytelne i zrozumiałe piktogramy. W ten sposób ułatwiamy kupującym wybór podłoży odpowiadających wymaganiom roślin i pokazujemy, że jesteśmy firmą kompetentną i bezustannie inwestującą w rozwój – reasumuje.

Prawa rynku
Mimo iż firma Compo dopiero od kilku lat funkcjonuje na rynku hobby, zdołała już osiągnąć pozycję znaczącego dostawcy. Izabela Kaszuba, właścicielka Flora Point, przyznaje: – Z roku na rok sprzedaż produktów Compo wzrasta. W przeciągu dwóch miesięcy sezonu wiosenno-letniego sprzedaliśmy więcej podłoży niż w całym ubiegłym roku. Niewątpliwa w tym zasługa wysokiej jakości produktów oferowanych przez Compo, kampanii konsumenckich i szkoleń dla sprzedawców. Sukces handlowy Compo zawdzięcza również regularnemu prowadzeniu badań dotyczących receptur swoich produktów. To dzięki bardzo wysokiej jakości podłoża ogrodnicze Compo cieszą się rosnącą popularnością wśród klientów centrów ogrodniczych.

 

 

 

 

 

 

REKLAMA