Decor – artykuły z duszą

Prostota i klasyczna elegancja czy nieokiełznana awangarda? Stonowane barwy czy krzykliwe kolory? Rozmiar XXL czy subtelne filigranowe dodatki? Jakie trendy w dekoracjach domu i ogrodu obowiązywać będą w roku 2011?

 

Tekst: Anna Walczak

 

Klienci, wybierając produkty dekoracyjne, kierują się indywidualnym gustem i wyczuciem stylu. Po które artykuły będą sięgać w 2011 roku? I skąd czerpać wiedzę na temat tego, co będzie modne i pożądane w nadchodzącym sezonie?

 

Świeca czy mebel?
Kategoria home & decor czerpie garściami ze świata mody. Polacy rzadko decydują się na rewolucyjne zmiany w wystroju. Częściej sięgają po artykuły dekoracyjne, takie jak świece, czy drobne dodatki do ozdoby ogrodów lub mieszkań. Stąd też najważniejsze, by klient miał wybór właśnie spośród dodatków dobrej jakości, wykonanych z wytrzymałych materiałów. Prawidłowo zdefiniowane i wyeksponowane modne detale w centrum ogrodniczym mogą stanowić wskazówkę dla klientów. Centrum staje się więc swego rodzaju kreatorem mody na konkretne produkty, może wzbudzić chęć posiadania, być przewodnikiem po trendach.

 

Niepowtarzalne…
Trendy w każdym sezonie rozwijają się i poszerzają. Jak potwierdzają organizatorzy targów Ambiente, w ostatnich latach zauważalne stało się  zainteresowanie klientów tzw. artykułami z duszą. – Klienci zwracają uwagę na krótkie serie niepowtarzalnych kolekcji dostępnych tylko w jednym centrum ogrodniczym. Tak charakterystyczna dla Polaków chęć wyróżnienia się, przekłada się zwłaszcza na zakup artykułów dekoracyjnych – potwierdza Iwona Bigońska, właścicielka Centrum Ogrodniczego Hortulus w Dobrzycy.

 

Nowa odsłona klasyki
Analiza międzynarodowych trendów w modzie, architekturze czy wzornictwie pozwala opracować prognozy na najbliższy sezon w kategorii domowych i ogrodowych dekoracji. I tak jak potwierdzają nasi rozmówcy, wśród produktów decor następuje swego rodzaju reinterpretacja klasyki. Powrót do poprzednich epok czy dekad szczególnie widoczny jest w przypadku mniejszych dodatków dekoracyjnych, które są stylizowane na produkty nadgryzione zębem czasu, noszące znamiona użytkowania. – Zauważa się również naśladowanie wzornictwa charakterystycznego dla lat 70. – wskazuje Dorota Zdziebkowska, współwłaścicielka firmy Grupa Zachodnia.

 

Pro eko?
Na targach i wystawach wnętrzarskich silnie odznaczał się nurt ekologiczny w artykułach dekoracyjnych. – Wiele kolekcji przewidzianych na rok 2011 ma ekologiczny charakter zarówno jeśli chodzi o kolorystykę, jak i materiały, z których zostały wykonane – mówi Dorota Zdziebkowska. W nurt ten z powodzeniem wpisują się awangardowe meble ogrodowe wykonane z materiałów poddanych recyclingowi lub  drewniane czy wiklinowe.

 

Kolor ma wpływ na zysk
Choć niezwykle modne są zdecydowane barwy, takie jak intensywna zieleń, bordo,  czerwień, klienci nadal częściej decydują się na produkty w stonowanych kolorach. – Beże, brązy, jednym słowem, wszystkie kolory ziemi to barwy, które również w 2011 roku będą się cieszyć zainteresowaniem klientów – mówi Anna Miszczyszyn, właścicielka firmy Dolagra.  – Artykuły w kolorach pastelowych to tzw. bezpieczny towar. Jego sprzedaż od lat utrzymuje się na stałym, zadowalającym poziomie – potwierdza Iwona Bigońska. Warto jednak posiadać w ofercie kilka donic oraz artykułów dekoracyjnych w intensywnych kolorach, tak by zadowolić najbardziej wymagających klientów.

 

A co na święta?
Uniwersalne kolekcje donic i artykułów dekoracyjnych goszczą na półkach ogrodniczych przez cały rok. A jak przedstawiają się trendy na specjalne, świąteczne okresy w branży? – Trudno jest mówić o takowych przygotowanych przez producentów na święta wielkanocne, gdyż nie są one traktowane w szczególny sposób w całych kolekcjach. Natomiast  wiedzę o tym, co będzie dominowało w ofercie bożonarodzeniowej w roku 2011 zdobędziemy dopiero na europejskich imprezach targowych, które odbędą się na przełomie stycznia i lutego – tłumaczy Dorota Zdziebkowska.

 

By sprzedawać z sukcesem
Doboru artykułów dekoracyjnych, które będą cieszyć się popularnością wśród klientów centrum ogrodniczego, trzeba się nauczyć. Jak zauważa Iwona Bigońska, sprzedaż produktów decor zależy od regionu kraju. – Obserwacja koszyka zakupowego pozwoliła mi poznać lokalne preferencje nabywców. Wiem, co się sprzedaje, a po co klienci sięgają rzadziej – potwierdza.  – Myślę, że aby trafnie odgadnąć, co się może podobać i dobrze sprzedawać, należy czuć i rozumieć ten rynek, trzeba umieć rozpoznać, które kierunki przyjmą się na polskim gruncie,  a które nigdy nie podbiją dość konserwatywnych serc i gustów Polaków.  Niewątpliwie trzeba mieć tzw. nosa, wyczucie rynku oraz dużą dozę odwagi, aby dołączyć do firm, które jako pierwsze wprowadzają na rynek nowinki i które odkryją lub wypromują hity kolejnych sezonów – dodaje Agnieszka Kowalska z firmy Belldeco.

 

Modna ceramika
Anna Miszczyszyn
właścicielka
Dolagra

Jako że donice to ważny aspekt dekoracji przestrzeni, bacznie przyglądamy się trendom na kolejne sezony. W roku 2011 na popularności zyskają donice o większych rozmiarach. Coraz częściej klienci wystawiają rośliny przed budynkami lub w ogrodzie. Taka aranżacja stanowi element ozdobny. Nawet w okresie zimowym mrozoodporne, glazurowane donice pięknie prezentują się przed domem. Nowością, którą przygotowaliśmy dla naszych klientów na najbliższy rok, będą donice cynkowe o bardzo ciekawym i innowacyjnym wzorze powstałym z połączenia dwóch kolorów. W roku 2010 wprowadziliśmy do sprzedaży linię donic z czarnego terazzo, która w najbliższym czasie zostanie uzupełniona o tzw. light terazzo. Będzie ono charakteryzowało się równie monumentalnym wyglądem, co poprzednia kolekcja, przy ulepszonych walorach praktycznych. Hitem na pierwszy rok drugiej dekady XXI wieku będzie nowy rodzaj glazurowanych fontann w bardzo intensywnych kolorach

 

Słodka wiosna, hipisowskie lato
Grażyna Sawicka
prezes zarządu
Tersteege

Rok 2011 przyniesie cztery nowe trendy w dekoracji i szeroko rozumianej florystyce. Pierwszy z nich Sugared Spring – słodka wiosna – to nowa, świeża odsłona form retro. Kolory biały i beż dominują jako baza z muśnięciem wielobarwnych  pasteli. Inspiracje czerpiemy ze stylu retro oraz vintage i unowocześniamy je. Ma być wiosennie!  Czarująco i kwitnąco. Kolejny trend to Magic Kitchen Garden – magiczny warzywniak. Tu modne i inspirujące są warzywa! Styl rustykalny, biopoetyczny, ale pełen radości. Dominują kolory z rodziny zieleni dosmaczane naturalnymi przyprawami cynamonu, pieprzu, wanilii. Wracają zapomniane warzywa. Ten trend to wielka botaniczna różnorodność. Ma być „zdrowo”. Wszak to warzywa inspirują kształty, kolory i faktury. W okres letni wchodzimy w atmosferze Sunny Blossom –  słonecznych kwiatów. Rozbielone, pudrowe kolory kojarzone ze  słoneczną, kwiatową i kobiecą harmonią. W ślad za „slow food” idzie tutaj „slow decoration” z pięknymi, naturalnymi i lekko spłowiałymi barwami, elementy dekoracyjne są jak malowane akwarelą, a fasony oczywiście retro.

 

Powrót do poprzednich epok
Agnieszka Kowalska
właścicielka
Belldeco

W zakresie trendów i nowości zarówno w modzie, jak i we wnętrzach trudno o rewolucyjne pomysły, dlatego najczęściej sięga się do klasycznych wzorców, modyfikując je i nadając im nowy, świeży wizerunek. Tak jak w modzie wracamy do poprzednich epok, dekad, traktując tamto wzornictwo jako bazę do eksperymentowania z formą, materiałem, kolorem… Czasem te „repliki” są zachowawcze, wierne oryginałom, innym zaś razem więcej w nich awangardy, pomysłu, podejścia do wzornictwa z przymrużeniem oka. Nadal bardzo silnym trendem będzie wzornictwo ekologiczne z wykorzystaniem naturalnych bądź recyklingowych materiałów, które nawiązują formą i kolorystyką do natury, przyrody, otaczających nas żywiołów.

 

Targi piękna
Dorota Zdziebkowska,
współwłaścicielka
Grupa Zachodnia

Informacje o trendach na kolejne sezony czerpiemy przede wszystkim z imprez targowych, czasopism branżowych lub informacji od naszych dostawców – producentów świec i dekoracji – podczas spotkań handlowych. Do znaczących imprez targowych w tej kategorii zaliczyć należy:  targi Ambiente czy Tendence odbywające się we Frankfurcie, Maison et Objet w Paryż, Macef w Mediolanie  czy Spring Fair w Birmingham. W Polsce nie ma w tej chwili naprawdę dobrych imprez targowych w naszej branży. Jedyne, które zasługują na uwagę, to Giełda Szkła i Ceramiki w Zakopanem i Mikołajkach. Ich zaletą jest spora liczba wystawców i odwiedzających oraz świetna organizacja, słabym punktem natomiast bardzo ograniczona powierzchnia wystawiennicza i niewielkie możliwości indywidualizacji stoiska.

 

Anny Paczos
dyrektor
targi Home Decor

Na targach Home Decor zwykle gościmy grupę firm, które mają w swojej ofercie donice, kwietniki, dekoracje tarasów itp. Z roku na rok obserwujemy urozmaicenie tego asortymentu. Jeszcze parę lat temu tego rodzaju dekoracje na targach Home Decor stanowiły dosyć niszowy segment rynku. Kiedyś konsumenci zadowalali się funkcjonalnymi przedmiotami o prostym, ujednoliconym wzornictwie, jedyną wariację stanowił dobór materiałów, z których wykonywane były tego rodzaju akcesoria. Teraz pomysłowość producentów i projektantów nie zna granic. Wśród nowych trendów szczególnie wyraźna jest tendencja ekologiczna, popularna jest naturalna, organiczna kolorystyka, ważne jest też wykorzystanie biodegradowalnych materiałów czy surowców wtórnych.

 

 

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: