Ekspozycja ponad wszystko – donice

Tekst: Anna Walczak

 

Nieustannie wzrasta popularność produktów dekoracyjnych. Klienci coraz częściej sięgają po rośliny doniczkowe, a co za tym idzie, po rozmaite donice. Z punktu widzenia detalistów wybór tych najbardziej pożądanych przez konsumentów nie jest wcale prosty. Sukcesy sprzedażowe idą w parze z odpowiednim zatowarowaniem i pomysłową ekspozycją.

 

Pełen asortyment, gwarancją całorocznej sprzedaży
Kryteria, jakimi należy się kierować przy zatowarowaniu centrum ogrodniczego w donice, to przede wszystkim ich przeznaczenie, materiał, z jakiego są wykonane czy kolor. Właściciele centrów ogrodniczych stoją zatem przed wyborem donic wewnętrznych i zewnętrznych, wykonanych z rozmaitych komponentów i utrzymanych w różnorodnej, często ekstrawaganckiej kolorystyce. Nadrzędnym kryterium podziału jest odróżnienie donic od osłonek. Choć obie kategorie produktowe podlegają w centrum ogrodniczym tym samym prawom sprzedaży, to jednak klienci placówek handlowych mają swoje preferencje. Najczęściej bowiem wybierają donice, rzadziej osłonki. Wynika to z podejścia do hodowli roślin domowych, które w Polsce nie podlegają regularnej wymianie, lecz starannej pielęgnacji.

 

Tworzywo w natarciu
Anna Miszczyszyn
Dolagra

Donice stanowią ważny aspekt dekoracji przestrzeni. Wraz z rozwojem całej kategorii produktów ozdobnych zmianie uległy również materiały, z których wykonane są donice. Popularny w ostatnich dekadach plastik jest teraz zastępowany kompozytem tworzyw sztucznych z terakotą, sproszkowanymi kamieniami czy żywicami. Celem takich mieszanek jest uzyskanie produktu zbliżonego wyglądem do ceramicznego. Ich atuty to lekkość i trwałość. Nabywcy dużą wagę przykładają też do kształtu naczynia. Modne stały się formy wysokie. Centra ogrodnicze z racji swojego profilu powinny ze szczególną uwagą dobrać asortyment donic zewnętrznych. Klienci sięgają po nie w myśl panujących trendów dotyczących hodowli roślin w pojemnikach.

 

Ponieważ donice dostępne są w wielu placówkach handlowych, takich jak kwiaciarnie, markety remontowo-budowlane, salony wnętrzarskie czy sklepy z upominkami, centrum ogrodnicze powinno tak zorganizować ofertę, by była inna, a tym samym konkurencyjna. Warto zatem, żeby właściciele centrów zaopatrzyli swoje placówki w donice duże, których próżno szukać w kwiaciarniach czy w te o wyjątkowym, nietypowym wzornictwie, których brak w hipermarketach. Taka oferta pomoże przyciągnąć do centrum nie tylko hobbystów, ale również profesjonalistów, dekoratorów wnętrz, którzy aranżują ogrody, biura czy instytucje użytku publicznego.

 

Paleta barw
Sebastian Ostrowski
sales manager
firmy Eko-ceramika

Najmodniejsze w sezonie 2010 są intensywne odcienie fioletu, amarantu i czerwieni. Zauważamy również ciągłe zainteresowanie klasycznymi barwami, wśród których dominują czerń, biel, écru czy złoty. Coraz bardziej pożądane stają się kompletne linie kolorystyczne donic, wazonów, świeczników. Wiosną notuje się większą sprzedaż donic o mniejszych rozmiarach, gdyż klienci właśnie w tym okresie sadzą rośliny. Natomiast jesienią, w okresie przesadzania roślin, wzrasta sprzedaż dużych donic.

 

Przed zatowarowaniem centrum ogrodniczego w donice, warto skonsultować się z pracownikiem, który ma największy kontakt z klientem i zna jego potrzeby oraz preferencje.

Choć sezon ogrodowy kończy się jesienią, asortyment donic w centrum ogrodniczym powinien być uzupełniany przez cały rok. Konsumenci sięgają po nie, chcąc ozdobić wnętrze domu, patio czy ogrodu zimowego. Urozmaicona oferta pomaga więc w rozwiązaniu sezonowości. W jakie donice zatem warto zaopatrzyć centrum ogrodnicze?

 

Gusta i mody
Daniel Kleszcz
dyrektor handlowy
firmy Ceramik

Ta kategoria produktów ulega modom, np. od trzech lat wielkim powodzeniem cieszą się donice zaprojektowane specjalnie dla storczyków, przez cały rok dominują modele klasyczne. To proste i eleganckie formy w stonowanych barwach, odcieniach beżu, czekolady czy écru. Ogromną popularnością cieszą się donice ozdobione delikatnymi, subtelnymi wzorami. Piękno donicy tkwi bowiem w ceramicznej glince, z której jest wykonana. Produkujemy ceramikę szkliwioną, wysokiej jakości, bo to jedyna gwarancja, że donica będzie współgrać z pięknem kwiatu i pięknem wnętrza. W ramach wsparcia sprzedaży oferujemy klientom displaye składające się z donic, świeczników i wazonów w jednakowym kolorze. Proponujemy również pomoc przy aranżacji ekspozycji, a także dostarczamy foldery produktowe.

 

Musisz to mieć!
Do asortymentu podstawowego, którego nie może zabraknąć w centrum ogrodniczym, zaliczyć należy klasyczne donice ceramiczne. Nie powinno również zabraknąć donic plastikowych, które choć powoli zastępowane są tymi z włókna szklanego, nadal stanowią najtańszą formę do ekspozycji roślin. Od kilku sezonów zauważa się wzrost zainteresowania doniczkami wykonanymi z włókna szklanego imitującymi wyroby ceramiczne czy marmurowe. W ramach asortymentu uzupełniającego wyróżnić można donice metalowe zarówno te tańsze, aluminiowe, jak i droższe ze stali szlachetnej. Warto, by w bogatej ofercie donic znalazły się również produkty ekskluzywne, pojedyncze, takie jak wyjątkowe donice podświetlane czy te z wbudowanym systemem nawadniającym, które zadowolą najbardziej wymagających klientów. Przy sprzedaży produktów droższych można skorzystać z opcji zakupów na zamówienie. Należy w tym celu posłużyć się katalogiem producenta. Dobrze, gdy właściciele centrów nawiążą współpracę ze sprawdzonym dostawcą, który odpowiednio opakuje i przetransportuje donice, zaoferuje pomoc przy aranżacji, dostarczy kompleksowych informacji na temat produktów, ich przeznaczenia, odporności na warunki atmosferyczne, zaoferuje wsparcie w postaci materiałów promocyjnych. W centrum ogrodniczym powinny się znaleźć przede wszystkim doniczki okrągłe, wśród nich najpopularniejsze są te o średnicy od 20 do 30 cm. Należy przede wszystkim zadbać o dobór donic do roślin, które znajdują się w ofercie centrum. Warto uzupełnić asortyment o kilka sztuk donic kwadratowych czy asymetrycznych, o nietypowych kształtach.

Wśród bogatej palety kolorów na uwagę zasługują barwy natury. Modne od kilku sezonów są odcienie écru czy khaki. – Doniczki w takich barwach dobrze się sprzedają, gdyż są dość uniwersalne i pasują niemalże do każdego wnętrza czy ogrodu – potwierdza Dorota Krysińska, odpowiedzialna za aranżację ekspozycji w Centrum Ogrodniczym Majewscy w Legnicy. W asortymencie nie może jednak zabraknąć donic w żywych kolorach. Popularne stały się nietypowe łączenia kolorów kontrastowych: białego z czarnym, fioletowego z zielonym czy brązowego z turkusem. Dobrze, gdy w ofercie pojawi się również kilka doniczek o wyszukanych barwach, takich jak srebrna czy złota.

 

Dobrze pokazane
Kompleksowe zatowarowanie centrum ogrodniczego musi iść w parze z odpowiednimi działaniami merchandisingowymi. Mają one na celu jak najszybsze zwiększenie obrotów w handlu detalicznym. Głównym atutem centrum ogrodniczego, w porównaniu do innych kanałów dystrybucji donic, jest jego powierzchnia. Donice można eksponować tak wewnątrz centrum, jak i na zewnątrz placówki. Wybierając opcję ekspozycji zewnętrznej, należy zadbać o odpowiednie zadaszenie, by utrzymać produkty w czystości i zabezpieczyć je przed wpływem warunków atmosferycznych. Niezwykle istotna przy ustawianiu produktów z kategorii dekoracyjnej jest kwestia aranżacji przestrzeni widocznej dla klienta. Dla wielu właścicieli sklepów prawidłowa ekspozycja jest główną formą promocji. Jej podstawowym celem jest zwiększenie sprzedaży i przyciągnięcie wzroku klientów.

 

Ekspozycję donic można zorganizować w układzie tematycznym, projektowym bądź klasyfikacyjnym. Aranżacje tematyczne polegają na umiejscowieniu donic w towarzystwie innych produktów komplementarnych z kategorii dekor. Warto umieścić je wśród świeczników, wazonów, kolumn czy rzeźb. Głównym atutem ekspozycji tematycznych jest ich atrakcyjność wizualna. Zaaranżowanie odpowiedniej scenerii budzi w klientach zainteresowanie i potrzebę posiadania. – Warto pokazać nabywcom ostateczny efekt i możliwy sposób wykorzystania donic – potwierdza Dorota Krysińska. Tak wyeksponowane doniczki stanowią doskonały element dekoracyjny centrum ogrodniczego. Klienci zdecydują się na ich kupno na zasadzie impulsu, mimo iż wcześniej zakupu takiego nie planowali. Producenci oferują kompleksowe linie produktów utrzymane w tej samej kolorystyce czy stylistyce. Skorzystanie z takiego rozwiązania zdecydowanie ułatwia aranżację i przykuwa wzrok potencjalnych nabywców.

Ekspozycje projektowe polegają na zestawieniu ze sobą produktów, które razem stanowią całościowe rozwiązanie. W przypadku donic mogą to być rośliny doniczkowe, podłoża czy nawozy dedykowane roślinom hodowanym w takich warunkach. Wykorzystując aranżacje projektowe, można umieścić dany produkt w dowolnym miejscu centrum ogrodniczego. Najdogodniejsze do tego rodzaju ekspozycji są stanowiska przy kasach albo początek i koniec przejść między regałami. Właścicielom centrów z pewnością uda się przyciągnąć wzrok przechodniów tego typu „żywą rzeźbą”.

 

Aranżacja wnętrz zielenią
Edyta Kochman
Zielony Loft Centrum Promocji
Architektura i Zieleń

Wizyty naszej firmy w wielu centrach ogrodniczych pokazały, iż zmienia się charakter ich działań i poszukują one nowych inspiracji i rozwiązań, aby przyciągnąć klientów do centrum. Rozszerza się oferta nowoczesnych donic, które wymagają ciekawej ekspozycji. Także egzotyczne rośliny doniczkowe wymagają niestandardowego ustawienia.
Dobrym rozwiązaniem dla centrów jest stworzenie działu aranżacji wnętrz zielenią. Posiadanie takiego działu przyciągnie klienta, który nie tylko zainteresowany jest zakupem pojedynczej doniczki, ale chce kompleksowo wyposażyć dom, ogród i własne biuro w odpowiednie donice i rośliny.
Ekskluzywne donice za kilkaset złotych, które posiadają specjalne systemy kontroli podlewania, wymagają odpowiedniej oprawy i profesjonalnej porady. Obecnie zauważa się trend, iż to właśnie donice stają się głównym elementem dekoracyjnym w wielu domach czy biurach, a odpowiednio dobrana roślina jest dopełnieniem całości kompozycji.

 

Ekspozycje klasyfikacyjne mają za zadanie ukazać nabywcom pełną ofertę produktów w danej kategorii, są więc doskonałym rozwiązaniem dla tych detalistów, dla których najistotniejszym elementem strategii handlowej jest szeroki wybór towaru. W przypadku aranżacji klasyfikacyjnej niezwykle ważne jest odpowiednie zestawienie kolorystyczne i rozmiarowe. – Duże donice najlepiej prezentują się niżej, te mniejsze dobrze jest umieścić na wysokości wzroku potencjalnych nabywców – mówi Dorota Krysińska. Ważne, by donice o podobnych kolorach były usytuowane blisko siebie. Takie zestawienie stwarza efekt perspektywy i głębi, która pobudza wyobraźnię klienta. Do aranżacji klasyfikacyjnej doskonale nadają się mocne, metalowe regały sklepowe oraz gotowe standy czy displaye oferowane przez producentów. Wiele centrów wykorzystuje również miejsce bezpośrednio na podłodze, które sprawdza się szczególnie w przypadku większych donic.

Właściciele centrów ogrodniczych przy aranżacji ekspozycji mogą skorzystać z pomocy dekoratora wnętrz, plastyka bądź oferty producentów, która często sprowadza się do szkoleń dotyczących sposobów ustawiania produktów dekoracyjnych. Warto, by produktami tego typu zajmował się jeden pracownik, który będzie stale dbał o ich prawidłową ekspozycję czy uzupełniał braki w asortymencie. W ramach zwiększenia zainteresowania klientów doniczkami można wprowadzić sprzedaż łączoną rośliny z doniczką albo doniczki z innym produktem z tej samej linii kolorystycznej. Jest to doskonałe rozwiązanie również w przypadku, gdy produkt w danym okresie nie cieszy się dużą popularnością.

Jak przekonują specjaliści zajmujący się merchandisingiem, nieprzemyślana, chaotyczna ekspozycja nie jest zauważana przez 70 proc. przechodniów. Zatem nie sposób przecenić efekty, jakie przynosi dobrze zorganizowana ekspozycja. Pozwala w atrakcyjny sposób przedstawić produkty już dobrze znane i wyróżnić nowości, co w każdym z przypadków wpływa na wzrost sprzedaży.

 

 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie