26 marca 2010 roku w podwrocławskich Psarach odbyło się uroczyste otwarcie pierwszej w Polsce Galerii Ogrodniczej Zielone Centrum. Właścicielem placówki jest spółka Hortico, która dzięki nowoczesnym źródłom finansowania – jest obecna na giełdzie papierów wartościowych – zainwestowała w profesjonalną konstrukcję szklarniową pełną innowacyjnych rozwiązań
Tekst: Ilona Rosiak
– Z zamiarem wybudowania centrum ogrodniczego nosiliśmy się cztery lata – zdradza Paweł Kolasa, prezes firmy Hortico. – Pierwsze przymiarki miały miejsce już w 2007 roku i od tamtej pory dojrzewała w nas ta decyzja – dodaje. Baczne przyglądanie się krajowym i zagranicznym obiektom, zbieranie informacji z rynku i czerpanie doświadczeń z prowadzenia hurtowni sprawiły, że w marcu 2010 roku powstała galeria ogrodnicza.
– Zaproponowane przez nas wprowadzenie nowej kategorii w handlu artykułami ogrodniczymi, jaką jest „galeria ogrodnicza”, wynika z nieprecyzyjności terminu „centrum ogrodnicze” i bardzo szerokiej formuły tego określenia, które w wielu przypadkach nie oddaje charakteru miejsca – wyjaśnia Paweł Kolasa. – Zależało nam na podkreśleniu pewnego poziomu, jaki reprezentuje nasz obiekt i wynikających z tego cech, takich jak nowoczesność, kompleksowość oferty, atmosfera i to, że jest w całości pod dachem. Przede wszystkim jednak galeria jest obiektem całorocznym – precyzuje.
Już teraz wiadomo, że udało się stworzyć osobliwe miejsce spędzania wolnego czasu, które dużą sympatią darzą zarówno dorośli, jak i dzieci. – W fazie projektu określiliśmy profil klientów, którzy będą odwiedzać galerię. Są nimi młode rodziny między 30. a 50. rokiem życia, posiadające własny dom z ogrodem, na ogół zmotoryzowane i mieszkające w okolicach Wrocławia – stwierdza Paweł Kolasa. Tymczasem po miesiącu okazało się, że Zielone Centrum jest atrakcyjne także dla właścicieli apartamentów z centrum miasta.
Nie bez znaczenia jest w tym przypadku lokalizacja Zielonego Centrum, które znajduje się przy węzłach dwóch obwodnic Wrocławia, w sąsiedztwie głównej trasy do Poznania. Mieszkańcy tej okolicy musieli przedzierać się na drugi koniec miasta, aby zaopatrzyć się w rośliny i produkty do ich pielęgnacji. – Teraz mają do dyspozycji nowoczesną galerię, która całkowicie spełnia ich potrzeby – pointuje Paweł Kolasa.
Na powierzchni blisko 3000 m2 konstrukcji szklarniowej, zaprojektowanej i wykonanej przez belgijską firmę, zgromadzono kilkanaście tysięcy pozycji asortymentowych, wśród których najliczniej reprezentowaną grupą są rośliny, artykuły ogrodnicze, elementy dekoracyjne do wyposażenia wnętrz oraz ogrodów. Poza standardowym asortymentem, takim jak nawozy, środki ochrony roślin, podłoża, narzędzia ogrodnicze, klientom proponuje się w dziale slow food zdrową żywność z ogrodu, a ponadto literaturę fachową oraz kwiaty cięte i doniczkowe.
Warto zaznaczyć, że galeria poza sprzedażą świadczy też dodatkowe usługi, takie jak aranżowanie wnętrz zielenią i projektowanie ogrodów. W Zielonym Centrum znajdują się również hotel dla roślin oraz restauracja.