Grille i asortyment uzupełniający

Boom na BBQ pozwala operatorom rynkowym na podejmowanie kolejnych decyzji inwestycyjnych dotyczących rozszerzenia portfolio produktów. Jeśli centra ogrodnicze stale będą dbały o kompleksowość oferty, mają szansę stać się wiodącym kanałem sprzedaży asortymentu BBQ. Czy do tego dojdzie i jak będzie rozwijał się ten rynek? 

 

Tekst: Marcin Fajerski

 

Grille i asortyment uzupełniający stanowią obecnie w centrach ogrodniczych jedną z najbardziej dochodowych i najszybciej rotujących kategorii produktów. Wpływa na to nie tylko wzrost znaczenia rekreacyjnej funkcji ogrodu, ale także popularyzacja BBQ jako wytwornej sztuki kulinarnej. Robert Jeczeń, właściciel Centrum Ogrodniczego MAR w Wałbrzychu, mówi: – Przyjęcia BBQ stają się dla konsumentów jedną z ulubionych form spędzania wolnego czasu w okresie wiosenno-letnim, dlatego przywiązują oni coraz większą wagę do wyposażenia ogrodu i poszukują grilli oraz akcesoriów do grillowania lepszej jakości. Cena przestaje mieć tu decydujące znaczenie – dodaje.   
Opinie tę potwierdzają ankieta „Biznesu Ogrodniczego”, z której wynika, że blisko połowa kupujących wybiera grille z wyższej półki, wykonane z dobrych jakościowo komponentów i objęte gwarancją, natomiast aż 33 proc. klientów to prawdziwi miłośnicy sztuki BBQ, dla których cena nie odgrywa żadnej roli.

 

BBQ i HQ
Co istotne, zapotrzebowanie na grille lepsze pod względem jakościowym sprawia, że markety sieciowe powoli tracą pozycję lidera w sprzedaży asortymentu BBQ z wyższej półki cenowej, ponieważ zamawianie dużych ilości towarów premium nie byłoby zgodne z prowadzoną przez nie polityką niskich cen.
Dzięki temu centra ogrodnicze, dysponujące dużą powierzchnią zadaszoną i zarządzane przez  niezależnych detalistów, mogą stać się wiodącym kanałem dystrybucji produktów BBQ. Magda Kulińska, właścicielka Centrum Ogrodniczego Twój Ogród w Komorowie, tłumaczy: – Przede wszystkim należy zaznaczyć, że ogrodnicze placówki detaliczne dysponują odpowiednią powierzchnią do efektywnej ekspozycji produktów do grillowania. Istotne znaczenie w sprzedaży tego asortymentu ma również personel, który dzięki posiadanej wiedzy jest w stanie zapewnić kupującym profesjonalną obsługę.   
Wysokiej sprzedaży grilli w centrach ogrodniczych towarzyszy również zmiana świadomości wielu konsumentów, którym grillowanie kojarzy się z wypoczynkiem w ogrodzie. Mariusz Lewandowski, właściciel Centrum Ogrodniczego Iglak w Pile, potwierdza: – Grillowanie niewątpliwie staje się częścią branży ogrodniczej, niezwykle popularną formą spędzania wolnego czasu i atrakcyjnym sposobem przyrządzania potraw. Dlatego klienci coraz chętniej nabywają produkty z wyższej półki – podsumowuje. 
Wyniki ankiety „Biznesu Ogrodniczego” dowodzą, że popyt na grille węglowe wysokiej jakości, grille gazowe, a także paleniska i wędzarnie utrzymuje się na bardzo satysfakcjonującym poziomie, natomiast tanie produkty są stopniowo wycofywane z oferty placówek ogrodniczych.


Nie tylko grille
Wzrost zapotrzebowania na grille pozwala najlepszym operatorom rynkowym na sukcesywne rozszerzanie oferty tych produktów i dostosowywanie jej do rosnących wymagań konsumenckich. Należy przy tym również zauważyć, iż producenci coraz częściej oferują w tej kategorii asortyment uzupełniający. Grzegorz Pintal, właściciel Centrum Ogrodniczego Plant-Garden, mówi: – Popularyzacja grillowania i wzrost świadomości konsumentów w kwestii dodatkowych akcesoriów, dzięki którym staje się ono atrakcyjniejsze, z pewnością wpływa na wysoką sprzedaż asortymentu uzupełniającego. Wraz z grillami chętnie kupowane są sztućce, naczynia, fartuchy, podpałki, brykiet i węgiel. To doskonała okazja do promowania sprzedaży łączonej – podsumowuje.        
Zapewnienie kupującym całej gamy markowych akcesoriów do grillowania oprócz powiększania obrotów ma jeszcze jedną niewątpliwą zaletę: pozwala na szybszą realizację zamówień o określonej wartości, co wśród niezależnych detalistów niweluje potrzebę dołączania do grup zakupowych.

 

Podsumowanie
Prognozy sprzedaży asortymentu BBQ w centrach ogrodniczych są bardzo pomyślne. Kompleksowa oferta produktów do grillowania i zapewnienie klientom profesjonalnego doradztwa oraz szerokiego zakresu usług sprawiają, że tradycyjne placówki handlowe stają się głównym kanałem dystrybucji kategorii BBQ.
Na wzrost obrotów w tym segmencie handlu na pewno wpływa zaangażowanie detalistów w promocję produktów do grillowania i współpraca z operatorami na rynku BBQ. Mariusz Lewandowski potwierdza: – Centra ogrodnicze stanowią doskonałe miejsce do sprzedaży asortymentu BBQ. Jako placówki w pełni zaangażowane w promocję oferowanych produktów pokazują klientom zarówno zalety stosowania grilli z wyższej półki, jak i wprowadzają w arkana kulinarnej sztuki grillowania. Takie prezentacje połączone często z degustacją w bardzo istotny sposób napędzają sprzedaż produktów BBQ, propagują grillowanie jako hobby, a ponadto sprawiają, że wzrasta prestiż placówek ogrodniczych – reasumuje.

 

Kluczowa rola
Wiktor Wencel
dyrektor zarządzający
Weber-Stephen

Centra ogrodnicze jako placówki, które bardzo szybko reagują na potrzeby rynku, coraz chętniej wprowadzają do sprzedaży asortyment BBQ. Okazuje się bowiem, że grille są doskonałym uzupełnieniem oferty w okresie wiosenno-letnim, co potwierdzają detaliści związani z branżą ogrodniczą we wszystkich krajach europejskich. Jestem przekonany, że w niedalekiej przyszłości polskie centra ogrodnicze będą kluczowym graczem rynkowym w tej kategorii.    
W nadchodzących latach rynek BBQ w Polsce będzie charakteryzował się dużą dynamiką
wzrostu. Coraz większą popularnością będą cieszyły się grille gazowe, bezproblemowe w użytkowaniu, oraz grille elektryczne – doskonale pasujące na tarasy lub balkony. Jeżeli chodzi o grille węglowe, będą nadal najchętniej kupowaną pozycją z kategorii BBQ, lecz ich jakość będzie dla konsumentów najważniejszym kryterium przy dokonywaniu wyboru produktu.

 

W mariażu z ogrodnictwem
Wojciech Szulc
dyrektor handlowy
Broil King

Rynek BBQ w Polsce rozwija się prężnie i przewiduję, że popularyzacja grillowania jako hobby i sztuki kulinarnej znacząco wpłynie na wzrost obrotów w tej kategorii. Dla coraz większej liczby klientów centrów ogrodniczych przyjęcia przy grillu nie polegają tylko na odgrzewaniu kiełbasek, ale stanowią atrakcyjny sposób przyrządzania potraw i spędzania wolnego czasu w ogrodzie. Dlatego prognozuję w sprzedaży asortymentu BBQ wzrost o ok. 40 proc. Centra ogrodnicze natomiast mogą stać się  liderem w sprzedaży tych produktów. Ponadto silną kartą przetargową dla klientów zainteresowanych zakupem grilli jest profesjonalizm obsługi w placówkach ogrodniczych.

 

Gorąca sprzedaż
Piotr Sygnarowicz
wiceprezes zarządu firmy
Planta

Rynek produktów BBQ z całą pewnością rozwija się w sposób bardzo dynamiczny. Miniony rok sprzedaży tego asortymentu oceniamy jako bardzo dobry, mimo iż pogoda nie sprzyjała popytowi na BBQ, zwłaszcza w miesiącach największego zapotrzebowania na te produkty (przełom maja i czerwca). Trzeba jednak zaznaczyć, że grillowanie jest coraz bardziej popularnym hobby wśród konsumentów, którzy szukają lepszych, większych modeli grilli i nie liczą się z kosztami. Dlatego warto, by również centra ogrodnicze wprowadziły do swojej oferty asortyment BBQ, który na pewno poprawi prosperity tych placówek, szczególnie w ostatnich miesiącach lata.

 

Pewny zysk
Witold Sępioł
właściciel firmy
Wektor

Przewidujemy, że sprzedaż grilli i palenisk w sezonie 2011 i 2012 znacząco wzrośnie dzięki korzystnej pogodzie,  poprawie nastrojów konsumenckich, a także z racji coraz ważniejszej roli wypoczynku w ogrodzie. Dlatego już w lutym i marcu zaczęliśmy zaopatrywać placówki ogrodnicze w nasze produkty i wiemy, że na asortyment wysokiej jakości występuje obecnie bardzo duży popyt. Estetyczny wygląd naszych palenisk oraz możliwość przyrządzania w nich potraw grillowanych i wędzonych z pewnością przekonują klientów do zakupu, a to pozwala nam na inwestycje i stałe rozszerzanie gamy oferowanych pozycji produktowych, które uatrakcyjniają przygotowywanie potraw na świeżym powietrzu i stają się istotnym elementem ozdobnym ogrodu.

 

Dynamiczny wzrost
Adam Budnicki
właściciel firmy
PHZ-Vega

Choć rok ubiegły obfitował w czynniki niesprzyjające sprzedaży asortymentu barbecue, takie jak wydarzenia w kraju, powodzie i niekorzystne warunki pogodowe, udało nam się odnotować około 14-procentowy wzrost zapotrzebowania na grille w stosunku do sezonu 2009. Świadczy to o rosnącym popycie na te artykuły i znaczeniu ogrodów jako przestrzeni wypoczynku i spotkań w gronie przyjaciół oraz rodziny.
Produkty do grillowania coraz chętniej kupowane są w centrach ogrodniczych, ponieważ właściciele tych placówek nieustannie dbają o skuteczną promocję kategorii BBQ, m.in. poprzez organizowane prezentacje i zagwarantowanie konsumentom produktów z wyższej półki, które spełniają rosnące wymagania amatorów grillowania. Można przewidywać, że w najbliższej przyszłości popyt na grille wysokiej jakości będzie dynamicznie wzrastał.

 

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: